1. این پایگاه به ثبت ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران رسیده است.

    مهمان عزیز سپاس بابت بازدید شما از تالار گفتگوی دهه هفتادی ها.

    عضویت در انجمن رایگان بوده و برای عموم باز میباشد . با صرف 30 ثانیه یکی از اعضای دهه هفتادی ها شوید .

چالش بانك‌های ايران با دهه هفتادی ها ...

شروع موضوع توسط Admin ‏Feb 4, 2015 در انجمن اخبار اقتصادی

  1. Admin

    Admin غواصی فقط تو چشات عضو کادر مدیریت مدیر کل سایت

    12,519
    24,682
    62,948
    906a9e406d38ad4f2e93445974b21f20.
    چالش بانك‌های ايران با دهه هفتادی ها ...
    جمعيت جوان ايرانی مثل جامعه جوانان هر سرزمين ديگری، خواسته‌هايی دارد كه نهادهای سنتی نمي‌توانند پاسخگوی آنها باشند و بايد خود را با اين خواسته‌ها تغيير دهند.

    رفتار شناسی یک نسل / امان از این دهه هفتادی ها

    مالی پرس ؛ یعنی ،توی رشته کامپیوتر، فول' فول' است و بی آنکه درس این رشته را خوانده باشند، اما تمام فوت و فن نصب و راه اندازی ویندوز را در عرض ' سه سوت ' انجام می دهند.

    آنان، هر چی شبکه اجتماعی تلفن همراه است را 'ادد' کرده و عضو آن شده اند و تازه در این شبکه ها 'ادد لیست 'های شان کمتر از 200نفر نخواهد بود.

    هر هفته هم با چند تا عکس جدید یا چند مطلب یا لطیفه تر و تازه در این شبکه ها به روز می باشند و همه دوستان خود را به این ضیافت ' آپدیت' شدن دعوت می کنند.

    گاهی زیر پایین صفحه تازه نوشته و به روز شده،برخی از دوستان بزرگوارشان یا ' کامنت ' می گذارند و یا 'لایک ' می زنند یا شکلک می اندازند، که بی شک تعدادی از این شکلک ها ، اصلا ربطی به موضوع ندارد.

    برخی از آنها عاشق عکاسی اند، و بیشترشان عکس های ' سلفی ' را می پسندند و هرجا با یک منظره ای یا 'پرسپیکتوی' از یک معماری تاریخی و یا اتفاقی تازه و دوست داشتنی مواجه شدند،سعی می کنند این مواجه شدن را با یک عکس سلفی در خاطره و حافظه دهه هفتادی خود ثبت می کنند.

    در شبکه های اجتماعی، هم گاهی زبان نوشتاری آنها متفاوت از زبان معیار است، به طور مثال واژه 'آیا ' را 'عایا ' می نویسند.

    بیشتر بچه های این دهه، عاشق موسیقی پاپ هستند و عاشق شنیدن موسیقی با ' هندزفری ' گوشی همراه خود و ترانه هایی که حرفهای عاشقانه تری دارد ، را خوب می فهمند و عاشق عکس گرفتن در پاییز بزرگ ریزان می باشند.

    اما با این اوصاف،بچه های با مرامی هستند، عاشق پدر و مادران خویش اند،خوب لباس می پوشند ،خوب غذا می خوردند و خوب درس می خوانند.

    رفتن به دانشگاه، برای همه دهه هفتادی ها یک دغدغه و اصل تغییر ناپذیر است و کمتر دهه هفتادی است که دانشگاه نرفتن در برنامه کاری اش نباشد.

    جامعه شناسان معقتدند، باید به نسل دهه هفتادی کشور به مثابه به جمعیت پویا و فعال ابزارگرا نگریست و برای آنها فرصت گفت و گو و دیالوگ متناسب با ابزارهای پیرامونشان را فراهم کرد.

    آنان بر این عقیده اند که دهه هفتاد به مثابه یک نشانه اجتماعی باید دغدغه هایشان مورد توجه قرار گیرد،چرا که این نسل از جمعیت کشور، به شدت به دنبال افزایش اطلاعات عمومی خود می باشند حتی اگر برای آنها هیچ کاربردی نداشته باشد.

    جامعه شناسان بر این باورند که شبکه های اجتماعی بر فرایند ارتباط آنها در ساختار اجتماعی و جامعه ، تاثیر گذار است و باید شبکه های اجتماعی برای دهه هفتادی ها به عنوان یک فرصت همراه با تهدید نگریسته شود.

    چالش بانك‌هاي ايران با دهه هفتادي‌ها

    يكي از نهادهاي مالي - پولي سنتي ايران بانك‌هايي هستند كه نمي‌خواهند روش‌ها و تكنيك‌هاي نو را جايگزين روش‌هاي قديمي كنند. مساله ياد شده در بيانيه اختتاميه چهارمين همايش بانكداري الكترونيك و نظام‌هاي پرداخت مورد توجه قرار گرفت.

    در اين بيانيه آمده است: «تغيير مدل كسب و كار بانك‌ها متناسب با تغييرات الگوي رفتاري جديد متولدان دهه هفتاد و هشتاد براي صنعت بانكداري ضروري است. اين تغييرات رفتاري كه شامل گسترش حريم شخصي و عدم علاقه به فرم‌هاي كاغذي، اتكا به ابزارهاي هوشمند و بطور خاص تجميع بخش قابل ملاحظه‌اي از هويتفردي در دنياي مجازي است و مختص ايران نبوده و يكي از چالش‌هاي گسترش فناوري اطلاعات پيش روي سياست‌گذاران است.»

    دكتر فرهاد نيلي كه اين بيانيه را مي‌خواند اشاره كرد: «بانكداري الكترونيك در ايران به عنوان صنعتي پويا وارد دوران بلوغ خود شده است. استفاده از فناوري‌هاي نوين در افزايش سرعت، دقت و سهولت خدمات پرداخت چشمگير و مثال‌زدني است، هرچند بخش سنتي بانكداري كه در خدمات اعتباري خلاصه مي‌شود، هنوز در برابر پذيرش فناوري مقاومت مي‌كند. مقايسه ۲۲۰ ميليون كارت بدهي و ۲ ميليون كارت اعتباري شاهد گويايي بر اين ادعاست».

    او در ادامه داد: «شايسته است صنعت بانكداري در درون منظومه‌اي تحليل شود كه بازي‌سازان و بازيگران آن، با يكديگر تعامل مي‌كنند. اين تعامل راهبردي، تحليل گران را بر آن مي‌دارد تا منظومه روابط درون صنعت را در قالب يك اكوسيستم واكاوي كنند. بازي‌سازان اين صنعت شامل دولت و مقام ناظر بوده و بازيگران آن بانك‌ها، شركت‌هاي فناوري اطلاعات و اپراتورهاي تلفن همراه خواهند بود».

    دكتر نيلي با بيان اين نكته كه در بانكداري سنتي بانك تنها خزانه‌دار مشتري است كه حساب‌هاي او را نگهداري كرده و دستورات پرداخت را دريافت، پردازش و تسويه مي‌كند ادامه داد: «اين رابطه انفعالي در بهترين شكل خود پول فيزيكي را به پول الكترونيكي تبديل كرده ولي تغيير ماهوي در رابطه بانك و مشتري ايجاد نمي‌كند. انتظار مي‌رود در نوسازي و بازتعريف نقش بانك‌ها در درون اكوسيستم، رابطه بانك و مشتري به كمك فناوري به رابطه‌اي تعاملي ارتقا يابد كه نقش بانك در آن ارائه مشاوره و توصيه مالي متناسب با ويژگي‌هاي رفتاري مشتري است».

    او همچنين تاكيد كرد: «در اين پارادايم، ارزشمندترين دارايي بانك‌ها سرمايه داده‌اي است كه از انباشت و فراوري داده‌هاي مالي و غيرمالي، شناسنامه مالي مشتري را استخراج و به تدريج راستي‌آزمايي مي‌كنند. اين شناسنامه فصل مشترك رابطه تعاملي بانك با مشتري و مبناي متمايز كردن خدمات بانك به مشتري متناسب با الگوي رفتاري او به عنوان وجه افتراق بانكداري مدرن و سنتي است. نتيجه چنين پارادايمي انضباط مالي و پيش‌بيني‌پذيري رفتار مشتري است».

    در اين بيانيه دبير همايش با اشاره به تحولات زمانه گفت: «تغيير مدل كسب و كار بانك‌ها متناسب با تغييرات الگوي رفتاري نسل جديد متولد دهه هفتاد و هشتاد براي صنعت بانكي ضروري است. اين تغييرات رفتاري كه شامل گسترش حريم شخصي، عدم علاقه به فرم‌هاي كاغذي، اتكا به ابزارهاي هوشمند و بطور خاص تجميع بخش قابل ملاحظه‌اي از هويت فرد در دنياي مجازي است، مختص ايران نبوده و به عنوان يكي از چالش‌هاي گسترش فناوري اطلاعات پيش روي سياست‌گذاران در بيشتر كشورهاي جهان است».

    دبير چهارمين همايش بانكداري الكترونيك و نظام‌هاي پرداخت در ادامه گفت: «بانك‌هاي ما از پيامدهاي اين موج بزرگ اجتماعي مصون نخواهند بود. ويژگي‌هاي رفتاري اين نسل آينده‌ساز مي‌تواند به عنوان فرصت يا تهديد براي بانك‌ها مطرح باشد. ارائه خدمات بانكي روي گوشي‌هاي هوشمند و در قالب برنامه‌هاي كاربردي (APPs) نزديك‌ترين گزينه براي پاسخ به نيازهاي مالي اين نسل است. اين عرصه دير يا زود ميدان رقابت بانك‌ها و شركاي تجاري غيربانكي آنها خواهد بود. بعضي آينده‌پژوهان بر اين باورند كه بانكداري باقي خواهد ماند ولي بقاي بانك‌ها منوط به انتخابي هوشمندانه براي بهره‌گيري از اين فرصت است».

    او همچنين گفت: «هرچند رعايت ملاحظات مقام ناظر بازار پول براي پذيرش نوآوري‌هاي مالي بايسته‌اي خطير است، در ترازيابي پايداري مالي و توسعه مالي شايسته است وزن بيشتري به توسعه مالي داده شود. در اين صورت موافقت مقام ناظر با اجراي آزمايشي برخي نوآوري‌هاي مالي در سطوحي محدود شايد گزينه مناسبي براي تعميق مالي با حفظ ملاحظات ثبات مالي باشد. در هر صورت با توجه به شرايط اقتصادي كشور نبايد ملاحظات مقام ناظر به عنوان محدوديت جدي توسعه مالي قلمداد شود».

    دكتر فرهاد نيلي با بيان اين مطلب كه خدمات بانكي تركيبي پيچيده از محصولات و ابزارهاي متنوع‌اند كه متناسب با نيازهاي مشتري و مزيت‌هاي رقابتي عرضه‌كننده، بسته‌بندي و متنوع‌سازي مي‌شوند ادامه داد: «در زنجيره ارزش افزوده خدمات بانكي متناسب با سليقه و خواست مشتريان، نقش ساير بازيگران اكوسيستم بانكي قابل توجه است. اگر دريافت خدماتِ با كيفيت براي مشتري اصالت داشته باشد، مشاركت دادن بازيگران غيربانكي در ايجاد ارزش افزوده خدمات مالي با اتكا به چارچوب‌هايي چون بانكداري باز از ضرورت‌ها و اولويت‌هاي امروز صنعت بانكي است».

    او همچنين ادامه داد: «لازمه ارتقاي سطح كيفي خدمات بانكي و جلب مشاركت بازيگران غيربانكي در زنجيره ارزش خدمات، سودآور بودن سرمايه‌گذاري‌هاي آتي است. ادامه روند كنوني اعطاي يارانه به بهره‌مندان از خدمات پرداخت كه مستقيم يا غيرمستقيم از سوي سپرده‌گذاران تامين مي‌شود، خلاف عدالت و آموزه‌هاي بديهي اقتصاد است. پافشاري بر اين راهبرد طي ساليان گذشته سهم كارمزد در سبد درآمدي بانك‌ها را حتي از مقادير اندك اوليه تنزل داده است. با توجه به آنكه پيشنهاد بانك مركزي براي اصلاح ساختار كارمزدها در دستور شوراي پول و اعتبار قرار دارد، لازم است همه ذي‌نفعان صنعت مالي و بخش تجاري كشور به اين نكته كليدي توجه داشته باشند كه ادامه اعطاي يارانه از خدمات اعتباري بانك به خدمات پرداخت نه امكان‌پذير و نه معقول است».

    دكتر نيلي اشاره كرد: «هزينه توسعه خدمات بانكي را بايد همه ذي‌نفعان اين صنعت متناسب با بهره‌مندي خود از اين خدمات بپردازند. برآورد مي‌شود در صورت اصلاح كارمزدها و بهبود تدريجي ساختار درآمدي بانك‌ها فشار بر نرخ‌هاي سود تسهيلات و سپرده‌ها تخفيف يابد و بانك‌ها بتوانند سبد درآمدي خود را متنوع‌تر سازند. به نظر مي‌رسد در صورت اصلاح ساختار كارمزدها بتوان الگوي ايجاد كنسرسيوم متشكل از سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي علاقه‌مند را در تكميل زنجيره ارزش افزوده خدمات بانكي فراهم كرد. »

    منبع:

    برای مشاهده لینک ها لطفا ثبت نام کنید و یا اگر حساب کاربری دارید وارد شوید

     
    M.G.Captain، barfi، sargoli و 2 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.