1. این پایگاه به ثبت ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران رسیده است.

    مهمان عزیز سپاس بابت بازدید شما از تالار گفتگوی دهه هفتادی ها.

    عضویت در انجمن رایگان بوده و برای عموم باز میباشد . با صرف 30 ثانیه یکی از اعضای دهه هفتادی ها شوید .

لاستیک

شروع موضوع توسط M.G.Captain ‏Jul 17, 2015 در انجمن مهندسی مکانیک و اتومکانیک

  1. M.G.Captain

    M.G.Captain تو ای خاتون من ؛تن خسته مرا دریاب M&A عضو کادر مدیریت مدیر ارشد

    10,776
    29,233
    164,451
    شاید اولین و مهمترین نکتهای که در نگاه اول ، همه ما از خودرو انتظار داریم ، داشتن چهار چرخ است . هر چرخ شامل 2 بخش ظاهری ( آنچه که ما میبینیم ) میشود . اول بخش پلیمری یا همان لاستیک و سپس بخش رینگ که اکثرا از مواد فلزی ساخته شده است . البته در این میان هستد خودروسازان و تولید کنندگان رینگ خودرویی که از موادی به مانند فیبر کربن نیز برای ساخت رینگ لاستیک استفاده نمودهاند . لاستیکهای جدیدی نیز در دست تولید قرار دارند که در مقالهای دیگر به شرح کامل آن خواهیم پرداخت .
    1fd291d6c1ad89a0351b47a1780361ab.


    اندازه تایرها معمولا بر حسب میلى متر شناخته شده است ( البته برخی موارد با ابعاد اینچ نیز شناخته میشود ) ، در این میان چند بخش وجود داشته که برای همه ما سوال برانگیز بوده .
    6fbac8d0b1761610c2ee0494ca4c5079.


    این چند بخش به مانند این اعداد لاستیک 255/50ZR19 ( در مورد نمونهای که عکس آن در بالا قرار دارد صحبت نمیکنیم ) ، دارای 3 عدد ( 2 عدد ، 2 رقمی و یک عدد 3 رقمی ) و یک بخش که شامل 2 حرف میگردد ، میباشد .

    عدد سه رقمی اول ( اولین عدد از سمت چپ ) ، نشان دهنده عرض یا همان پهنای لاستیک میباشد . این پهنا یا همان عرض لاستیک را خودروسازان با توجه به پارامترهای بسیاری برای خودروهایشان مشخص مینمایند ، به عنوان مثال یکی از این موارد نوع سیستم ترمز و میزان جذب انرژی این سیستم در ترمزها و ترمزگیری یا همان شتاب منفی خودرو میباشد .

    عدد دوم میزان یا درصد ( نسبت موردی ) تناسب دیواره جانبی ، در تناسب با درصد عرض شیارها بوده و به ازای هر 5 میلی متر کاهش یا افزایش مییابد . به بیان سادهتر و بهتر ، عدد دوم ( از سمت چپ ) ، به میلیمتر نشان از اندازه دیواره تایر داشته که از محل تماس رینگ تا کف تایر یا همان عرض تایر میباشد .

    2 حرف انگلیسی که در میان اعداد مشاهده میگردد نشان از نوع لاستیک و میزان تحمل سرعت خودرو بوده است . حرف اول نشان از تحمل لاستیک در بازه سرعت خاص بوده و حرف دوم نشان از نوع و جنس لاستیک است . این موارد شامل بخشهای زیر میباشد :
    05192bb7a12f3c1b237c69791f027b41.


    حرف دوم نشان از ساختار لاستیک میدهد که به دو گروه رادیال و بایاس تقسیم میشوند .

    تایرهای بایاس : در این دسته از تایر ها امتداد نخهای لایه با خط مرکزی تایر زاویه مورب می سازد و قرار گیری لایه ها روی یکدیگر به صورت ضربدری می باشد . جنس نخ لایهها از نایلون است و در بدنه تایر بجز در ناحیه طوقه ها از سیم فولادی استفاده نمیشود .
    19d809f9e0fd9a68f40f37b265517d10.


    تایر های رادیال : در تایر رادیال امتداد نخهای لایه با خط مرکزی تایر زاویه ای در حدود ۹۰ درجه می سازد و به عبارت دیگر امتداد نخها در جهت شعاعی قرار گرفته است .

    جنس نخ لایه ها عموما از ریون یا پلی استر است در تایر های رادیال به منظور ایجاد پایداری حرکتی از لایه هایی به عرض عاج و زاویه مورب نسبت به خط مرکزی تایر با نام کمربند یا بلت استفاده می شود . الیاف مصرفی در کمربند از جنس نخ یا سیم فولادی است .
    c635fb077e19ece9bff2269791666137.


    در صورتی که کمربند نخی باشد تایر را رادیال نخی و در صورتی که سیمی باشد تایر را رادیال سیمی (استیل بلت ) مینامند .

    عدد نهایی و شناسه آخر ، نشان از قطر لاستیک برای رینگ داشته ، یا به زبان ساده تر اندازه یا همان قطر رینگ به اینچ را در اختیار ما قرار می دهد . این عدد هر آنچه باشد به اینچ بوده و در هیچ موردی مشاهده نشده است که عدد فوق به میلیمتر نمایش داده شده باشد .

    همچنین براى آنکه گروه بندى تایر از نظر دسته بندی به گروه سوارى ، وانتى و یا .... مشخص گردد ، قبل از اندازه تایرهاى سوارى حروفP که مخفف Passengerبه معناى سوارى و در انتهاى اندازه تایرهاى مخصوص وانت که باید دارای حد تحمل باری باشند ، حروفLT مخفف Light Truck به معناى مخصوص وانت میباشد ، درج مىشود .
     
    ®ŁáÐɏ §¡£Vë از این پست تشکر کرده است.