1. این پایگاه به ثبت ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران رسیده است.

    مهمان عزیز سپاس بابت بازدید شما از تالار گفتگوی دهه هفتادی ها.

    عضویت در انجمن رایگان بوده و برای عموم باز میباشد . با صرف 30 ثانیه یکی از اعضای دهه هفتادی ها شوید .

پاسخ فعالیتهای کتاب زیست شناسی دوم

شروع موضوع توسط barfi ‏Jan 20, 2015 در انجمن رشته های علوم تجربی

  1. barfi

    barfi پشت کنـــــــــکوری :) همراه انجمن

    20,482
    50,622
    29,409
    فعالیت 4-2:

    الف) سطح ثابت، سطح استقرار آنزیم هاست که می توان تعداد مشخصی مولکول آنزیم را در آن قرار داد و
    آن ها را از شسته شدن محیط، که در حال عبور از روی سطح ثابت است، حفظ کرد.

    ب) در روش اول میزان مصرف آنزیم بیش تر از روش دیگر است اما این روش (روش اول) ساده تر است.
     
  2. barfi

    barfi پشت کنـــــــــکوری :) همراه انجمن

    20,482
    50,622
    29,409
    فعالیت 5-2:

    انجام این فعالیت بر عهده ی دانش آموزان است.
     
  3. barfi

    barfi پشت کنـــــــــکوری :) همراه انجمن

    20,482
    50,622
    29,409
    فعالیت 6-2:

    همکاران محترم باید توجه داشته باشند در این آزمایش و آزمایشهای مشابه که میکروب ها کشت داده می شوند، برای جلوگیری از آلودگی محیط با میکروب های بیماری زا، لازم است نکات ایمنی زیر دقیقاً مورد توجه قرار گیرند:

    1. محیط کشت و ظروف مورد استفاده، قبل از استفاده شدن سترون شوند.

    2. پس از کشت میکروبها، در ظرف را ببندید و آن ها را در محیط دربسته قرار دهید.

    3. پس از رشد میکروبها، برای تشخیص آنها، کنار شعله کار کنید و اگر آن را روی لام قرار می دهید چندبار لام را از داخل شعله عبدور دهید تا میکروب ها کشته شوند.

    4. پس از مطالعه برای سترون کردن لام ها و محیط های کشت، ابتدا لام ها را در الکل قرار دهید و سپس همراه با محیط های مصرف شده در یک ظرف سوراخ دار، داخل ظرف زودپز بگذارید، به طوری که آب داخل زودپز تا زیر این ظرف بالا بیاید. پس در زودپز را ببندید. ان را نیم ساعت بجوشانید و پس از آن مواد را در چاه دست شویی بریزید. ظرف را 24 ساعت از ماده سفید کننده پر کنید و با مایع ظرفشویی بشویید و تاحد امکان برای تهیه غذا از آن استفاده نکنید.

    برای تهیه محیط کشت اگر اگار موجود نباشد می توان از یک گرم ژلاتین در 100 سی سی آب مقطر استفاده کرد و لی باید توجه داشت که این محیط در دمای بیش از c 240 ذوب می شود.

    پس از کشت میکروب های خاک، با ریختن محلول یددار (لوگل) یا محلولی معروف به بتادین – که در داروخانه ها موجود است- رنگ محیط در نقاطی که باکتری ها رشد کرده اند، تغییر نمی کند- چون
    باکتری ها نشاسته را مصرف کرده اند- اما در سایر نقاط، رنگ محیط کشت بسته به نوع نشاسته ی به کار رفته تغییر می کند؛ آن که دارای لوگل است از آبی تا قهوه ای و آن که دارای بتادین است از قهوه ای تا بنفش.
     
  4. barfi

    barfi پشت کنـــــــــکوری :) همراه انجمن

    20,482
    50,622
    29,409
    فعالیت ص 7-2

    1. با توجه به آنچه که دانش آموزان در این فصل آموخته اند، می توان گفت: گوناگونی جانوران به دلیل گوناگونی در مولکول های زیستی بدن آنها و به ویژه پروتئین ها و DNA ی بدن آنهاست. تفاوت پروتئین ها نیز ناشی از نوع اسیدهای آمینه، ترتیب و تعداد آن هاست.

    2. مثلاً با توجه به شکل 10-2 صفحه ی 20، می توان انواع پیوندهای موجود بین عناصر موجود در این مولکول (O,N, H, C) و تعداد آن ها را مشخص کرد.

    3. پلی اتیلن که در ساخت وسایل پلاستیکی به کار می رود. ازمونومری به نام اتیلن (CH2=CH2) ساخته می شوند. P.V.C که در ساخت لوله های انتقال آب، فاضلاب و ... به کار می رود از کلرید وینیل ساخته
    می شود. تفلون نیز پلی مر تترافلئور اتیلن است که در ساختن ظروف نچسب به کار می رود.

    توجه: لازم به ذکر است که این پرسش برای آشنایی دانش آموزان مطرح شده و حفظ اسامی و فرمول ها مورد نظر نیست.

    4.

    هیدرولیز

    سنتز آب دهی

    محصول آن مونومر است

    شکسته شدن پیوند

    مصرف آب

    محصول آن پلی مر است.

    ایجاد پیوند

    تولید آب



    5. چون همه ی آن ها در آب حل نمی شوند. (آب گریزاند) اما در حلال های آلی محلول هستند.

    6. الف) محلی در مولکول آنزیم که پیش ماده به آن متصل شود.

    ب) هر آنزیم واکنش خاصی را به راه می اندازد چون پیش ماده ی خاصی است که می تواند در جایگاه فعال آنزیم قرار گیرد.

    7. پنجاه مولکول آب

    8. پایداری مولکول در حالتی که پیوند دوگانه (یا سه گانه) وجود دارد کمتر است. در نتیجه شکستن آن راحت تر است.
     
  5. barfi

    barfi پشت کنـــــــــکوری :) همراه انجمن

    20,482
    50,622
    29,409
    پاسخ فعالیت های فصل سوم

    فعالیت 3-1:

    با انجام این فعالیت، دانش آموز می تواند مستقلاً با میکروسکوپ کار کند.
     
  6. barfi

    barfi پشت کنـــــــــکوری :) همراه انجمن

    20,482
    50,622
    29,409
    فعالیت 3-2:

    با انجام این فعالیت، داشن آموز ضمن مشاهده و رسم شکل، اندازه گیری نمونه های میکروسکوپی را تجربه کند.
     
  7. barfi

    barfi پشت کنـــــــــکوری :) همراه انجمن

    20,482
    50,622
    29,409
    فعالیت 3-3:

    بزرگ نمایی میکروسکوپ به روش های مختلف تعیین می شود. در ساده ترین روش، بزرگ نمایی برابر است با حاصلضرب بزرگ نمایی عدسی شیئی در بزرگ نمایی عدسی چشمی، بنابراین در میکروسکوپ مورد نظر حداقل و حداکثر بزرگ نمایید به ترتیب عبارت اند از: برابر 400= 40 x 10 و برابر 100= 10 x 10.

    2. برای محاسبه ی اندازه ی تصویر، اندازه ی نمونه را در بزرگ نمایی مورد استفاده ضرب می کنیم؛ بنابراین حداقل و حداکثر طول نمونه مورد نظر به ترتیب عبارت اند از:

    Mm 200= 5/0 x 400 و mm 50= 5/0 x 100

    برای تهیه مقیاس اندازه ی واقعی نمونه را بر اندازه ی تصویر تقسیم می کنیم:

    در مطالعات زیستی گاه به تعیین اندازه ی نمونه مورد نیاز است. در صورت وجود مقیاس می توان از روی تصاویر، اندازه واقعی نمونه را تعیین کرد.
     
  8. barfi

    barfi پشت کنـــــــــکوری :) همراه انجمن

    20,482
    50,622
    29,409
    فعالیت 4-3:

    8. چون پیاز اندام زیرزمینی است و تحت تأثیر نور قرار نداشته است.

    11. کلروپلاست فراوان- برگ خزه اندام هوایی است در حضور فتوسنتز می کند.

    14. به دلیل فراوانی کلروپلاست ها در برگ خزه.

    15. می توانی خزه را برای مدتی در تاریکی رویش دهیم تا برگ ها سبزینه ی خود را ازدست دهند و سفید شوند.
     
  9. barfi

    barfi پشت کنـــــــــکوری :) همراه انجمن

    20,482
    50,622
    29,409
    فعالیت 5-3:

    1. در هر دو، تبدیل انرژی صورت می گیرد و ATP ساخته می شود و تفاوت آنها در این است که انرژی شیمیایی در کلروپلاست ذخیره شده و در میتوکندری آزاد می شود.

    2. تقسیم کردن غشای درون سلول به قسمتهای مختلف و ساخت، ذخیره و ترشح مولکولهای زیستی.

    3. پانصد سلول،

    4. وجود کلروپلاست در عکس «الف»، میتوکندری و دیواره ی سلولی در عکس «ج» نشان می دهد این عکس ها مربوط به لوبیا هستند که یوکاریوت است و عکس های «ب» و «د» به علت این که تنها دارای دیواره غشا و ریبوزوم هستند و اندامک های دارای غشا ندارند، مربوط به باکتری هستند که پرکاریوت است. عکس «هـ» به دلیل داشتن هسته و شبکه آندوپلاسمی زیر مربوط به موش است.



    4 r2 = 4 x 3.14 x 102

    R= 10 m



    4 r2= 1256 m2 3/.= 1256= سطح

    6/4186 حجم



    4 r2 = 4 x 3.14 x 202

    r= 20 m



    4 r3=5024 m2 3/.= 5024= سطح

    3/33493 حجم

    5-



























    نتیجه می گیریم با دو برابر شدن شعاع، نسبت سطح به حجم سلول نصف می شود.
     
  10. barfi

    barfi پشت کنـــــــــکوری :) همراه انجمن

    20,482
    50,622
    29,409
    فعالیت 6-3

    1. الف) به علت پژمردگی، غلظت در داخل سلو.ل زیاد است، فشار اسمزی آن بالاست و آب بر اساس اسمز به داخل سلول ها نفوذ می کند و موجب شادابی برگ ها می شود.

    ب) در محیط خارج، افزایش غلظت ناشی از افزودن شکر موجب افزایش فشار اسمزی در خارج و خروج مایعات داخلی بر اساس اسمز می شود.

    2. لایه ی چربی ای که از ترشح غدد چربی پوست به وجود آمده، آن را نسبت به آب غیر قابل نفوذ می کند. و بافت پوششی چند لایه سطحی ترین لایه سلولهای مرده که پروتئین کراتین دارند که نسبت به آب مقاوم است.

    3. هر دو آب را از دست می دهند؛ چون غلظت و فشار اسمزی در خارج بیش تر از داخل سلول است اما سرعت خروج آب از گلبول قرمز بیش تر است؛ چون سلول گیاهی روی غشای خود دارای دیواره و نیز در داخل سلول دارای واکوئل است. از طرفی، گلبول قرمز کاملاً چروکیده می شود و در صورتی که شکل گیاهی به علت وجود دیواره تغییر نمی کند و فقط شادابی و تردی خود را از دست می دهد.