1. این پایگاه به ثبت ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران رسیده است.

    مهمان عزیز سپاس بابت بازدید شما از تالار گفتگوی دهه هفتادی ها.

    عضویت در انجمن رایگان بوده و برای عموم باز میباشد . با صرف 30 ثانیه یکی از اعضای دهه هفتادی ها شوید .

پاسخ فعالیتهای کتاب زیست شناسی دوم

شروع موضوع توسط barfi ‏Jan 20, 2015 در انجمن رشته های علوم تجربی

  1. barfi

    barfi پشت کنـــــــــکوری :) همراه انجمن

    20,480
    50,619
    29,365
    فعالیت 7-3:

    1. ریبوزوم پروتئین را می سازند، فرضیه ای که می توان ارائه داد این است که ریبوزوم های سلول های بدن ما با ریبوزوم های سلول باکتری تفاوت دارند. آنتی بیوتیک به دو روش با باکتری مبارزه می کنند. انواعی از آنها از تشکیل دیواره ی سلولی باکتری ها جلوگیری می کنند و بعضی از آن ها بر روی ریبوزوم های باکتریایی و در نتیجه پروتئین سازی تأثیر منفی می گذارند. اگرچه ریبوزوم های باکتریایی و انسانی با هم تفاوت دارند اما مصرف دوز بالای آن ها بر ریبوزوم های سلول های انسان نیز تأثیر منفی می گذارند.

    2- چون میتوکندری انرژی تولید می کنند، بنابراین در سلول هایی که فعالیت بیش تری دارند تعداد میتوکندری ها نیز بیش تر است. تعداد میتوکندری متناسب با فعالیت متابولیک سلول است. سلول
    ماهیچه ای، قلبی، سلول های لوله های کلیوی و کبد از مواردی هستند که تعداد میتوکندری آن ها زیاد است.

    3. عامل اساسی در به دست آوردن یک تصویر خوب از میکروسکوپ قدرت تفکیک است. قدرت تفکیک بیان کننده ی کوچک ترین فاصله ای است که دو ذره از یکدیگر قابل تشخیص اند. قدرت تفکیک این میکروسکوپ یک نانومتر است. یعنی با این میکروسکوپ می توان ذراتی را که فاصله ی آن ها از هم تا یک نانومتر است به صورت دو ذره ی جدای از هم درید.

    4.خیر، مثلاً آرکی باکترها Archaebacteria قادر به تحمل وضعیت نامساعد محیطی هستند. هالوفیل ها Halophiles (گروهی از آرکی باکترها) در حوضچه های نمک گیری زندگی می کنند، هم چنین گروه دیگری از آرکی باکترها (Thermoacidophiles) دمای c 800 و PH=20 را می توانند تحمل کنند.

    باکتری کلستریدیوم بوتولینوم بی هوازی است و می تواند در کنسروهای مواد غذایی رد شرایط کاملاً بی هوازی رشد کند و سم کشنده ای بوتولنیوم را تولید کند.

    باکتری ها قدرت تولید مثل بالایی دارند و معمولاً از طریق تقسیم دوتایی که نوعی تولید مثل غیر جنسی است تکثیر می شوند و در مدت کوتاهی از یک سلول باکتری انبوهی سلول تولید می شود.

    5. شکل 1: الف) غشاء هسته ب) ریبوزوم بر سطح شبکه آندو پلاسمی

    شکل 2: الف) پیلی ب) DNA حلقوی ج) دیواره ی سلولی د) غشاء پلاسمایی

    شکل 3: الف) جسم گلژی ب) میتوکندری ج) شبکه ی آندوپلاسمی زبر

    شکل 4: الف) شبکه ی سلولی سلول گیاهی ب) غشاء هسته.
     
  2. barfi

    barfi پشت کنـــــــــکوری :) همراه انجمن

    20,480
    50,619
    29,365
    پاسخ فعالیت های فصل چهارم:

    فعالیت 1-4:

    در انجام این فعالیت می توان روپوست تحتانی برگ گیاهان مختلف مثل تره و کاهو را جدا و پس از رنگ آمیزی با لوگل، سلول های اپیدرم و هسته های آن ها و سلول های روزنه و ویژگی های آن را مشاهده کرد.
     
  3. barfi

    barfi پشت کنـــــــــکوری :) همراه انجمن

    20,480
    50,619
    29,365
    فعالیت 2-4:

    در این فعالیت پارانشیم مشاهده می شود در گوجه فرنگی حاوی کروموپلاست فراوان است. می توان پارانشیم گیاهان دیگر، مثل غده سیب زمینی و آمیلوپلاست های خل آن را با لوگول مشاهده کرد.
     
  4. barfi

    barfi پشت کنـــــــــکوری :) همراه انجمن

    20,480
    50,619
    29,365
    فعالیت 3-4:

    ابتدا بافت های تهیه شده، داخل الکل یا سایر محلول های تثبیت کننده قرار داده می شوند و پس از 24 ساعت، برش گیری صورت می گیرد و نمونه ها به صورت ساده یا مضاعف رنگ آمیزی می شوند. در رنگ آمیزی ساده از یک نوع رنگ استفاده می شود؛ مثلاً فوشین دیواره ی بافت ها را قرمز می کند که در این حالت تشخیص بافت ها بر اساس ضخامت دیواره سایر مشخصات بافتی امکان پذیر است. بلودومتیلن به صورت محلول رقیق در مدت نیم تا یک دقیقه چوب، چوب پنبه و کوتین را آب رنگ می کند.

    در رنگ آمیزی مضاعف از دو رنگ بلودومتیلن و کارمن زاجی استفاده می کنیم؛ ابتدا برش های تهیه شده را به مدت 15 دقیقه در آب ژاول قرار می دهیم و به مدت 5 دقیقه داخل اسید استیک 5% می گذاریم تا آب ژاول خنثی شود. البته پس از دو مرحله، آن ها را با آب مقطر شست و شو می دهیم. سپس به مدت چند ثانیه داخل بلودو متیلن رقیق می گذاریم (حدود 30 ثانیه) و پس از شست و شو به مدت 15-10 دقیقه داخل کارمن زاجی می گذاریم. بعد از شست وشو با آب مقطر، آن ها را مشاهده می کنیم. می بینیم که بافت های سلولزی قرمز و بافت های چوبی و چوب پنبه ای سبز مایل به آبی می شوند.
     
  5. barfi

    barfi پشت کنـــــــــکوری :) همراه انجمن

    20,480
    50,619
    29,365
    پاسخ های فعالیت فصل پنجم

    فعالیت 1-5:

    1. پیچ و تاب خوردن لوله ی گوارش موجب افزایش سطح لوله و در نتیجه، افزایش گوارش و جذب می شود. اگر این لوله مستقیم بود، مسافتی که غذا طی می کرد کوتاه می شد و گوارش و جذب به خوبی انجام نمی گرفت.

    2. الف) پتیالین موجود در بزاق، نشاسته را به مالتوز تبدیل می کند طعم مالتوز شیرین است.

    ب) زبان کوچک هنگام بلع، راه حفرات بینی را می بندد.

    3. با از بین رفتن چین خوردگی های درون معده، سطح جذب کاهش می یابد میزان جذب مواد غذایی کم می شود، در نتیجه، غذای کافی برای انجام فعالیت ها به بدن جانور نمی رسد و او از ذخایر بدن خود استفاده می کند و لاغر می شود.

    4. در سه لوله ی آزمایش یک سانتی متر مکعب محلول نشاسته 5% درصد می ریزیم. پس از شستن دهان مقداری بزاق تهیه می کنیم و در لوله ی آزمایش دیگر می ریزیم. سپس با جویدن یک نوار لاستیکی مقداری بزاق تهیه نموده و در لوله آزمایش پنجم می ریزیم. به یکی از لوله های محتوی نشاسته یک سانتی مترمکعب بزاق قبل از جویدن و به دیگری، یک سانتی مترمکعب بزاق پس از جویدن اضافه می کنیم. پس از به هم زدن لوله ها دقیقه صبر می کنیم، می بینیم رنگ محلولی شاهد که فقط حاوی نشاسته بوده- بسته به نوع نشاسته- آبی تا قهوه ای می شود. رنگ ایجاد شده در لوله محتوی نشاسته و بزاق قبل از جویدن، از لوله شاهد کم تر اما از لوله ی سوم بیش تر است و رنگ لوله ی سوم که حاوی بزاق پس از جویدن است و از بقیه لوله ها روشن تر است که نشاسته ی هضم بیش تر نشاسته و در نتیجه، وجود آنزیم بیش تر در زباق پس از جویدن است.

    5. کیسه ی گوارشی در جانورانی که ساختاری ساده و جثه ای کوچک دارند، دیده می شود. تقریباً همه سلول های بدن آن ها در ارتباط با کیسه گوارشی تنها گوارش جزئی و توزیع غذا را بین سلول ها انجام می دهد و ادامه گوارش در سلول ها انجام می شود و مواد باقی مانده از محل ورود خارج می شوند. در حالی که در جانوران بزرگ جثه، گوارش درون سلولی دیده نمی شود و بسیاری از سلول ها با لوله گوارش ارتباط ندارند؛ بنابراین گوارش کامل مواد غذایی در لوله گوارش انجام می شود که این عمل طی مراحلی در بخش های مختلف لوله ی گوارش که بلند و پیچ خورده است، صورت می گیرد و باقیمانده ی مواد از انتهای لوله گوارش خارج می شوند؛ چون امکان برگشت آن ها به مبدأ وجود دارد.

    6. الف) باید هم چنان که از ابتدا به انتهای بدن به پیش می رود، از مواد گوارش نشده به مواد کاملاً گوارش شده و در انتها به مواد دفعی برسد.

    ب) بله، در حلقه ی سوم فقط قندها به مقدار کم تجزیه شده اند که مشابه دهان است. در حلقه ی پنجم، قندها بعضی از چربی ها و تا حدی پروتئین ها تجزیه شده اند که مشابه معده است. در حلقه ی هفتم، همه مواد آلی به واحدهای سازنده ی خود تجزیه شده اند که مشابه روده ی کوچک است و در حلقه ی نهم، مواد غیر قابل گوارش و آب فراوان دیده می شود که مشابه ابتدای روده ی بزرگ است. در حلقه ی آخر، مواد غیر قابل گوارش و آّب به مقدار کم دیده می شود که مشابه روده بزرگ است و آب گیری در آن انجام شده است.
     
  6. barfi

    barfi پشت کنـــــــــکوری :) همراه انجمن

    20,480
    50,619
    29,365
    فعالیت 2-5:

    الف) چون هدف این است که تأثیر o2 را بررسی کنیم، پس سایر عوامل باید ثابت باشند در غیر این صورت، مثلاً تغییر دما می تواند بر سرعت فعالیت ها از جمله جذب یون برم موثر باشد.

    ب) وجود O2، میزان جذب یون برم را ده برابر افزایش داده است، بنابراین O2 برای جذب این یون لازم است و نشان دهنده ی لزوم مصرف انرژی برای این انتقال است.

    ج) جذب یون ها از طریق ریشه، به صورت فعال و با مصرف انرژی صورت می گیرد. وجود O2 برای تامین انرژی ضروری است.
     
  7. barfi

    barfi پشت کنـــــــــکوری :) همراه انجمن

    20,480
    50,619
    29,365
    فعالیت 3-5:

    برای انجام این فعالیت می توانید داشن آمزوان را به مقایسه ی قطر ذرات سازنده ی خاک های مختلف، قابلتی نگهداری آب و زهکشی خاک های مختلف، قابلیت رویش گیاه در هر یک از آنها، و ... راهنمایی کنید.
     
  8. barfi

    barfi پشت کنـــــــــکوری :) همراه انجمن

    20,480
    50,619
    29,365
    فعالیت 4-5:

    در انجام این فعالیت تعداد دانه های کاشته شده باید زیاد باشد (مثلاً 20 عدد از هر کدام) با استفاده از آن ها، مواردی مثل تعداد برگ ها، طول ریشه و ساقه و ... را اندازه گیری و مقایسه می کنیم. البته برای دقیق تر بودن آزمایش باید هر نوع دانه را در هر دو محیط مورد نظر کشت داد.
     
  9. barfi

    barfi پشت کنـــــــــکوری :) همراه انجمن

    20,480
    50,619
    29,365
    فعالیت 5-5:

    دانش آموزان ضمن انجام این آزمایش به وجود فضاهای خالی محتوی هوا در خاک پی می برند و ذرات سازنده ی خاک را از یکدیگر جدا می کنند.
     
  10. barfi

    barfi پشت کنـــــــــکوری :) همراه انجمن

    20,480
    50,619
    29,365
    فعالیت 6-5:

    1. سطح آب پایین می رود و هوا خارج می شود. اختلاف سطح آب قبل و بعد از تکان دادن نشان دهنده ی مقدار هوای موجود در خاک است.

    2. پس از مصرف کردن نشان دهنده ی مقدار آب موجود در آن است.

    3. اختلاف وزن اولیه ی خاک و وزن خاک پس از سوزاندن نشان دهنده ی میزان هوموس موجود در خاک است.