1. این پایگاه به ثبت ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران رسیده است.

    مهمان عزیز سپاس بابت بازدید شما از تالار گفتگوی دهه هفتادی ها.

    عضویت در انجمن رایگان بوده و برای عموم باز میباشد . با صرف 30 ثانیه یکی از اعضای دهه هفتادی ها شوید .

چگونه اعتماد به نفسمان را تقویت کنیم؟

شروع موضوع توسط مهربون ‏Mar 6, 2013 در انجمن عمومی

  1. مهربون

    مهربون تخریبگر!! امید وارم امیدوار...

    3,500
    6,508
    2,380
    [​IMG]

    چگونه اعتماد به نفسمان را تقویت کنیم؟
    ۶ پیشنهاد مهم و بی زمان!
    “هرگز گردنت را خم نکن. همیشه آن را بالا بگیر و مستقیم در چشمان دنیا نگاه کن.”
    هلن کلر
    “هرآنچه را با اطمینان و محکم انتظار داشته باشی تبدیل به پیش گویی ای می شود که ضمانت اجرایش خودت هستی.”
    برایان تریسی
    یکی از آرزوهای بشر احساس اطمینان در شرایط مختلف زندگی است. اما چگونه؟
    دوستانی که خودشان اعتماد به نفس دارند می گویند: ساده است فقط کافی است به خودت مطمئن باشی. هرچند برای کسی که متزلزل و نامطمئن است این توصیه چندان عملی نیست.
    در ادامه پیشنهاداتی ارائه شده است که در گذر زمان امتحانشان را پس داده اند و بی زمان هستند. بدینوسیله قدرت درونی خود را تقویت کنید و در یک دوره ی چند هفته ای اعتماد به نفس پیدا کنید و از خودتان مطمئن شوید.
    ۱- دست به کار شو! شروع کن!
    هنگامی که تصمیم به انجام کاری گرفتی آن را به هر قیمتی حتی خستگی ها و نفرتی که از آن داری انجام بده. اعتماد به نفسی که از انجام یک کار خسته کننده به دست می آید واقعاً قابل ملاحظه است. توماس بنت

    هیچ چیز مانند انجام کارها عزت نفس و اطمینان به خود نمی آورد.
    توماس کارلایل
    نداشتن تمرکز و تنبلی بذر ترس و دودلی می پاشد. در صورتیکه عمل و تحرک موجب تقویت جسارت و شهامت انسان است. اگر می خواهید بر ترستان غلبه کنید بنشینید فکر کنید، حرکت کنید ومشغول شوید.
    دیل کارنگی
    مهم ترین گام در ایجاد اعتماد به نفس تحرک است، تلاش برای چیزی و به ثمر رساندن آن. نشستن در خانه و فکر کردن فقط اوضاع را خراب تر می کند. اقدام به انجام کار هم همیشه آسان نیست. در ادامه سه پیشنهاد برای ایجاد دگرش و تسهیل شروع کار ارائه می شود.

    [​IMG]

    - حضور ذهن
    حضور ذهن باعث می شود از فکر و خیال بیرون بیاییم و در موقعیتی قرار بگیریم که کمترین مقاومت احساسی را در برابر کاری که قرار است انجام شود نشان دهیم. همچنین شرایطی ایجاد می شود که فعالیت های مناسب و کارآمد بدون تلاش و کار زیاد و خسته کننده در آرامش کامل و به طور منسجم جریان پیدا کند و پیش برود. یکی از ساده ترین روش های ممکن برای قرار گرفتن در حال حاضر و تقویت حضور ذهن تمرکز بر تنفس به مدت ۱تا ۲ دقیقه می باشد.
    - ساده گیری امور
    یکی از دلایل منصرف شدن شما از انجام کارها آن است که آن ها را بیش از حد جدی می گیرید و این باعث می شود خیلی بزرگ، سخت و وحشتناک به نظر برسند. اگر کمی آرام باشید و فکر کنید می فهمید که اغلب این مسائل و احساسات منفی زاییده ی ذهن خودتان هستند. اگر ذهنتان را سبک تر کنید کارها سبک تر به نظر می رسند و شروع به کار آسان تر می شود.
    - با تمام وجودت بخواه
    در انجام هیچ کاری اجبار نیست. کم کم انجام امور طبیعی و معمولی می شود و بی هیچ معطلی به انجام می رسند.
    ۲- با ترس روبرو شوید
    یکی از راه های تقویت اعتماد به نفس انجام کاری است که از آن می ترسید.
    ویلیام ج. برایان
    هنگامی که ایستادید و در صورت ترس خیره شدید قدرت، شجاعت و جسارت کسب می کنید. با خود می گویید من با این ترس زندگی می کردم؟ و قدم بعدی آن است که کارهایی که فکر می کردید نمی توانید انجام دهید آسان می شوند.
    النور روزولت
    برای این کار می توان از شیوه ی بیان جملات در برابر آینه استفاده کرد که البته تأثیرات مثبتی دارد و باعث می شود علاوه بر آماده سازی شما برای شروع، موجب افزایش اعتماد به نفستان هم بشود. جسور باش! اگر به نقل قول ها توجه نکنید و با ترس ها روبرو نشوید هرگز به سطوح اعتماد به نفس بالاتر نمی رسید. تجربیات مربوط به رویارویی با ترس جداً موجب تقویت اطمینان می شود.
    در ادامه چند راه حل برای مقابله و مواجهه با ترس ها ارائه شده
    - کنجکاوی
    وقتی از چیزی می ترسیم دست و پایمان بسته می شود و بین ذهن خود و جهان پیرامون افتراق قائل می شویم و در برابر خود، اشیاء و افراد دیگر موانعی در نظر می گیرید.اگر در مورد همه چیز کنجکاو باشیم جهان باز می شود. کنجکاوی همراه با پیش بینی و علاقه مندی است. وقتی باز و پر انگیزه باشید موضوعات جالب بسیاری به جای تمرکز بر ترس هایتان برای فکرکردن دارید. چگونه مشتاق تر و کنجکاوتر شویم؟ با یادآوری اینکه چگونه کنجکاوی ها در گذشته موجب زیباتر شدن زندگی و همچنین با یادآوری همه ی لحظات خوشی که با این کنجکاوی ها داشته اید می توانید حس کنجکاوی را در خودتان تقویت کنید.
    - گاهی ترس ها بر پایه ی تفاسیر ناکارآمد از امور بنیان گذاشته شده اند
    انسان ها همیشه به دنبال الگو هستند. گاه بر اساس یک یا دو تجربه یا روابط احمقانه و قضاوت غلط درباره ی شرایط حاکم دست به انتخاب الگویی می زنند که به هیچ وجه کارآمد و مثمر ثمر نمی باشد.
    گاهی نیز افکارتان این الگوها را تحمیل می کنند. یک تمرین مفید آن است که خیالاتتان را زیاد جدی نگیرید. بیشتر اوقات حافظه و افکارتان دقیق و درست نیستند.
    ۳- ترتیب رخ دادن امور
    یکی از دیالوگ های مورد علاقه ی من مربوط به فیلم سه پادشاه محصول سال ۱۹۹۹است. در این صحنه پس از پایان جنگ اول خلیج فارس جرج کلونی به افراد گروه کوچکش دستور می دهد که یکی از سربازانش را نجات دهند و طلاهای صدام را بدزدند. سرباز جوان اسپایک جونز مردد است.
    جرج کلونی: ترسیدی، درسته؟
    جونز: فکر کنم.
    جرج کلونی: همیشه این طوریه! کاری را انجام می دهیم که از آن می ترسیم و بعد از آنکه انجامش دادیم شهامتش را پیدا می کنیم.
    جونز: احمقانه است، باید برعکس باشد.
    جرج کلونی: می دونم، این جوری درسته!
    فیلمی عالی و دیالوگی زیبا. هرچند اغلب اوقات مردم دوست ندارند از این حرف ها بشنوند. وقتی کاری را انجام می دهید به اندازه ی کافی جسارت و اعتماد به نفس ندارید تا بتوانید شرایط متغیر را هم مدیریت کنید. ولی کم کم حساسیتتان را از دست می دهید و در موقعیت هایی مثل سخنرانی عمومی و یا نمایش وبلاگتان به مخاطبین که اغلب موجب ترس و تردید می شد طبیعی رفتار خواهید کرد و دیگر اعتماد به نفستان را از دست نخواهید داد. همه چیز نرمال می شود مثل بستن بند کفش، بیرون رفتن با دوستان و یا دوش گرفتن. ابتدا ممکن است ترسناک به نظر برسند اما بعد از ۱۰ -۱۲ بار با خودتان می گویید همین بود؟
    شاید حتی مأیوس و عصبانی شوید و تعجب کنید که چرا از انجام آن ها سرباز می زده اید!
    ۴- آمادگی
    یکی از مهمترین کلیدهای موفقیت اعتماد به نفس و مهمترین کلید اعتماد به نفس حفظ آمادگی است.
    آرتور اش
    882266f72c791513dc9ebff3b3db284d.


    وقتی در مورد کاری که می خواهید انجام دهید اطلاعات ندارید همه چیز مه آلود و تیره می شود و شروع می‌کنید تا سناریوهای وحشتناک از آن چه اتفاق خواهد افتاد در ذهنتان بسازید. ایجاد آمادگی و کسب اطلاعات در آن جا کمک خواهد کرد. به عنوان مثال با حفظ کردن و نوشتن سخنرانیتان می توانید آن را از بر کنید و با استفاده از تکنیک های تصویرسازی به خودتان کمک کنید به محض قدم گذاشتن روی سن احساس آرامش و اعتماد به نفس کنید. مطمئناً انجام این کارها بهتر از هیچ کاری نکردن است. اگر خودتان را از قبل آماده کرده باشید تفاوت زیادی در میزان اعتماد به نفست ایجاد کرده اید و همچنین کیفیت ارائه ی سخنرانیتان را تا حد زیادی ارتقاء داده اید. پس در خودتان ایجاد آمادگی کنید تا احساس جسارت و راحتی بیشتری داشته باشید. البته اشتباه نکنید! آنقدر به ایجاد آمادگی نپردازید که قدرت و وقت تحرک و فعالیت را از خودت بگیرید!
    ۵- شکست و اشتباه کسی را نمی کشد!
    اعتماد به نفس به آن معنی نیست که همیشه در تصمیمات درست و موجه باشی بلکه یعنی نترسیدن از اشتباه!
    پیتر ت. مک اینتایر

    پس از آنکه اولین ریسکم با شکست مواجه شد، دیگر نترسیدم و البته آسمان به زمین نیامده بود!
    آلن نویهارت
    با ترس روبرو شوید! فقط در این صورت موجودیتی را که میلیاردها انسان قبل از تو شناخته اند کشف خواهید کرد. نه شکست و نه اشتباه تو را نخواهند کشت! آسمان به زمین نخواهد آمد. این طرز فکر کسانی است که هنوز با ترسشان کنار نیامده اند. شکست باید از چیزی که موجب لرزیدن پایتان می شود به عنصری مهم و مفید برای رشد اعتماد به نفس و نمو انسانیت دگرش یابد.
    در ادامه به ۳ راه کمکی در شکست اشاره شده است:
    آموزش: تجربه ای کسب می کنید که هیچ جای دیگر نمی توانید به دست آورید. ایده آل آن است که از شکست ها و اشتباهات دیگران درس بگیرید ولی گاهی باید خودتان شکست را تجربه کنید و از آن درس بگیرید. درسی که هیچ وقت از پندهای دیگران نمی توان گرفت.
    قدرت: هربار که شکست می خورید می فهمید که آخر دنیا نشده و از حساسیتتان کاسته می شود. میتوانید اموری را تحمل کنید که چند سال پیش تحمل و مدیریتش برایتان سخت بود. شکست عامل هیجان آوری است زیرا در عین حال که شکست را تجربه می کنید شانس هم آورده اید. دست روی دست نگذاشته و بیکارننشسته اید که این خودش مستلزم کمی شهامت و اراده بوده است.
    افزایش احتمال پیروزی های آینده: هربار که شکست می خورید درسی یاد می گیرید و قدرت درونی خود را افزایش می دهید. پس هر شکستی احتمال پیروزی های بعدی را در شما بالاتر می برد. به خاطر داشته باشید که جهان به دورتان نمی گردد. همه دوست داریم این طور فکر کنیم ولی واقعیت این نیست. آنچه انجام می دهید برای مردم آنچنان مهم نیست. همه سرگرم زندگی خودشان و مسائل و مشکلاتی هستند که جهان به آن ها تحمیل کرده است. آن ها مدام درباره ی تو و اشتباهات و شکست هایت فکر نمی کنند. کمی مأیوس کننده و در عین حال رهایی بخش و آرام کننده است زیرا دیگر نگران این نیستی که ” اوه همه دارند مرا نگاه می کنند”.
    ۶- خودت را بشناس و بدان از زندگی چه می خواهی!
    جهان برای کسانی که عمل و سخنشان نشان می دهد می دانند به کجا می روند راه را باز می کند.
    ناپلئون هیل
    به حرف کسانی که می گویند “تو نمی توانی” گوش نکن! معنی ندارد! ذهنتان را فعال کنید شما می توانی بدون هیچ عصا یا چوبدستی روی هرچیزی حرکت کنید. به مدرسه بروید و در همه ی بازی ها شرکت کنید. به هر جا که می خواهید بروید! ولی هرگز و هرگز اجازه ندهید متقاعدتان کنند که کارها سخت و غیرممکنند.
    داگلاس بدر
    برای افزایش اعتماد به نفس باید شناختتان را از خودتان بالا ببرید. جستجو کنید و با ترس هایتان مواجه شوید! بارها شکست بخورید و بدانید چیز مهمی نیست. در این تجربیات رشد کنید و به آرامش درونی برسید. سعی کنید بفهمید چه چیز بیش از همه شادتان می کند. وقتی بدانید که هستید و از دنیا چه می خواهید نه آن چه دیگران دیکته می کنند اعتماد به نفس بیشتری در خودتان و آن چه انجام می دهید پیدا می کنید. در این صورت آن چه دیگران می گویند و فکر می کنند تأثیر کمتری روی شما خواهد داشت زیرا اکنون دیگر خودتان را بهتر از آن ها می شناسید و از آن جا که کوله باری از تجربه بر دوش دارید به نگرش و توانایی خودتان بیش از هر چیزی در دنیای بیرون اعتماد می کنید و به این شکل ثابت قدم و خود محور می شوید. البته این پروسه همیشگی است و هیچ گاه نباید پایان پذیرد پس از همین الان شروع کنید.

    ترجمه اختصاصی دگرش
    منبع: positivityblog.com
     
    alireza1377 و Admin از این پست تشکر کرده اند.