1. این پایگاه به ثبت ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران رسیده است.

    مهمان عزیز سپاس بابت بازدید شما از تالار گفتگوی دهه هفتادی ها.

    عضویت در انجمن رایگان بوده و برای عموم باز میباشد . با صرف 30 ثانیه یکی از اعضای دهه هفتادی ها شوید .

نقش تغذيه درپيشگيري ازسرطان

شروع موضوع توسط MahD!ye ‏Sep 22, 2013 در انجمن رژیم غذایی در بیماریها

  1. MahD!ye

    MahD!ye مدیربخش زنگ تفریح

    15,168
    16,846
    1,083
    از سرطان پوست پيشگيري كنيد
    گوجه فرنگي در اين زمينه بسيار موثر است چون حاوي سه انتي اكسيدان مهم ضد سرطان است: بتا كاروتن / ويتامين cوليكوپن.
    گوجه فرنگي را به هر شكلي ميتوانيد استفاده كنيد: خام / پخته يا حتي به شكل سس.اگر مي خواهيد جذب ليكوپن را در بدنتان بالا ببريد گوجه فرنگي را ميتوانيد در مقدار كمي روغن زيتون بپزيد.
     
  2. MahD!ye

    MahD!ye مدیربخش زنگ تفریح

    15,168
    16,846
    1,083
    مصرف بيش از دو وعده نان شيريني در هفته خطر ابتلا به سرطان پانكراس را افزايش مي دهد كه با شورباي جو جايگزين مي شود.
    به گزارش سلامت نیوز به نقل از پايگاه خبري هلث نيوز، محققان دانشگاه كاليفرنيا دريافته‌اند مصرف روزانه دو وعده حبوبات خطر ابتلا به سرطان پانكراس را تا 40 درصد كاهش مي‌دهد.
    براساس اين گزارش، مصرف انواع حبوبات و غلات نه تنها از ديابت و بيماري هاي قلبي جلوگيري مي‌كند بلكه مانع از ابتلا به انواع سرطان به خصوص سرطان پانكراس مي شود.
    اين گزارش مي افزايد‏، محققان با بررسي 532 نفر مبتلا به سرطان پانكراس و 1701 نفر سالم با شرايط سني، وزني، جنسي و سابقه ديابت يكسال دريافتند كه حبوبات مانع از ابتلا به سرطان پانكراس مي شود.
    اين گزارش حاكيست، مصرف هفتگي بيش از دو وعده نان شيريني خطر ابتلا به سرطان پانكراس را افزايش مي‌دهد
     
  3. MahD!ye

    MahD!ye مدیربخش زنگ تفریح

    15,168
    16,846
    1,083
    ميوه‌هاي حاوي رنگدانه‌هاي تيره، خواص ضد سرطاني فوق‌العاده‌اي دارند
    محققان به تازگي دريافته‌اند كه آن دسته از تركيبات موجود در ميوه‌ها و سبزيجات كه باعث تيره شدن رنگ آنها مي‌شوند، خواص قوي‌تر سرطاني دارند.
    به گزارش سلامت نیوز به نقل ازايسنا، مطالعه بر روي سلول‌هاي روش‌هاي آزمايشگاهي و سلول‌هاي انساني، نشان داده است كه آنتوسيانين‌ها كه به ميوه‌ها رنگ‌هاي قرمز،‌ ارغواني و آبي مي‌دهند به ميزان قابل توجهي رشد سلول‌هاي سرطاني روده را كند مي‌كند.
    اين تحقيق در نشست انجمن شيمي آمريكا ارائه شد.
    در برخي از آزمايشات محققان دانشگاه ايالتي اوهايوحتي متوجه شدند كه نه تنها اين تركيبات پيشرفت سرطان را كند مي‌كند، بلكه حتي تا 20 درصد از سلول‌هاي سرطاني را نيز مي‌توانند، نابود كنند.
    براي مثال، رنگدانه‌هاي آنتوسيانين بدست آمده از هويج سياه يا تربچه، سرعت رشد سلولهاي سرطاني را بين 50 تا 80 درصد كاهش مي‌دهد.
    به گفته محققان، نتايج اين پژوهش، جامعه علمي را به درك بهتر و نزديكتري از خواص ضد سرطاني ميوه‌ها و سبزيجات هدايت مي‌كند.
    محققان اظهار داشتند كه نتايج اين پژوهش به توليد داروهايي براي كمك به پيشگيري از بروز سرطان روده در افراد پر خطر در آينده منتهي خواهد شد.
     
  4. MahD!ye

    MahD!ye مدیربخش زنگ تفریح

    15,168
    16,846
    1,083
    استفاده از گوجه فرنگي براي كاهش سرطان

    محققان بر اين باورند كه رژيم هاي سرشار از گوجه فرنگي به كاهش سرطان كمك مي‌كند.

    به گزارش سلامت نیوز به نقل از پايگاه خبري آبزرور، طي تحقيقي كه در دانشكده كانادا انجام گرفت مشخص شد گوجه فرنگي به كاهش احتمال سرطان كمك مي‌كند.
    محققان در اين تحقيق دريافتند كه ليكوپن مي‌تواند تا 31 درصد احتمالي ابتلا به سرطان را كاهش دهد.
    همچنين گوجه فرنگي داراي املاح و مواد معدني غني از جمله ويتامين e و c آنتي اكسيدان تب كارو تيزها، پتاسيم، ليكوپن است و همچنين بخش مهمي از رژيم‌هاي غذايي مديترانه‌اي را تشكيل مي‌دهد دراين غذاها از گوجه فرنگي و يا سس آن استفاده شده كه تحقيقات نشان مي‌دهد افرادي كه از ين رژيم‌ها استفاده مي‌كنند كمتر به بيماري‌هاي قلبي و سرطان مبتلا مي شوند
     
  5. MahD!ye

    MahD!ye مدیربخش زنگ تفریح

    15,168
    16,846
    1,083
    مصرف هويج پخته، بدن را در مقابل سرطان مقاوم مي‌كند


    مصرف هويج به صورت پخته بدن را در مقابل مولكول‌هاي بيماري‌زا و سرطان مقاوم مي‌كند.

    به گزارش سرويس «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه آذربايجان شرقي، متخصصان تغذيه معتقدند؛ ميزان‌ آنتي اكسيدان و كربنيك اسيد در هويج پخته، حدود 34 درصد افزايش مي‌يابد.

    گفتني است، آنتي اكسيدان و كربنيك اسيد از مواد موردنياز براي سوخت و ساز بدن است، بنابراين متخصصان تغذيه به خانواده‌ها توصيه مي‌كنند كه هويج را حتما به صورت پخته مصرف كنند.
     
  6. MahD!ye

    MahD!ye مدیربخش زنگ تفریح

    15,168
    16,846
    1,083
    ۹ ماده غذایی موثر در پیشگیری از بروز سرطان

    ۱. سیر را به هر چه می خورید اضافه کنید

    سیر حاوی ترکیبات گوگرد است که سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و پتانسیل بالایی در نابودی تومورهای سرطانی دارد. مطالعات نشان داده که سیر به میزان قابل توجهی از بروز سرطان معده جلوگیری کند.

    ۲. خودتان را با کلم بروکلی سیر کنید

    بروکلی، یک گیاه مغذی ضد سرطان است که مصرف آن بسیار توصیه می شود. اما باید توجه داشته باشید که امواج مایکروویو ۹۷ درصد از خاصیت ضد سرطانی بروکلی را از بین خواهد برد؛ پس پیشنهاد می شود، آن را به صورت بخارپز و یا در سالاد و سوپ استفاده کنید.

    ۳. مغزهای آجیل و خشکبار را به سالاد خود اضافه کنید

    آجیل سرشار از سلنیوم است. سلنیوم ماده معدنی کمیابی است که سلولهای سرطانی را متقاعد به خودکشی کرده و به سلولها در تعمیر dna خود کمک می کند. مطالعات انجام شده بر روی بیش از هزار مرد مبتلا به سرطان پروستات، نشان داد که سرعت پیشرفت این بیماری در افرادی از این گروه که خون آنها حاوی بالاترین حد سلنیوم بوده به نسبت افرادی با سلنیوم پایین، در طول ۱۳ سال ۴۸ درصد کاهش یافته است.

    یک تحقیق جالب پنج ساله در دانشگاه کرنل و دانشگاه آریزونا نیز نشان داد، که ۲۰۰ میلی گرم سلنیوم در روز خطر ابتلا به سرطان پروستات تا ۶۸ درصد، سرطان کلورکتال تا ۵۸ درصد، سرطان ریه تا ۴۶ درصد و به طور کلی مرگ ناشی از انواع سرطان را تا ۳۹ درصد کاهش خواهد داد.

    ۴. مصرف مرکبات را افزایش دهید

    بر اساس تحقیقات محققین استرالیایی، مصرف روزانه مرکبات، خطر ابتلا به سرطان دهان، گلو و معده را تا ۵۰ درصد کاهش خواهد داد.

    ۵. مقداری زغال اخته به غلات موجود در صبحانه خود اضافه کنید

    زغال اخته از لحاظ قدرت آنتی اکسیدانی رتبه یک را به خود اختصاص داده است. آنتی اکسیدان ها در خنثی کردن رادیکالهای آزاد نقش بسزایی دارند. رادیکال های آزاد، ترکیبات ناپایداری هستند که منجر به آسیب رساندن به سلولها و بروز سرطان می شوند.

    ۶. مصرف ماهی را افزایش دهید

    محققین استرالیایی دریافتند که خطر ابتلا به سرطان خون، در افرادی که در هفته چهار وعده و یا بیشتر ماهی مصرف می کنند به یک سوم کاهش می یابد. مطالعاتی دیگر نشان داده است که مصرف ماهی های چرب از جمله سالمون، ساردین، تن، حلزون، میگو و … با کاهش سرطان اندومتر در خانمها نسبت مستقیم دارد. اینجاست که به فواید شگفت انگیز امگا ۳ پی می بریم.

    ۷. کیوی را فراموش نکنید

    کیوی حاوی مقادیر زیادی ویتامین c، ویتامین e، لوتئین، مس و خاصیت آنتی اکسیدانی است. این میوه در مقابل سرطان همانند یک نارنجک دستی عمل می کند.

    ۸. از پیازچه در سالاد استفاده کنید

    رژیم غذایی سرشار از پیاز ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان را تا ۵۰ درصد کاهش دهد. این تأثیر زمانی شدت می یابد که به صورت خام و یا نیم پز مصرف شود. سعی کنید تره فرنگی، پیازچه، پیاز و موسیر را هیچگاه فراموش نکنید.

    ۹. کلم ترش را به جمع خوراکی های خود اضافه کنید

    کلم ترش به کلم رنده شده و آب پز با سرکه گفته می شود. یک مطالعه فنلاندی نشان داده است که فرایند تخمیر درگیر در ساخت کلم ترش ترکیبات ضد سرطانی در آن ایجاد می کند. برای کاهش نمک موجود در کلم ترش نیز می توانید قبل از خوردن، آن را بشوئید.
     
  7. MahD!ye

    MahD!ye مدیربخش زنگ تفریح

    15,168
    16,846
    1,083
    مبارزه با سرطان با سبزیجات پاییزی

    رژیم غذایی مملو از میوه ها و سبزیجات باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می شود.

    مواد غذایی موجود در فصل پاییز برای محافظت در برابر سرطان مفید هستند.

    مواد غذایی موجود در این فصل به دلیل غنی بودن از انواع ویتامین ها می توانند به عنوان عاملی موثر در مبارزه با سرطان مورد استفاده قرار گیرند.

    پاییز بهترین زمان برای خوردن مقدار زیادی از میوه ها و سبزیجاتی است که منبع غنی از ویتامین ها هستند.

    اسیتسی کندی متخصص ارشد تغذیه در موسسه سرطان دانا- فاربرد در بوستون گفت: آگاهی از خواص مواد غذایی این امکان را به ما می دهد که رژیم غذای مناسب ترین را تنظیم نماییم.

    a: سیب

    گفتنی های زیادی درباره سیب وجود دارد پزشکان توصیه کرده اند که حداقل روزی یک سیب خورده شود.

    پژوهش ها نشان داده، که مصرف روزانه یک سیب باعث جلوگیری از ابتلا به سرطان گلو، دهان، ریه ، روده بزرگ و به طور بالقوه سرطان پستان می شود.

    سیب منبع غنی از ماده ای به نام کورستین می باشد که dna را از آسیب محافظت می کند، در صورت کاهش این ماده در بدن عوارض آن منجر به ایجاد سرطان می شود.

    نکته مهم در مورد سیب این است که آن را باید با پوست میل کرد زیرا بسیاری از مواد مغذی در پوست آن یافت می شود.

    b: انواع توت و زغال اخته:
    مصرف زغال اخته باید در تمام سال انجام گیرد زیرا این میوه حاوی اسید بنزوئیک است که مانع توسعه سرطان روده بزرگ، ریه و بعضی از انواع سرطان خون می شود.

    طبق پژوهشی که در مرکز پزشکی روچستر انجام شد، خاصیت تصفیه کنندگی و پاک کنندگی این میوه تائید شد و مشخص گردید که این میوه از عفونت های مثانه و دندان جلوگیری می کند در این فصل میوه هایی چون زغال اخته و توت در اوج رسیدگی خود قرار دارد و نگهداری آن ها در فریزر و استفاده آنها در طول سال باعث پیشگیری از انواع سرطان می شود.

    c: سبزیجات رنگی:
    پاییز فصلی است که نه تنها برگ درختان در آن به رنگ های مختلف دیده می شوند بلکه می توانید سبزیجات رنگی همچون هویج، چغندر را نیز در یان فصل یافت.

    براساس گزارشی که در مجله شیمی کشاورزی و مواد غذایی به چاپ رسید ترکیبات موجود در هویج همچون فالکارنیول خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

    میوه های غنی از رنگدانه بالاترین سطح مواد مغذی سرطان را شامل می شود.

    وي گفت: بهتر است مواد غذایی و گیاهان رنگارنگ وارد سبد غذایی شود.

    d: سبزیجات با برگ سبز تیره:

    کندی می افزاید: سبزیجات با برگ سبز تیره همچون کلم پیچ به دلیل سرشار بودن از ماده مغذی چون ایندول از خاصیت سم زدایی کبد برخوردارند و با مبارزه با سرطان کمک می کند.

    سبزیجات دیگر از همین خانواده عبارتند از کلم بروکسل، کلم بروکلی هستند.افرادی که رژیم غذایی آن ها سرشار از این سبزیجات است کمتر در معرض ابتلا به سرطان معده، پروستات و ریه قرار دارند و همچنین مصرف حداقل هفته ای یک بار از سبزیجات خطر ابتلا به سرطان دهان را کاهش می دهد.

    e: سبزیجات نارنجی رنگ
    کاروتینو یید ها مواد مغذی هستند که در مبارزه با سرطان بسیار موثرند و در سبزیجات چون کدو، هویچ، کندو تنبل سیب زمین شیرین یافت می شود.

    مطالعات نشان داده، کاروتینویید ها از ابتلا به سرطان پستان، پروستات، روده بزرگ و ریه جلوگیری می کند، از این رو گنجاندن آنها در سبد غذایی اهمیت ویژه ای دارد.

    کندی اشاره می کند، کدو تنبل را می توان به اشکال مختلف همچون سوپ ، کلوچه، پوره مورد استفاده قرار داد و بدون توجه به فصل می توان آن را در طول سال استفاده کرد.

    رژیم غذایی سرشار از گیاهان و سبزیجات بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به سرطان است.
     
  8. MahD!ye

    MahD!ye مدیربخش زنگ تفریح

    15,168
    16,846
    1,083
    لزوم استفاده از وعده‌هاي غذايي كوچك براي بيماران مبتلا به سرطان

    در صورتيكه بيماران مبتلا به سرطان دچار تهوع و سرگيجه هستند، بايد وعده‌هاي غذايي خود را سبك و در فواصل زماني كوتاه مصرف كنند.

    به گزارش سلامت نیوزبه نقل از خبرگزاري آلمان، به گفته متخصصان تغذيه در فرايبورگ آلمان، غذاهاي سرد و كم ادويه و نوشيدني‌هاي خنك براي بيماران سرطاني مناسب است و برعكس اين بيماران بايد از مصرف غذاهاي شيرين و چرب و پرادويه و نفاخ خودداري كنند.
    بنابر اين گزارش، مصرف مواد غذايي سختي مانند نان خشك گندم و كراكرها مي‌تواند از بروز تهوع در اين بيماران جلوگيري كند.
     
  9. MahD!ye

    MahD!ye مدیربخش زنگ تفریح

    15,168
    16,846
    1,083
    اثر حفاظت بخش چای سبز در برابر سرطان

    تحقیقات نشان می دهد چای سبز به افراد کمک می کند دفاع متابولیکشان را در برابر سموم موثر درایجاد سرطان افزایش دهند.

    به گزارش سلامت نیوز به نقل ازساینس دیلی کاتچین های چای سبز در مقادیری معادل با آنچه در 8 تا 16 فنجان نوشیدنی آن موجود است و تولید آنزیم ها ی متعلق به خانواده گلوتاسیون s - ترنسفراز GST را افزایش می دهد. آنزیم های GST دردفاع بدن دربرابر مواد شیمیایی و دیگر توکسین های مسبب سرطان نقش مهمی دارند و این آنزیم ها مواد سرطان زا را به مواد شیمیایی غیر سمی تبدیل می کنند.
     
  10. MahD!ye

    MahD!ye مدیربخش زنگ تفریح

    15,168
    16,846
    1,083
    قهوه، يک سر و گردن بالاتر از سرطان

    يک مطالعه جديد نشان داده که مصرف زياد قهوه علاوه بر اثر معروفش بر خواب، خطر ابتلا به سرطان‌هاي سر و گردن را هم کمتر مي‌کند....
    [​IMG]


    مطالعات قبلي در مورد اثر قهوه بر سرطان نتايج چندان قاطعي نداشتند و مثلا نشان مي‌دادند که قهوه خطر سرطان‌هاي کليه و تخمدان را کاهش مي‌دهد ولي بر سرطان کولون بي‌اثر است. اين مطالعه يک فرابررسي روي 9 مطالعه قبلي بود و نشان داد که خطر سرطان‌هاي سر و گردن (جز حنجره) در قهوه‌خوارها 12 کمتر از بقيه است و هرچه مصرف قهوه بيشتر باشد، اين خطر کمتر مي‌شود؛ مثلا با خوردن بيش از 4 فنجان در روز، کاهش خطر بيش از 33 خواهد بود. البته اين مطالعه فقط يک «همراهي» را نشان مي‌دهد و مشخص نيست که اين کاهش خطر، به خود قهوه ربط دارد يا اين که افراد قهوه‌خوار عادات و ويژگي‌هاي ديگري دارند که باعث اين پديده مي‌شود و يا اساسا افراد بيمار به دلايلي مصرف قهوه خود را کاهش مي‌دهند.