1. این پایگاه به ثبت ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران رسیده است.

    مهمان عزیز سپاس بابت بازدید شما از تالار گفتگوی دهه هفتادی ها.

    عضویت در انجمن رایگان بوده و برای عموم باز میباشد . با صرف 30 ثانیه یکی از اعضای دهه هفتادی ها شوید .

مزایای استفاده از گاز نیتروژن در تایر خودرو

شروع موضوع توسط M.G.Captain ‏Jun 23, 2015 در انجمن مهندسی مکانیک و اتومکانیک

  1. M.G.Captain

    M.G.Captain تو ای خاتون من ؛تن خسته مرا دریاب M&A عضو کادر مدیریت مدیر ارشد

    10,776
    29,233
    164,451
    به نقل از مجله ماشین مدتی است که تب استفاده از گاز نیتروژن به جای باد معمولی در لاستیک خودروها بالا گرفته و این در حالی است که تا به حال عمده ترین کاربرد استفاده از نیتروژن در حوزه وسایل نقلیه، مربوط به خودروهای نظامی و سنگین، هواپیماهای تجاری، خودروهای مسابقه ای و شاتل های فضایی بوده است. در ادامه به ذکر چند نکته در خصوص مزایای استفاده از نیتروژن به جای باد معمولی (هوا) در لاستیک خودروها می پردازیم.

    باد معمولی خودروها یا همان هوا، دارای ۲۱ درصد اکسیژن، ۷۸ درصد نیتروژن و یک درصد هم گازهایی مانند ازن، آرگون و مقداری رطوبت به واسطه وجود اکسیژن است. پس طبیعی است که با حذف اکسیژن از هوا باعث حذف رطوبت از داخل لاستیک می شویم که موجب کاهش اثر خورندگی سیم های فولادی داخل لاستیک خواهد شد، زیرا به دلیل کاهش میزان حمله رطوبت به سیم های فولادی لاستیک، افزایش عمر لاستیک ها امکان پذیر می گردد.





    از طرف دیگر نیتروژن در فرآیند احتراق به همراه اکسیژن شرکت نمی کند، پس از نظر ایمنی هم نسبت به هوا ارجح است. مولکول های نیتروژن، نسبت به اکسیژن بزرگتر هستند. احتمال خروج و فرار مولکول های بزرگ تر نیتروژن از تایر و کاهش فشار باد لاستیک و خطرهای ناشی از آن کمتر است. براساس مطالعات متخصصان شرکت لاستیک سازی میشلن سرعت کاهش فشار گاز نیتروژن در لاستیک خودرو، سه برابر کمتر از هوای معمولی است. نیتروژن از هوا سبک تر بوده، وزن مولکولی هوا تقریباً دو برابر نیتروژن بوده و البته استفاده از آن، موجب کاهشی در حدود ۴ درصد وزن هوای پرشده در لاستیک ها می شود. این سبک تر بودن در وزن باد لاستیک ها می تواند کاهش مصرف سوخت را به همراه داشته باشد. لازم به ذکر است که این کاهش، با انتخاب رینگ و لاستیک مناسب برای خودرو، بسیار چشمگیرتر است.







    نیتروژن نسبت به هوا، گرمای خود را زودتر از دست می دهد و در واقع با زدن نیتروژن درون لاستیک ها، ترکیدگی لاستیک در روزهای گرم تابستان بر اثر افزایش دما و انبساط گاز درون لاستیک، کمتر اتفاق خواهد افتاد که باز هم ایمنی بیشتر آن را نشان می دهد. به خصوص برای خودروهای مسابقه ای فرمول یک، سوپر اسپرت هایی که سرعت های بالاتر از ۲۰۰ مایل بر ساعت دارند و یا خودروهایی که کاربرد آنها در شرایط طولانی و سخت است. همچنین میزان تغییرات فشار با دما در نیتروژن کمتر از هوا است، چرا که هوای معمولی دارای اکسیژن و رطوبت بوده که میزان فشار رطوبت آن (هر چند ناچیز) با دما بیشتر تغییر می کند.










    می توان چنین نتیجه گرفت که کاهش مصرف سوخت، افزایش دوام لاستیک خودرو، ایمنی بیشتر، بهبود فرمان پذیری، افزایش چسبندگی لاستیک به زمین، نرمی بیشتر لاستیک و سهولت استفاده از خودرو به دلیل عدم نیاز به تکرار تنظیم باد لاستیک ها، از مهمترین مزایای استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک خودروها به جای هوای معمولی است. مسئله ای که باید در این خصوص مورد توجه قرار گیرد، این بوده که در حال حاضر در آمریکای شمالی برای زدن نیتروژن به هر لاستیک باید حدود ۲ تا ۵/۲ دلار هزینه کنید که برای چهار لاستیک خودرو حدوداً ۸ تا ۱۰ دلار خرج بر می دارد و این یعنی حداقل ۱۰ برابر قیمتی که باید برای باد معمولی لاستیک ها بپردازید، ضمناً به هیچ وجه نمی توانید از صحت و کیفیت گاز نیتروژن تزریق شده، اطمینان حاصل کنید. همچنین نحوه تزریق باد جدید، یعنی مکش کامل باد قبلی لاستیک و سپس تزریق نیتروژن واقعی به آن، مسئله مهمی است که باید به همراه انتخاب و خرید رینگ و لاستیک مناسب برای کاهش مصرف سوخت و کارآیی خودرو در نظر گرفته شود.
    استفاده از نیتروژن به جای اکسیژن در لاستیک خودروها، باعث افزایش عمر لاستیک تا ۳۰ درصد و کاهش مصرف بنزین تا ۱۵ درصد می شود و به دلیل کاهش وزن لاستیک ها، شتاب و سرعت خودرو نیز بهبود می یابد. استفاده از گاز نیتروژن خشک در لاستیک ها، علاوه بر راحتی راننده و نرمی بیشتر خودرو، باعث ثابت ماندن فشار لاستیک ها و سرد بودن آنها در طول سال و در نتیجه امنیت بیشتر لاستیک می گردد. به دلیل اینکه مولکول های نیتروژن از اکسیژن بزرگ تر هستند، بنابراین از هوا راحت تر در لاستیک حرکت می کنند و ضمناً در برابر گرما از هوا مقاوم تر هستند.
    یکی دیگر از مزایای نیتروژن نسبت به اکسیژن این است که نیتروژن از اکسیده شدن سیم های فولادی درون لاستیک و تخریب آن جلوگیری کرده، عمر لاستیک را افزایش داده و عملکرد خودرو را نیز بهبود می بخشد. در صنایع حمل و نقل از گاز نیتروژن برای باد کردن چرخ های هواپیما، شاتل های فضایی، خودروهای نظامی، کامیون ها و بیل های مکانیکی بزرگ در معادن و ماشین های مسابقه ای استفاده می گردد. در نهایت می توان چنین نتیجه گرفت که استفاده از این گاز مزیت های زیر را به همراه دارد:

    مزایا

    افزایش فوق العاده عمر لاستیک: به دلیل سرد بودن دائمی لاستیک با استفاده از این گاز، عمر لاستیک تا ۴۰ درصد افزایش می یابد
    نرم شدن کمک فنرهای خودرو: به دلیل نرم شدن لاستیک ها، جلوبندی خودرو استهلاک کمتری خواهد داشت و این امر باعث سالم ماندن اتاق خودرو می گردد و چرخ ها تا ۷۰ درصد بالانس می شوند.

    تنظیم دائمی باد لاستیک ها: به دلیل اینکه مولکول های نیتروژن درشت تر از هوا یا اکسیژن هستند، هوای گرم و سرد تأثیر زیادی روی این گاز ندارد و همیشه ثابت است. در نتیجه خروج مولکول های بزرگتر از لاستیک زمان بیشتری نیاز دارد.
    کاهش مصرف سوخت: چون به دلیل تزریق گاز نیتروژن به لاستیک، اصطکاک آن با زمین کاهش می یابد، در نتیجه مصرف سوخت به میزان ۱۰ درصد تا ۱۵ درصد کاهش خواهد یافت.
    نوشته: مهندس اشکان معصومی
     
    simid از این پست تشکر کرده است.