1. این پایگاه به ثبت ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران رسیده است.

    مهمان عزیز سپاس بابت بازدید شما از تالار گفتگوی دهه هفتادی ها.

    عضویت در انجمن رایگان بوده و برای عموم باز میباشد . با صرف 30 ثانیه یکی از اعضای دهه هفتادی ها شوید .

نیما شاعری است متعلق به همه فصول!

شروع موضوع توسط zhigol ‏Dec 11, 2012 در انجمن زندگینامه بزرگان

  1. zhigol

    zhigol PERPOLISI

    3,628
    10,648
    756
    ﯾﻜﺸﻨﺒﻪ ﺑﯿﺴﺖ ﻭ ﯾﻜﻢ ﺁﺑﺎﻥ، ﺳﺎﻟﺮﻭﺯ ﺗﻮﻟﺪ ﻧﯿﻤﺎﯾﻮﺷﯿﺞ ﺍﺳﺖ، ﺷﺎﻋﺮﯼ ﻛﻪ ﺯﺍﺩﻩ ﺭﻭﺳﺘﺎﯼ ﯾﻮﺵ ﺍﺳﺖ، ﺭﻭﺳﺘﺎﯾﯽ ﺍﺯ ﺑﺨﺶ ﻧﻮﺭ، ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ ﺁﻣﻞ ﺩﺭ ﻣﺎﺯﻧﺪﺭﺍﻥ. ﻧﺎﻡ ﻓﺎﻣﯿﻠﯽ ﺍﻭ ﺍﺳﻔﻨﺪﯾﺎﺭﯼ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﻛﻬﻦ ﻭ ﺭﯾﺸﻪ‌ﺩﺍﺭ ﺍﯾﻦ ﺑﺨﺶ ﺍﺯ ﻛﺸﻮﺭﻣﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ.
    ﻧﯿﻤﺎ ﭘﺮﻧﺪﻩ‌ﺍﯼ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﻣﯽ‌‌ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﻓﻀﺎﻫﺎﯼ ﺗﺎﺯﻩ ﭘﺮﻭﺍﺯ ﻛﻨﺪ ﺍﺯ ﺩﯾﺮﻣﺎﻧﯽ ﺩﺭ ﻗﻔﺲ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺧﺴﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻫﺮ ﺷﺎﻋﺮﯼ ﻧﻮﮔﺮﺍ ﻭ ﻧﻮﺟﻮﺳﺖ. ﺩﻟﺶ ﻣﯽ‌ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺣﺮﻑ‌ﻫﺎﯼ ﺗﺎﺯﻩ ﺑﺰﻧﺪ. ﺗﻘﺮﯾﺒﺎ ﻫﺮ ﺷﺎﻋﺮﯼ ﻣﺪﻋﯽ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻃﺮﺯ ﺑﯿﺎﻥ، ﺍﺳﻠﻮﺏ ﺳﺮﺍﯾﺶ ﻭ ﻣﻨﺪﺭﺟﺎﺕ ﺷﻌﺮ ﻭ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻛﻠﯽ ﺯﺑﺎﻥ ﻭ ﺷﯿﻮﻩ‌ﺍﺵ ﺗﺎﺯﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﻣﺎ ﻧﯿﻤﺎ ﺑﯿﺎﻥ ﺗﺎﺯﻩ‌ﺍﯼ ﻣﯽ‌ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪ‌ﻫﺎﯼ ﻧﻮ ﻭ ﺩﯾﺪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺭﯾﭽﻪ ﺁﻥ ﺑﯿﺎﻥ ﻛﻨﺪ.
    ﻧﯿﻤﺎ ﻣﯽ‌ﮔﻔﺖ: ﺑﺎ ﺩﯾﺪ ﺍﺳﺘﺎﺩﺍﻥ ﻭ ﺷﺎﻋﺮﺍﻥ ﻛﻬﻦ ﺑﻪ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺟﻬﺎﻥ ﻧﮕﺎﻩ ﻧﻜﻨﯿﺪ ﺣﺘﯽ ﺍﮔﺮ ﻣﻀﺎﻣﯿﻦ ﻭ ﺗﺮﻛﯿﺒﺎﺕ ﻛﻬﻨﻪ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ ﺑﺎﯾﺪ ﺭﻧﮓ ﻭ ﺑﻮﯼ ﺗﺎﺯﻩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺑﺎ ﻧﮕﺮﺷﯽ ﺟﺪﯾﺪ ﺳﺮﻭﺩﻩ ﺷﻮﺩ. ﻧﯿﻤﺎ ﺯﺍﻭﯾﻪ ﺩﯾﺪ ﺧﻮﺩ ﻭ ﺷﺎﻋﺮﺍﻥ ﻫﻤﺰﻣﺎﻥ ﻭ ﺁﯾﻨﺪﻩ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻋﻮﺽ ﻛﺮﺩ. ﺩﯾﺪ ﺷﺎﻋﺮﺍﻥ ﻛﻼ‌ﺳﯿﻚ ﻣﻌﻤﻮﻻ‌ ﯾﻚ ﺩﯾﺪ ﺑﺴﺘﻪ ﺫﻫﻨﯽ ﺑﻮﺩ؛ ﻧﮕﺎﻩ‌ﻛﺮﺩﻥ ﺑﺎ ﭼﺸﻢ‌ﻫﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ. ﻧﮕﺮﯾﺴﺘﻦ ﺑﻪ ﭼﺸﻢ‌ﺍﻧﺪﺍﺯﻫﺎﯾﯽ ﻭﺳﯿﻊ، ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺍﺗﺎﻕ‌ﻫﺎﯼ ﺩﺭ ﺑﺴﺘﻪ ﺗﺎﺭﯾﻚ.
    ﻣﻦ ﺩﺭ ﺷﻌﺮ ﺷﺎﻋﺮﺍﻥ ﻗﺪﯾﻢ ﻭ ﺟﺪﯾﺪ ﺑﻬﺎﺭﯾﻪ‌ﻫﺎ ﯾﺎ ﺗﻮﺻﯿﻒ‌ﻫﺎﯾﯽ ﺍﺯ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺩﯾﺪﻩ‌ﺍﻡ ﻛﻪ ﻫﺮﮔﺰ ﺁﻥ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺑﺮﺍﯾﻢ ﻣﺠﺴﻢ ﻧﺸﺪﻩ. ﮔﺎﻩ ﺍﯾﻦ‌ﮔﻮﻧﻪ ﺷﺎﻋﺮﺍﻥ ﺍﺯ ﮔﻞ‌ﻫﺎ ﻭ ﭘﺮﻧﺪﮔﺎﻧﯽ ﺣﺮﻑ ﻣﯽ‌ﺯﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻋﻤﺮ ﺧﻮﺩ ﺣﺘﯽ ﯾﻚ ﺑﺎﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻧﺪﯾﺪﻩ ﻭ ﺻﺪﺍﯾﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﺸﻨﯿﺪﻩ‌ﺍﻧﺪ ﻭ ﻃﺒﻌﺎ ﻧﻤﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺫﻫﻨﯿﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﯿﻨﯿﺖ ﻣﺒﺪﻝ ﺳﺎﺯﻧﺪ. ﺩﺭ ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ ﺑﻬﺎﺭﯾﻪ‌ﻫﺎﯼ ﻣﯿﺮﺯﺍﺣﺒﯿﺐ ﻗﺎﺁﻧﯽ (ﻛﻪ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﺍﯾﻦ‌ﮔﻮﻧﻪ ﺗﻮﺻﯿﻔﺎﺕ ﺭﻧﮕﯿﻦ ﻭ ﺑﺎﻧﺸﺎﻁ ﺍﺳﺖ) ﺩﺭ ﺁﻥ ﻭﺍﺣﺪ ﮔﻞ‌ﻫﺎ ﻭ ﭘﺮﻧﺪﮔﺎﻧﯽ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺗﻮﺻﯿﻒ ﻣﯽ‌ﺷﻮﻧﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺧﯿﺎﻝ ﻫﻢ ﻧﻤﯽ‌ﺗﻮﺍﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺗﺠﺴﻢ ﻛﺮﺩ ﯾﺎ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺟﻐﺮﺍﻓﯿﺎﯾﯽ ﺣﻀﻮﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻣﻜﺎﻥ ﻏﯿﺮﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ.
    ﻧﯿﻤﺎ ﺑﻪ «ﺩﯾﺪ ﺷﺎﻋﺮ» ﻭ «ﺯﺍﻭﯾﻪ ﺩﯾﺪ ﺷﺎﻋﺮ» ﺍﻫﻤﯿﺖ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﻣﯽ‌ﺩﻫﺪ. ﺍﻭ ﻧﻤﯽ‌ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺭ ﺷﻌﺮ، ﻛﻠﻤﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﯾﻚ ﻛﻠﻤﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﻛﻠﻤﻪ ﺩﺭ ﺷﻌﺮ، ﺟﺎﻧﺪﺍﺭ ﻭ ﭘﻮﯾﺎ ﻭ ﺗﺠﺴﻢ‌ﺑﺨﺶ ﺑﺎﺷﺪ. ﯾﻚ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻣﻠﻤﻮﺱ. ﺣﻘﯿﻘﺘﯽ ﻛﻪ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺍﺯ ﺫﻫﻦ ﻭ ﺯﺑﺎﻥ ﺷﺎﻋﺮ ﺑﻪ ﺫﻫﻦ ﻭ ﺍﺩﺭﺍﻙ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﻩ ﯾﺎ ﺷﻨﻮﻧﺪﻩ ﻣﻨﺘﻘﻞ ﺷﻮﺩ.
    ﻧﯿﻤﺎ ﺷﺎﻋﺮﯼ ﺷﺠﺎﻉ ﺑﻮﺩ. ﺍﻭ ﺷﺠﺎﻋﺖ ﻧﻮﺁﻭﺭﯼ ﻭ ﻗﺎﻟﺐ‌ﺷﻜﻨﯽ ﻭ ﺩﻭﺭ ﺭﯾﺨﺘﻦ ﺣﻮﺍﺷﯽ ﻭ ﺯﻭﺍﺋﺪ ﻭ ﺩﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺷﻌﺮ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺷﺎﻋﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺁﻭﺭﺩ. ﺷﺎﻋﺮﺍﻧﯽ ﻛﻪ ﻛﻠﻤﺎﺕ ﻋﺎﻣﯿﺎﻧﻪ ﻭ ﭘﯿﺶ ﭘﺎ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﺭﺍ ﻭﺍﺭﺩ ﻋﺮﺻﻪ ﺷﻌﺮ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﯾﺎ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻏﯿﺮﻣﺘﻌﺎﺭﻓﯽ ﺭﺍ ﺷﺎﻋﺮﺍﻧﻪ ﺑﯿﺎﻥ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﺷﺎﻋﺮﺍﻥ ﺷﺠﺎﻋﯽ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﻧﻮﺁﻭﺭﯼ ﺑﺎ ﺷﺠﺎﻋﺖ ﺍﻟﺘﺰﺍﻡ ﻣﺎﻫﻮﯼ ﺩﺍﺭﺩ. ﺷﺎﻋﺮ ﻧﻮﺁﻭﺭ ﺑﺎﯾﺪ ﻟﺰﻭﻣﺎ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺕ ﻭ ﮊﺍﻧﺮﻫﺎﯼ ﺟﺪﯾﺪ ﺭﺍ ﻣﻄﺮﺡ ﻛﻨﺪ ﯾﺎ ﺍﯾﻦ‌ﻛﻪ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺕ ﻭ ﮊﺍﻧﺮﻫﺎﯼ ﺑﯿﺎﻥ‌ﺷﺪﻩ ﺗﻮﺳﻂ ﺷﺎﻋﺮﺍﻥ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﯾﺎ ﺷﺎﻋﺮﺍﻥ ﺩﯾﮕﺮ ﺭﺍ ﺗﻜﻤﯿﻞ ﻛﻨﺪ. ﺷﺒﻜﻪ ﺑﺎﻓﺘﺎﺭﯼ ﻭ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭﯼ ﺷﻌﺮﺵ ﺩﺭ ﺑﺮ‌ﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﺗﺼﻮﯾﺮﻫﺎ، ﺗﺮﻛﯿﺐ‌ﻫﺎ، ﺗﺸﺒﯿﻬﺎﺕ، ﺍﺭﺍﺋﻪ‌ﻫﺎﯼ ﺍﺩﺑﯽ، ﻭﺍﮊﮔﺎﻥ ﺯﻧﺪﻩ ﭘﻮﯾﺎ، ﺗﺮﻛﯿﺒﺎﺕ ﺑﺪﯾﻊ ﻭ ﺭﺳﺎﻧﻨﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ. ﻫﻢ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺕ ﺟﺪﯾﺪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻫﻢ ﺁﻥ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺕ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺑﯿﺎﻥ ﺟﺪﯾﺪ ﻣﻄﺮﺡ ﻧﻤﺎﯾﺪ. ﺷﻌﺮ ﺷﺎﻋﺮ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻮﯼ ﺗﺎﺯﮔﯽ ﻭ ﻃﺮﺍﻭﺕ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.
    ﻣﺜﻞ ﮔﻠﯽ ﻛﻪ ﺍﺑﺘﺪﺍﯼ ﺑﻬﺎﺭ ﺗﺎﺯﻩ ﺭﻭﯾﯿﺪﻩ ﻭ ﻋﻄﺮ ﻭ ﺑﻮﯾﺶ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﺴﺖ ﻣﯽ‌ﻛﻨﺪ، ﻧﯿﻤﺎ ﯾﻮﺷﯿﺞ ﻛﻮﺷﯿﺪ ﺗﺎ ﺑﯿﻦ ﺷﺎﻋﺮ ﻭ ﻣﺨﺎﻃﺐ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﻭ ﺗﻔﺎﻫﻢ ﻧﺰﺩﯾﻜﯽ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻛﻨﺪ ﻫﻤﺎﻥ‌ﻃﻮﺭ ﻛﻪ ﻫﺪﻑ ﺷﻌﺮ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺍﺳﺖ. ﺷﻌﺮ ﻧﻮﻋﯽ ﺗﺨﺎﻃﺐ ﻭ ﻣﻜﺎﻟﻤﻪ ﺍﺳﺖ، ﺩﺭ ﻫﻢ‌ﺗﻨﯿﺪﻥ ﻓﻜﺮ ﻭ ﺣﺲ ﻭ ﻋﺎﻃﻔﻪ ﻭ ﺍﺩﺭﺍﻙ ﺍﺳﺖ.
    ﺷﺎﯾﺪ ﻫﯿﭻ ﻫﻨﺮﯼ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺷﻌﺮ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﻛﺎﺭﺑﺮﺩ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﺷﻌﺮ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﺷﺎﻋﺮ ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺻﯽ‌ﺗﺮﯾﻦ ﺷﻜﻞ ﺳﺮﻭﺩﻩ ﺷﺪﻩ، ﺍﻣﺎ ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺳﭙﺮﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﮔﻮﯾﯽ ﺷﺎﻋﺮ ﻭﻗﺘﯽ ﺷﻌﺮ ﻣﯽ‌ﺳﺮﺍﯾﺪ ﺭﻭﺑﻪ‌ﺭﻭﯼ ﻣﺮﺩﻡ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻣﺨﺎﻃﺐ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽ‌ﺩﻫﺪ. ﻭﻗﺘﯽ ﻧﯿﻤﺎ ﻣﯽ‌ﮔﻮﯾﺪ:
    ﺧﺸﻚ ﺁﻣﺪ ﻛﺸﺘﮕﺎﻩ ﻣﻦ/ ﺩﺭ ﺟﻮﺍﺭ ﻛﺸﺖ ﻫﻤﺴﺎﯾﻪ/ ﮔﺮﭼﻪ ﻣﯽ‌ﮔﻮﯾﻨﺪ «ﻣﯽ‌ﮔﺮﯾﻨﺪ ﺭﻭﯼ ﺳﺎﺣﻞ ﻧﺰﺩﯾﻚ/ ﺳﻮﻛﻮﺍﺭﺍﻥ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﺳﻮﮔﻮﺍﺭﺍﻥ»/ ﻗﺎﺻﺪ ﺭﻭﺯﺍﻥ ﺍﺑﺮﯼ‌ ﺩﺍﺭﻭﻙ ﻛﯽ ﻣﯽ‌ﺭﺳﺪ ﺑﺎﺭﺍﻥ!»

    ﺑﺪﻭﻥ ﺗﺮﺩﯾﺪ ﺷﺎﻋﺮ ﺑﻪ ﯾﻚ ﻣﺴﺄﻟﻪ ﻣﻬﻢ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻧﻈﺮ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺗﺤﻮﻟﯽ ﻛﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﺭ ﻛﺸﻮﺭ ﺍﻭ ﻫﻢ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﻣﯽ‌ﺍﻓﺘﺎﺩ ﻣﺜﻞ ﺗﺤﻮﻟﯽ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻛﺸﻮﺭ ﻫﻤﺴﺎﯾﻪ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺍﻓﺘﺎﺩ. ﺍﻭ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻣﺘﺤﻮﻝ‌ﺷﺪﮔﺎﻥ ﺣﺴﺮﺕ ﻣﯽ‌ﺧﻮﺭﺩ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻫﻤﺪﻻ‌ﻥ ﺧﻮﺩ ﻣﯽ‌ﺩﺍﻧﺪ. ﺧﺸﻜﯽ ﻛﺸﺘﮕﺎﻩ ﺍﻭ ﮔﻮﯾﺎﯼ ﻓﻘﺮ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﻭﺣﺸﺘﻨﺎﻛﯽ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺣﺎﻛﻢ ﺑﻮﺩﻩ. ﺍﻭ ﭼﺸﻢ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺍﺳﺖ، ﺑﺎﺭﺍﻧﯽ ﻛﻪ ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﺍﯾﻦ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﺯﻧﺪﻩ ﻛﻨﺪ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ ﺩﺭ ﻫﻢ ﺷﻜﺴﺘﻪ ﻛﺸﻮﺭ ﺭﺍ ﺷﻜﻮﻓﺎ ﻧﻤﺎﯾﺪ. ﺧﻄﺎﺏ ﭘﺮﺳﺸﮕﺮﺍﻧﻪ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺩﺍﺭﻭﮎ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﻣﯿﺪﯼ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺜﻼ‌ ﺩﺭ ﺷﻌﺮ ﺑﺎﻣﺪﺍﺩ ﺑﻪ ﺁﯾﻨﺪﻩ ﻛﺸﻮﺭ ﻣﯽ‌ﺑﯿﻨﯿﻢ:
    ﺷﺐ‌/‌ ﺑﺎ ﮔﻠﻮﯼ ﺧﻮﻧﯿﻦ‌/‌ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ‌ﺳﺖ ﺩﯾﺮﮔﺎﻩ‌/‌ ﺩﺭﯾﺎ‌/‌ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﺳﺮﺩ‌/‌ ﯾﻚ ﺷﺎﺧﻪ ﺩﺭ ﺳﯿﺎﻫﯽ ﺟﻨﮕﻞ‌/‌ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﻧﻮﺭ‌/‌ ﻓﺮﯾﺎﺩﯼ ﻣﯽ‌ﻛﺸﺪ‌/‌ (ﺑﺎﻍ ﺁﯾﻨﻪ)
    ﻧﯿﻤﺎ ﯾﻮﺷﯿﺞ ﺍﺯ ﺳﺎﻝ 1332 ﺗﺎ ﺳﺎﻝ 1338 ـ ﻛﻪ ﺳﺎﻝ ﻣﺮﮒ ﺍﻭﺳﺖ ـ ﺷﻌﺮﻫﺎﯼ ﻛﻮﺗﺎﻩ، ﺍﻣﺎ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺭﺳﺎﯾﯽ ﺩﺭ ﻓﻀﺎﯼ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻭ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﺳﺮﻭﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ: ﺩﻝ ﻓﻮﻻ‌ﺩﻡ، ﺭﻭﯼ‌ ﺑﻨﺪﺭﮔﺎﻩ، ﺷﺐ‌ﭘﺮﻩ، ﺳﺎﺣﻞ ﻧﺰﺩﯾﻚ، ﻫﺴﺖ ﺷﺐ، ﺑﺮﻑ ﺳﯿﻮﻟﯿﺸﻪ، ﺩﺭ ﭘﺲ ﻛﻮﻣﻪ‌ﺍﻡ، ﻛﻚ‌ﻛﯽ، ﺑﺮ ﺳﺮ ﻗﺎﯾﻘﺶ ﭘﺎﺱ‌ﻫﺎ ﺍﺯ ﺷﺐ ﮔﺬﺷﺘﻪ‌ ﺍﺳﺖ، ﺗﻮ ﺭﺍ ﻣﻦ ﭼﺸﻢ ﺩﺭ ﺭﺍﻫﻢ ﻭ ﺷﺐ ﻫﻤﻪ ﺷﺐ.
    ﺗﻘﺮﯾﺒﺎ ﻫﻤﻪ ﺍﺷﻌﺎﺭ ﻛﻮﺗﺎﻩ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺭﻭﺍﻧﯽ ﻭ ﺭﻭﺷﻨﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ. ﺩﺭ ﺷﻌﺮ ﺩﻝ ﻓﻮﻻ‌ﺩﻡ ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﺳﺎﻝ 32 ﮔﻔﺘﻪ: ﺭﺳﻢ ﺍﺯ ﺧﻄﻪ ﺩﻭﺭﯼ ﻧﻪ ﺩﻟﯽ ﺷﺎﺩ ﺩﺭ ﺁﻥ‌/‌ ﺳﺮﺯﻣﯿﻦ‌ﻫﺎﯼ ﺩﻭﺭ‌/‌ ﺟﺎﯼ ﺁﺷﻮﺑﮕﺮﺍﻥ‌/‌ ﻛﺎﺭﺷﺎﻥ ﻛﺸﺘﻦ ﻭ ﻛﺸﺘﺎﺭ‌/‌ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻫﺮ ﻃﺮﻑ ﻭ ﮔﻮﺷﻪ ﺁﻥ‌/‌ ﻣﯽ‌ﻧﺸﺎﻧﯿﺪ ﺑﻬﺎﺭﺵ ﮔﻞ ﺑﺎ ﺯﺧﻢ ﺟﺴﺪﻫﺎﯼ ﻛﺴﺎﻥ‌/‌ ﻭﯾﻦ ﺯﻣﺎﻥ ﻓﻜﺮﻡ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ‌/‌ ﻛﻪ ﺩﻝ ﻓﻮﺩﻻ‌ﺩﻡ‌/‌ ﻧﺎﺭﻭﺍ ﺩﺭ ﺧﻮﻥ ﭘﯿﭽﺎﻥ‌/‌ ﺑﯽ‌ﮔﻨﻪ ﻏﻠﺘﺎﻥ ﺩﺭ ﺧﻮﻥ ﺑﺮﺍﺩﺭﻫﺎﯾﻢ‌/‌ ﺩﻝ ﻓﻮﻻ‌ﺩﻡ ﺭﺍ ﺯﻧﮓ ﻛﻨﺪ‌/‌ ﺩﯾﮕﺮﮔﻮﻥ.
    ﺩﺭ ﺁﺧﺮﯾﻦ ﺷﻌﺮﻫﺎﯼ ﻧﯿﻤﺎ ﻫﻢ ﺑﺎ ﺳﻤﺒﻞ ﺷﺐ ﻣﻮﺍﺟﻬﯿﻢ. ﺍﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ «ﻣﺤﺒﻮﺱ ﺯﻧﺪﺍﻥ ﺷﺐ» ﻣﯽ‌ﺩﺍﻧﺪ.
    ﻫﺴﺖ ﺷﺐ ﯾﻚ ﺷﺐ ﺩﻡ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺧﺎﻙ/ ﺭﻧﮓ ﺭﺥ ﺑﺎﺧﺘﻪ ﺍﺳﺖ/ ﺑﺎﺩ ﻧﻮﺑﺎﻭﻩ ﺍﺑﺮ ﺍﺯ ﺑﺮ ﻛﻮﻩ/ ﺳﻮﯼ ﻣﻦ ﺗﺎﺧﺘﻪ ﺍﺳﺖ/ ﻫﺴﺖ ﺷﺐ ﻫﻤﭽﻮ ﻭﺭﻡ‌ﻛﺮﺩﻩ ﺗﻨﯽ ﮔَﺮَﻡ ﺩﺭ ﺍﺳﺘﺎﺩﻩ ﻫﻮﺍ‌/‌ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺳﺖ ﻧﻤﯽ‌ﺑﯿﻨﺪ ﺍﮔﺮ ﮔﻤﺸﺪﻩ‌ﺍﯼ ﺭﺍﻫﺶ ﺭﺍ.
    ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻥ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﺟﻤﻊ‌ﺑﻨﺪﯼ ﻛﺮﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ:
    1ـ ﻧﯿﻤﺎ ﺷﺎﻋﺮ ﻣﺒﺘﻜﺮ ﻭ ﺷﺠﺎﻋﯽ ﺍﺳﺖ.
    2ـ ﺍﻭ ﻗﺎﻟﺐ ﻭ ﻗﺎﺏ ﺟﺪﯾﺪﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺷﻌﺮ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﮔﺰﯾﺪﻩ ﯾﺎ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻭ ﺑﯿﻦ ﻇﺮﻑ ﻭ ﻣﻈﺮﻭﻑ، ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺍﺭﮔﺎﻧﯿﻜﯽ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
    3ـ ﻭﺯﻥ ﺩﺭ ﺷﻌﺮ ﻧﯿﻤﺎ ﻫﻤﺎﻥ ﻭﺯﻥ ﻋﺮﻭﺿﯽ ﺍﺳﺖ ﺑﺎ ﻋﺪﻡ ﺗﺴﺎﻭﯼ ﻣﺼﺮﻉ‌ﻫﺎ.
    4ـ ﻗﺎﻓﯿﻪ ﺩﺭ ﺷﻌﺮ ﻧﯿﻤﺎ ﺭﻋﺎﯾﺖ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺯﻧﮓ ﻣﻄﻠﺐ ﺍﺳﺖ.
    5ـ ﻧﯿﻤﺎ ﻭﺍﺣﺪ ﺷﻌﺮ ﺭﺍ ﺑﯿﺖ ﻧﻤﯽ‌ﺩﺍﻧﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﻨﺪ ﯾﺎ ﭘﺎﺭﻩ ﺍﺳﺖ.
    6ـ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺩﺭ ﺷﻌﺮ ﻧﯿﻤﺎ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻮﺟﻪ ﺍﺳﺖ.
    7ـ ﻟﻬﺠﻪ ﻣﺤﻠﯽ ﻣﺎﺯﻧﺪﺭﺍﻧﯽ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
    8ـ ﺷﻌﺮ ﻧﯿﻤﺎ ﺷﻌﺮﯼ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺍﺳﺖ.
    9ـ ﺯﺑﺎﻥ ﻧﯿﻤﺎ ﺩﺭ ﻋﯿﻦ ﺳﺎﺩﮔﯽ، ﭘﯿﭽﯿﺪﻩ ﻭ ﭼﻨﺪ ﻻ‌ﯾﻪ ﺍﺳﺖ.
    10ـ ﻧﮕﺮﺵ ﻭ ﺯﺍﻭﯾﻪ ﺩﯾﺪ ﻧﯿﻤﺎ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺷﺎﻋﺮﺍﻥ ﺩﯾﮕﺮ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺍﺳﺖ ﻫﺴﺘﯽ، ﺍﻧﺴﺎﻥ، ﻫﻨﺮ، ﺷﻌﺮ، ﺗﻔﻜﺮ، ﺧﯿﺮﮔﯽ ﺑﻪ ﻋﻤﻖ ﺍﺷﯿﺎ ﻭ ﺩﺭﻭﻧﻪ ﻭ ﺫﺍﺕ ﻣﻌﻨﻮﯾﺎﺕ ﺩﺭ ﺷﻌﺮ ﺍﻭ ﻣﻄﺮﺡ ﺍﺳﺖ.
    11ـ ﺷﻌﺮ ﻧﯿﻤﺎ، ﺷﻌﺮﯼ ﺳﻤﺒﻠﯿﻚ ﻭ ﻧﻤﺎﺩﮔﺮﺍﺳﺖ.
    ﺍﻭ ﺩﺭ ﺭﺍﻫﮕﺸﺎﯾﯽ ﺷﻌﺮ، ﺷﺎﻋﺮﯼ ﺷﺠﺎﻉ ﺑﻮﺩ، ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺑﯿﺎﻥ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﻪ ﺻﺮﺍﺣﺖ ﻟﻬﺠﻪ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﻧﺪﺍﺷﺖ ﻭ ﺍﺯ ﻧﻤﺎﺩﻫﺎ ﻭ ﺳﻤﺒﻞ‌ﻫﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ‌ﻛﺮﺩ. ﻫﻤﯿﻦ ﺳﻤﺒﻠﯿﻚ ﻭ ﻧﯿﺰ ﺩﯾﺮﯾﺎﺑﯽ ﻭ ﻏﻤﻮﺽ ﻣﺤﺘﺎﻃﺎﻧﻪ ﺷﻌﺮﺵ ﺑﻪ ﺯﯾﺒﺎﯾﯽ ﺟﺬﺍﺑﯿﺖ ﺁﻥ ﻛﻤﻚ ﻛﺮﺩ.
    ﻧﯿﻤﺎ ﺷﺎﻋﺮﯼ ﺍﺳﺖ ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﻓﺼﻮﻝ.
     
    liar، Shiva، mojt@ba و 3 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  2. sajjad.y

    sajjad.y منم برگشتم بعد مدتها

    2,010
    5,891
    791
    ممنون
     
    dadas99، zhigol و setareh از این ارسال تشکر کرده اند.
  3. mojt@ba

    mojt@ba داداش کریس

    3,108
    6,715
    488
    حوصلم نشد بخونم به این چیزا هم علاقه ندارم و لی 100 در 100 لایک .thumbsup
     
    zhigol از این پست تشکر کرده است.
  4. Shiva

    Shiva

    5,462
    12,102
    1,273
    مرسیthumbsup
     
    zhigol از این پست تشکر کرده است.