1. این پایگاه به ثبت ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران رسیده است.

    مهمان عزیز سپاس بابت بازدید شما از تالار گفتگوی دهه هفتادی ها.

    عضویت در انجمن رایگان بوده و برای عموم باز میباشد . با صرف 30 ثانیه یکی از اعضای دهه هفتادی ها شوید .

پس از افطار پیاده روی فراموش نشود

شروع موضوع توسط MahD!ye ‏Jul 21, 2012 در انجمن بهداشت و سلامتی

  1. MahD!ye

    MahD!ye مدیربخش زنگ تفریح

    15,168
    16,846
    1,083
    یك مشاور تغذیه و رژیم درمانی ضمن تاكید بر اجتناب از پرخوری و ریزه خواری در طول ماه مبارك رمضان، گفت: متاسفانه بسیاری از افراد به علت افراط در مصرف مواد غذایی در وعده افطار با پایان یافتن ماه مبارك رمضان، چاق می شوند.
    برلیانت بزرگمهر در گفت وگو با خبرنگار«سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با توجه به قرار گرفتن در آستانه ماه مبارك رمضان، توصیه های تغذیه ای مفیدی را ارائه و عنوان كرد: استفاده كافی از مواد خوراكی سرشار از ویتامین ها در حین روزه داری بسیار حائز اهمیت است.
    وی با بیان اینكه باید پرهیز از ریزه خواری و پرخوری به صورت یك عادت دربیاید، گفت: برخی افراد به صورت مرتب در یخچال را باز می كنند و چیزی برمی دارند این خود باعث اضافه وزن می شود. لازم است طی روزهای باقیمانده به آغاز ماه مبارك رمضان، عادات غلط تغذیه ای كنار گذاشته شوند.
    بزرگمهر ادامه داد: بسیاری از افراد پس از اتمام ماه مبارك رمضان، چاق می شوند. این افراد معمولا در وعده افطار افراط و بدخوری می كنند.
    بدخوری شایع تر از پرخوری است
    وی با اشاره به اینكه در حال حاضر بدخوری شایع تر از پرخوری است، گفت: استفاده زیاد از مواد چاق كننده و مضر چون زولبیا و بامیه و انواع شیرینی ها از جمله مصادیق بدخوری است و افراد تصور می كنند به این علت كه در طول روز هیچ چیز نمی خورند، مجازهستند از این خوراكی ها مصرف كنند.
    وعده سحری را حذف نكنید
    این مشاور تغذیه و رژیم درمانی افزود: در این میان حذف وعده غذایی سحری بسیار آسیب رسان است. این تصور هم كه وعده غذایی شام می تواند جایگزین وعده سحر شود بسیار اشتباه است زیرا فرد دچار افت قند خون در طول روز می شود و تمایل فرد را به مصرف غذاهای شیرین و پركالری زیاد می كند.
    چای باعث دفع آب از بدن می شود
    بزرگمهر ضمن تاكید بر این كه لازم است وعده سحری مفصل تر از وعده افطار بوده و در هنگام سحر از مواد حاوی آب و انواع میوه ها و سبزی ها بهره جست، عنوان كرد: باید توجه داشت كه برای جلوگیری از تشنه شدن به هنگام روزه داری علاوه بر مصرف كافی سبزیجات، میوه ها و مواد غذایی حاوی آب، نباید در مصرف چای نیز افراط كرد زیرا باعث دفع آب از بدن می شود.
    وی ادامه داد: نمك نیز باعث تشنگی می شود، كم كردن نمك موجود در غذا می تواند به روزه دار كمك كند تا تشنگی كمتر به سراغش بیاید.
    با آب ولرم افطار كنید
    این مشاور تغذیه و رژیم درمانی درباره وعده افطار نیز گفت: بهتر است با مصرف آب ولرم به روزه داری پایان داد. پس از آن مصرف شیرگرم همراه با عسل، گردو یا خرما؛ مصرف نان و پنیر رژیمی به همراه هندوانه یا انگور یاقوتی؛ صرف ساندویچ پنیر، گردو، خیار و گوجه فرنگی به عنوان یك وعده افطار سالم توصیه می شود.
    وی با بیان اینكه بهتر است میان وعده غذایی افطار با شام نیم ساعت تا سه ربع فاصله باشد، گفت: یك شام سبك نظیرمرغ پخته یا ماهی تازه می تواند تا حدود زیادی به یك روزه دار كمك كند تا روزهایی همراه با سلامتی را پشت سر بگذارد.
    بزرگمهر مصرف آش و سوپ در وعده افطار را بدون اشكال دانست و گفت: اما در مصرف حلیم باید كمی مراقب بود. زیرا حلیم هایی كه در بیرون از منزل طبخ می شوند، بسیار چرب و پرگوشت هستند و شكر زیادی در حین مصرف به آن ها اضافه می شود.
    وی ادامه داد: باید توجه كرد كه پر كردن شكم در وعده افطار از آب و مواد غذایی فرد را دچار مشكلات گوارشی می كند.
    افراد مبتلا به یبوست، مصرف مداوم آب و سبزی را در برنامه غذایی خود بگنجانند
    این مشاور تغذیه و رژیم درمانی در ادامه به افرادی كه مبتلا به یبوست هستند توصیه كرد تا آب و مواد خوراكی چون سبزی را به میزان كافی در فاصله میان افطار تا سحر استفاده كنند.
    وی در پایان گفت: پیاده روی و ورزش بویژه پس از افطار می تواند تا حدود زیادی برای بدن مفید باشد.
     
    Admin و Acontius از این پست تشکر کرده اند.