1. این پایگاه به ثبت ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران رسیده است.

    مهمان عزیز سپاس بابت بازدید شما از تالار گفتگوی دهه هفتادی ها.

    عضویت در انجمن رایگان بوده و برای عموم باز میباشد . با صرف 30 ثانیه یکی از اعضای دهه هفتادی ها شوید .

مسئولیت تصادف خودرو های هوشمند بدون راننده با کیست؟!

شروع موضوع توسط M.G.Captain ‏Jun 26, 2015 در انجمن مهندسی مکانیک و اتومکانیک

  1. M.G.Captain

    M.G.Captain تو ای خاتون من ؛تن خسته مرا دریاب M&A عضو کادر مدیریت مدیر ارشد

    10,776
    29,242
    164,452
    مسئولیت تصادفات خودروهای بدون راننده با کیست؟ برایان واکر اسمیث کارشناس حقوقی تکنولوژی‌های نوظهور همچون خودروهای بدون راننده، پاسخ می‌دهد.

    f6f14558abd1a495b0ee3cfca6787c0c.

    برای اولین بار در ماه مارس بود که خودرویی بدون راننده از سانفرانسیسکو به مقصد نیویورک حرکت کرد. آیا اصلاً این کار قانونی است؟

    این سؤالی است که برایان واکر، استادیار علم حقوق از دانشگاه کارولینا درصدد پاسخ به آن برآمده است. او کارشناس مسائل حقوقی در خصوص خودروهای بدون راننده است. برایان آینده ای را می‌بیند که در آن تصادفات ریشه‌کن می‌شوند، مسئولیت‌ها تغییر حالت می‌دهند و ما را ترسی فرا خواهد گرفت که آن را قبلاً در زمان اولین رانندگی مان در جاده تجربه کرده بودیم.

    3786126cdc3183e29af6f15a99fc3f64.

    برایان می‌گوید:

    مردم از من می‌پرسند: "آیا تو مسئول خودروهای بدون راننده هستی؟" و من پاسخ می‌دهم: "بله، اما من از ماشین‌های امروزی واقعاً می‌ترسم." هرساله سی هزار نفر در جاده‌های آمریکا جان خود را از دست می‌دهند و بیش از یک میلیون نفر در این حوادث دچار جراحت می‌شوند. 94% این تصادفات به خاطر اشتباهات انسانی رخ می‌دهد."

    با استفاده از خودروهای بدون راننده، در عمل انسان از جایگاه تصمیم‌گیری سقط می‌شود. با این توصیف، مسئولیت رانندگی از شخصی که سابق بر این پشت فرمان می‌نشسته گرفته شده و به گروهی از مهندسین کمپانی خودروساز داده می‌شود که موقعیت‌های مختلفی که ممکن است یک خودرو در آن قرار بگیرد را پیش‌بینی و شبیه‌سازی می‌کنند. بسیاری از مسئولیت‌ها متوجه کمپانی‌های خودروسازی، طراحان و تأمین کننده سیستم‌های خودرو خواهند شد.

    af493dc23ed90ab98a5cb498c55a7d22.

    با استفاده از سیستم‌های خودکار، مسئولیت‌های مردم به‌سرعت کاهش خواهد یافت. اما مسئله اینجاست که قانون چقدر کشش این موضوع را دارد.

    خودروها نیز تجربه کسب خواهند کرد. آنها مقادیر زیادی داده را بین خود ردوبدل خواهند کرد و به‌مرور زمان باهوش‌تر خواهند شد. دقیقاً مثل فناوری موبایل و اینترنت مردم با این مسئله کنار خواهند آمد که مزیت‌های تکنولوژی، مضراتی را نیز به همراه خواهد داشت. مانند در دسترس قرار گرفتن اطلاعات آنها در فضای اینترنت. در آینده شما از خودرویی خودران استفاده خواهید کرد و خواهید گفت: "می‌خواهم به یک رستوران خوب بروم" و دیگر برایتان مهم نخواهد بود که شما را به کجا خواهد برد. در آن صورت باز هم آسیب‌پذیر خواهیم بود ولی به شیوه ای دیگر. هکرها خواهند توانست اتومبیل شما را هک کرده و اختلالاتی در سیستم مسیریابی آن به وجود بیاورند که شما را در رفت‌وآمد دچار مشکل خواهد کرد.

    a698ad380de822d6b34dcfd20fc2136a.

    اما سؤال اینجاست برای بهره بردن از چنین تکنولوژی، متحمل چه میزان ریسکی خواهیم شد؟

    40 درصد مرگ و میر جاده ای در اثر اشتباهات رانندگان غیر هوشیار و مست اتفاق افتاده است. اما یک خودرو هیچ‌گاه نمی‌تواند مست باشد.