1. این پایگاه به ثبت ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران رسیده است.

    مهمان عزیز سپاس بابت بازدید شما از تالار گفتگوی دهه هفتادی ها.

    عضویت در انجمن رایگان بوده و برای عموم باز میباشد . با صرف 30 ثانیه یکی از اعضای دهه هفتادی ها شوید .

پاسخ فعالیتهای کتاب زیست شناسی دوم

شروع موضوع توسط barfi ‏Jan 20, 2015 در انجمن رشته های علوم تجربی

  1. barfi

    barfi پشت کنـــــــــکوری :) همراه انجمن

    20,537
    50,770
    30,032
    فعالیت 7-7:

    1. کاغذ کلرید کبالت خشک را روی سطوح فوقانی و تحتانی برگ می گذاریم و برای جلوگیری از تبیخر رطوبت خارج شده از برگ آن را در محفظه ی شفافی قرار می دهیم. پس از مدتی، محل روزنه ها روی کاغذ به رنگ صورتی در می آید.

    2. همین آزمایش را برای سطوح تحتانی برگ گیاهان مختلف تکرار کرده و نتایج را مقایسه می کنیم.
     
  2. barfi

    barfi پشت کنـــــــــکوری :) همراه انجمن

    20,537
    50,770
    30,032
    فعالیت 8-7:

    با انجام این فعالیت داشن آموزان درمی یابند که سرعت صعود حباب در لوله با وزش باد افزایش و نیز با قرار دادن گیاه در محیط مرطوب و نیز مالدین وازلین روی سطح برگ ها و یا قطع برگهای گیاه کاهش می یابد.
     
  3. barfi

    barfi پشت کنـــــــــکوری :) همراه انجمن

    20,537
    50,770
    30,032
    فعالیت 9-7:

    برای انجام این فعالیت باید قبلاً هماهنگی لازم با دانش آموزان انجام شده باشد تا نتیجه آزمایش در کلاس بررسی شود.
     
  4. barfi

    barfi پشت کنـــــــــکوری :) همراه انجمن

    20,537
    50,770
    30,032
    پاسخ فعالیت های فصل هشتم

    فعالیت 1-8:

    الف) در این تجربه، دانش آموزان کلیه، بخش قشری، هرم های بخش مرکزی و لگنچه ا که محل ورود ادرار به میزنای است، تشخیص می دهند.

    ب) در انجام این فعالیت می توان برای تکمیل کار، از لام های استفاده کرد.
     
  5. barfi

    barfi پشت کنـــــــــکوری :) همراه انجمن

    20,537
    50,770
    30,032
    فعالیت 2-8:

    در این تجربه مقدار آب نوشیده شده، تعداد دفعات دفع ادرار و حجم ادرار دفع شده، در زمان معین اندازه گیری می شوند، مثلاً دانش آموز در نظر می گیرد که طی دو روز از نوع و مقدار عذای خورده شده، میزان فعالیت بدنی و شرایط زندگی (مثلاً از نظر دما) یکسانی استفاده می کند ولی به مقادیر مختلف آب می نوشد (یعنی یک روز کم و یک روز زیاد) سپس طی هر دو روز، تعداد دفعات ادرار و حجم ادرار دفع شده را اندازه می گیرد و نتایج به دست آمده را مقایسه می کند.
     
  6. barfi

    barfi پشت کنـــــــــکوری :) همراه انجمن

    20,537
    50,770
    30,032
    فعالیت 3-8:

    1. در خون ورودی به کلیه، همه ی مواد ستون «الف» وجود دارند.

    در خون خروجی، از کلیه آب به مقدار نسبی و اوره به قمدار زیاد کاهش یافته است. در خونی که به کپسول بومن تراوش می شود، همه مواد وجود دارند.

    ادراری که از کلیه خارج می شود، پروتئین و گلوکز ندارند.

    2. الف) حجم ادرار را کاهش و غلظت آن را افزایش می دهد.

    ب) دوش آب گرم حجم ادرار را کم و غلظت را زیاد می کند و دوش آب سرد حجم ادرار را زیاد و غلظت را کم می کند.

    ج) حجم ادرار را کاهش و غلظت آن را افزایش می دهد

    د) حجم ادرار را کاهش و غلظت آن را افزایش می دهد.

    هـ) بر حجم و غلظت ادرار تأثیر زیادی ندارد.

    و) گلوکز منجر به افزایش فشار اسمزی و کاهش ادرار می شود.

    3. الف) می توانیم نوع و میزان غذا و میزان آب خورده شده در دو روز را ثابت نگه داریم و با تغییر دما در هر روز، مقدار ادرار دفع شده را اندازه گیری کرده و با هم مقایسه کنیم.

    ب) گرما و عرق کردن موجب کاهش یافتن آب خون و آب بدن می شود باز جذب آب از کلیه ها را افزایش داده و حجم ادرار را کاهش می دهند.
     
  7. barfi

    barfi پشت کنـــــــــکوری :) همراه انجمن

    20,537
    50,770
    30,032
    فعالیت 4-8:

    1. پلی مری است با منافذ ریز که گلبول های خون و پروتئین های درشت پلاسما نمی توانند از آن عبور کنند.

    2. اهمیت مسئله در این است که میزان مواد مفید و غیر زاید خون ثابت می ماند و کاهش نمی یابد، یعنی از دفع مواد ضروری جلوگیری می شود.

    علت جریان دائمی و تعویض محلول دیالیز این است که با گذشت زمان مقدار مواد دفعی وارد شده به این محلول افزایش می یابد. با این افزایش، انتشار مواد زاید از خون به محلول دیالیز کاهش می یابد و تصفیه خون به خوبی انجام نمی شود.

    3. باید برای تکمیل آن سرمایه گذاری کرد، اما برای کارهای اساسی تر مثل پیش گیری از ابتلا به از کار افتادگی کلیه، سرمایه گذاری بیشتری لازم است.

    4. این سوال پاسخ باز است. دانش آموزان ممکن است پاسخ های مختلف و پیشنهادهای به جایی مطرح کنند که لازم است همه موارد صحیح مود توجه قرار گیرند.
     
  8. barfi

    barfi پشت کنـــــــــکوری :) همراه انجمن

    20,537
    50,770
    30,032
    فعالیت 5-8:

    1. اگر محیط داخلی بدن به سمت اسیدی شدن برود، کلیه ها دفع یون های هیدروژن را بیش تر می کنند و اگر به سمت قلیایی شدن پیش برود دفع یون های بیکربنات بیشتر می شود.

    2. بخش قشری: کپسول بومن، لوله ی پیچ خورده ی نزدیک، لوله پیچ خورده ی دور.

    بخش مرکزی: قسمت اعظم لوله هنله

    3. در مورد پاسخ به این سؤال می توانید از دانش آموزان بخواهید که اطلاعاتی را که جمع آوری کرده اند در کلاس ارائه دهند. به مواردی از قبیل آشامیدن کافی آب و مایعات، محافظت در برابر ضربه رعایت بهداشت فردی و دفع به موقع ادرار، پرهیز از مصرف خودسرانه ی داروهای مانند ویتامین ها و شربت معده، داشتن رژیم غذایی مناسب و پرهیز از خوردن غذاهای شور و پر چرب، ...

    4. شش ها که CO2 دفع می کنند و غده های عرق که آب و املاح دفع می کنند.

    5. انجام عمل بازجذب در این شبکه ی مویرگی مانع از دفع بسیاری از مواد مورد نیاز می شود.
     
  9. barfi

    barfi پشت کنـــــــــکوری :) همراه انجمن

    20,537
    50,770
    30,032
    پاسخ فعالیت فصل نهم

    فعالیت 1-9:

    الف: انقباض ماهیچه ی 1 موجب نزدیک تر شدن به لگن می شود البته به صورت حرکت مختصر و سریع

    انقباض ماهیچه ی 2 ران را به سمت داخل بدن می کشد. این ماهیچه بر خلاف ماهیچه 5 عمل می کند.

    انقباض ماهیچه 3 موجب خم شدن ران به سمت لگن و بلند شدن پا می شود.

    انقباض ماهیچه 4 موجب حرکت کف پا به سمت جلو می شود. این ماهیچه بر خلاف ماهیچه ی 7 عمل می کند.

    انقباض ماهیچه ی 5 موجب حرکت ساق به سمت ران و به سمت خارج بدن می شود.

    انقباض ماهیچه ی 6 موجب کشیده شدن ران به عقب – البته به مقدار کم- و حرکت مختصر پا به عقب می شود.

    انقباض ماهیچه های 7 موجب قرار دادن کف پا در امتداد ساق پا و خم شدن ساق به سمت ران و بلند شدن پا از زمین می شود.

    ب: همه ماهیچه ها به جز ماهیچه های 1،2 و 6 در حرکت اسب به جلو نقش دارند.

    ج: هر چه پاها بلندتر باشند با هر حرکت، مسافت بیشتری را طی می کنند؛ پس سرعت حرکت افزایش می یابد.
     
  10. barfi

    barfi پشت کنـــــــــکوری :) همراه انجمن

    20,537
    50,770
    30,032
    فعالیت 2-9:

    جانورانی مثل مار و دوزیستان بی پا روی زمین سر می خورند. دانش آموزان باید با تحقیق از افراد مطلع کتاب ها و غیر به پاسخ این پرسش برسند.