1. این پایگاه به ثبت ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران رسیده است.

    مهمان عزیز سپاس بابت بازدید شما از تالار گفتگوی دهه هفتادی ها.

    عضویت در انجمن رایگان بوده و برای عموم باز میباشد . با صرف 30 ثانیه یکی از اعضای دهه هفتادی ها شوید .

معرفی ویولن

شروع موضوع توسط M.G.Captain ‏Mar 27, 2015 در انجمن دانستنی های موسیقیایی

  1. M.G.Captain

    M.G.Captain تو ای خاتون من ؛تن خسته مرا دریاب M&A عضو کادر مدیریت مدیر ارشد

    10,776
    29,233
    164,451
    ویولن چگونه سازی است؟[​IMG]
    این مقاله به چهار قسمت تقسیم می شود :


    تاریخچه :
    کشف مبدا و منشا ویولن و شرح کامل وقایع تاریخ و استادان بزرگ به ترتیب زمانی.

    آهنگسازان :
    کسب اطلاعات در مورد ویولن های رایجی که توسط ویولنیستها و آهنگسازان ساخته شد .

    خانواده ویولن :
    معرفی کوتاه سیمها ی ویولن که خانواده ویولن مشهوری را ایجاد کردند.

    بعد علمی :
    نگاهی به صداهای زیر و بم ویولن از نظرعلم آواشنودی ( صوت شناسی) .
     
    *ĦØRÂ* از این پست تشکر کرده است.
  2. M.G.Captain

    M.G.Captain تو ای خاتون من ؛تن خسته مرا دریاب M&A عضو کادر مدیریت مدیر ارشد

    10,776
    29,233
    164,451
    تاریخچه :


    (A مقدمه:

    آلت موسیقی ویولن از کجا آمده است ؟ تاریخچه و گذشته اش چیست ؟ این سوالات به نظر بسیاری از کارشناسان و مورخین مبهوت و گیج کننده است . آنها برای حل این معما به مطالعه در باره ریشه شناسی پرداخته اند ولی به نتیجه ای نرسیدند.

    ضمن اینکه ویولن یک آلت موسیقی مطلوب و حرفه ای به شمار می آید ولی همانطور که ما می دانیم از هر نقطه یک تکامل و تحول تدریجی پیچیده ای است که مراحل اولیه ان در طول زمان به طور مبهم باقی مانده است .


    (B مبدا :

    در اروپا ویولن به قرن نهم برمی گردد و احتمالا مبدا و اصلش در آسیا بوده است .بیشتر از 450 سال طول کشید که ویولن به شکل کنونی در آمده است که نشانگر تجربه ای است که در طول قرنها توسط سازنده های سازهای زهی کسب شده است .

    در ساخت سازه ای زهی, دو شکل اصلی هم اکنون در قدمت کلاسیکی وجود دارند طبل چند گوشه سنتور (نوعی ساز دهنی) و جعبه های صدای کرد شکل چنگچه که آنقدر تراشیده شد که به شکل کاسه لاک پشت در آمد و ظاهرا برای اولین بار به منظور وسیله ایجاد طنین یا پیچش صدا استفاده می شد . این تفاوت در شکل با تفاوت در استفاده هماهنگ می شد .

    در ابتدا سازهای زهی با مالیدن سیم های ساز آرشه به هم نواخته می شد . سازهای زهی بسیار قدیمی, توسط انگشتها نواخته می شد .

    راوانا سترون ( این ساز به پادشاهی هند 5000 سال قیل از مسیح تعلق میگیرد ) راباط یا رباب Rebat) یا Rebab)(ساز بسیار قدیمی است که در ایران و عریستان و آفریقای شمالی نواخته می شد).ریک ( کمانچه سه سیمه قدیمی ( از اروپای جنوبی در قرون وسطی توسط بازرگانان و هنرمندان مسلمان آورده شد.)و بسیاری از سازهای قدیمی و اولیه به زمانهای قدیم بر می گردد که با گذشت زمان جالب به نظر می رسیدند.

    در قدیم سازهای کوچک با نگه داشتن انها نه فقط بر روی زانو بلکه روی شانه یا سینه نواخته می شد.

    ویولن در شکل واقعیش ما بین سالهای 1520 و 1550 در ایتالیای شمالی در شهر میلان ساخته شد.
     
    *ĦØRÂ* از این پست تشکر کرده است.
  3. M.G.Captain

    M.G.Captain تو ای خاتون من ؛تن خسته مرا دریاب M&A عضو کادر مدیریت مدیر ارشد

    10,776
    29,233
    164,451
    آهنگسازان :


    مقدمه :

    بسیاری از آهنگسازان که در طول قرنها قطعاتی را برای ویولن نوشته اند نمی توان فراموش کرد . ویولنیست های بزرگ نه تنها مفسر موسیقی , بلکه آهنگساز نیز بوده اند.


    (Aویولنیست های آهنگساز:

    ما در این قسمت بعضی از ویولنیست های مشهور را مورد مطالعه قرار خواهیم داد . در این قسمت اتخاب آسان نیست .

    A-A) Antonio Vivaldi

    fe06f01c75d09d22a3c4be0f9b555dd9.


    در چهارم مارچ 1678 در ونیز متولد شد. او توسط پدرش به دنیای موسیقی معرفی شد که پدرش یک ویولنیست بود.اودر 15 سالگی به روحانیت وارد شد و در سال 1703 به مقام کشیشی منصوب شد.بعد او دچار اختلال تنفسی شد و کلیسای کاتولوگ را ترک کرد.

    این ویوالدی بود که طرح تر ناری کانسرتو را ایجاد کرد ( زنده – آرام – زنده) و همچنین اولین کسی بود که ریتم کادنس را به تکخوانها معرفی کرد.اصل کانسرتو مدرن که تفسیر خبره ای از یک ترکیب کامل را نشان می دهد یک بخش بنیادین از آخرین اثرات ویوالدی بود

    .بعضی وقت هاموسیقی ویوالدی به فراموشی سپرده می شود. اما موسیقی ویوالدی ابتدا احیا شدو دوباره مشهور شد..

    در ماه جوئن سال 1741 به ونیا رفت و در همانجا از شدت فقر و گرسنگی در گذشت.

    A-B) - Wolfgang Amadeus Mozart

    موزارت در بیست و هفتم ژانویه سال 1756 در سلز برگ استرالیا به دنیا آمد پدرش که یک ویولنیست و آهنگساز بود به او تعلیم موسیقی دادو مشوقش بود .




    این پسر کوچک در سن و سال کم از خودش یک گرایش فوق العاده ای به موسیقی نشان داد. در سن 6 سالگی در نواختن ویولن و پیانو خبره شد.

    در سال 1782 موزارت ازدواج کرد . زندگی زوج جوان با فقر و بیماری همراه شد . موزارت شروع کرد به ساختن اپرای بزرگش در سال 1786 .

    موزارت با مهارت شگفت انگیز آهنگ می ساختو اغلب بدون پول , تا اینکه به سوی خدا رفت .

    - (A-C یک ویولنیست آهنگساز در حال حاضر:

    بیژن مرتضوی



    در قسمت شمال ایران در جوار دریای خزر متولد شد . بیژن مرتضوی نواختن ویولن را از 3 سالگی آغاز کرد . او در تهران توسط پنج نفر از ویولنیست های مشهور و محترم تعلیم داده شدند.سپس تکنیکهای خاصی را آموخت که عبارتند از : فی البداهه گویی ,تدوین آهنگ ارکستری , اقتباس یک چهارم درجه تن(Tone)

    در هفت سالگی شروع به یادگیری پیانو کرد و همچنین گیتار سازهای زهی فلک لر را نیز یاد گرفت . از قبیل عود – تار- سنتور ) بیژن بین دانش آموزان هم سن و سال خودش که یازده سال داشت و در مسابقه بین المللی شرکت کرده بودند جایزه اول را دریافت کرد . در سن چهارده سالگی با جمع آوری 32 نفر ارکستر در مشهورترین اردوی تابستانی رامسر در ایران اجرای خودش را به مرحله نمایش گذاشت.

    .بعد از اینکه دبیرستان را تمام کرد به انگلیس رفت .آنجا او علاقه آکادمیش را در زمینه مهندسی راه و ساختمان دنبال کرد .در حال که تعلیمات ویولن و اجراهیش را ادامه می دهد. در سال 1979بیژن به آمریکا رفت تا تعلیمات موسیقیش را در دانشگاه تگزاز ادامه دهد.

    او اولین آلبومش را منشر کرد که در سال 1990 پرفروشترین آلبوم در آمریکا و اروپا بود .

    چیزی که بیژن را از سایر آهنگسازان متمایز می کند توا یی شخصی اش در نواختن سازها که از اقتباس یا ترتیب استفاده می کرد بود. تورهای بین المللی در سال 1990 آغاز شد که در آن بیژن از تمام دنیا تماشگر داشت .

    ) Jeep Eagle, New Dodge and Chrysler Corporations)او اولین ایرانی بود که با کمپانی های بین المللی قرداد بست .

    در سوم جولای 1994 بعد از 34 سال نواختن ویولن بیژن مرتضوی اولین آهنگساز ایرانی بود که استعداد غیر ( بزرگترین سالن بین المللی هنرمندان جهان ) به نمایش گذاشت.(Greek Theatre) .



    یکی از دو قطعاتی که توسط خودش در یازده سالگی نوشته بود آهنگ حماسه نام داشت.
     
    *ĦØRÂ* از این پست تشکر کرده است.
  4. M.G.Captain

    M.G.Captain تو ای خاتون من ؛تن خسته مرا دریاب M&A عضو کادر مدیریت مدیر ارشد

    10,776
    29,233
    164,451
    خانواده ویولن :


    ویولا : - (A

    ویلا 4 سیم دارد که در پنجمین سیم کوک شده است .

    7e4fd71cad375e6bff559bb85c228178.

    ویلا حدود 5 سانتیمتر از ویولن بلند تر است . برعکس ویولن و سلو که اندازه های نسبتا استانداردی دارند اندازه ویلا از سازی به ساز دیگر 8 سانتی متر تغییر می کند. علیرغم این اختلاف دایره زنگیش به طور کامل قابل تشخیص باشد و آن به دلیل کیفیت صدایی عمیق اش است.


    ویولن سل - (B

    سل یک ساز موسیقی بزرگ با کوک پائین است که بین زانو های نوازنده نگه داشته می شود. 4 سیم آن با صدای پایینتری از ویلا کوک و تنظیم شده است .







    :

    [​IMG]

    - (Cصدای بم دوبل شده:

    خانواده ویولن در حالت کوک پایین بین 60/1 متر و 2 متر اندازه گیری می شوند.عموما چهار تار یا سیم دارند که در پنجمین کوک می شود . آرشه کوتاه است و بزرگ – پارتیتورهای صدای بم Bass به صورت نتهای هشتگانه خیلی بلند تر از صدای واقعی نوشته می شوند.
     
    *ĦØRÂ* از این پست تشکر کرده است.
  5. M.G.Captain

    M.G.Captain تو ای خاتون من ؛تن خسته مرا دریاب M&A عضو کادر مدیریت مدیر ارشد

    10,776
    29,233
    164,451
    بعد علمی :


    آمیزه ای از آهنگها و صدا ها :

    صدا هایی که توسط سازهای موسیقی تولید می شوند ترکیبی از چند صدایی می باشند . صدای ترکیبی نتیجه چندین نوسان هستند که روی هم قرار گرفته اند .

    یکی از آنها نت بنیادین است که فرکانس یکسان با ارتعاش سیم دارد و میزان صدای دریافتی را تعین می کند .

    بقیه آنها متوازن (هارمونیک هستند ) دایره زنگی سازها را معین می کنند . دو ساز متفاوت مانند فلوت و ویولن با نتهای یکسانی نواخته می شوند ولی دایره زنگی متفاوتی دارند.

    یک صدا در یک میزان شامل 40 هارمونی شنیدنی دارد به آسانی قابل فهم است و تعداد زیادی از امکانات در دگر آوایی دایره زنگی وجود دارد .این قبیل دگر آوای ها نه تنها سازهای موسیقی بلکه صدای انسان رانیز در اختیار خود قرار می دهند .

    اگر در آمیزه آهنگها نتهای بنیادین زیادی وجود داشته باشد : به عنوان مثال وقتی که یک فرد به طور همزمان کلید های پیانو را فشار می دهد گوش , سر و صدای زیادی دریافت می کند و آمیزه ای از آهنگها را دریافت نمی کند .

    ما به این نتیجه رسیدیم که صدا ها هارمونی هایی که در یافت می شوند از شخصی به شخص دیگر فرق می کند. وبر دوره های زمانی , فرهنگها , کشورها و تمدن بستگی دارند و این تو ضیح بسیار خو بی است که بفهمیم چرا هارمونی های کلاسیکی همواره مورد تقدیر و قدر دانی قرار نمی گیرند ؟؟؟؟.

    مقاله ای از : BenoîT - Thomas – Cyril

    ترجمه : فرید حیدری
     
    *ĦØRÂ* از این پست تشکر کرده است.