• این پایگاه به ثبت ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران رسیده است.

    مهمان عزیز سپاس بابت بازدید شما از تالار گفتگوی دهه هفتادی ها.

    عضویت در انجمن رایگان بوده و برای عموم باز میباشد . با صرف 30 ثانیه یکی از اعضای دهه هفتادی ها شوید .

عزت نفس چیست و چگونه آن را تقویت کنیم؟

ارسال ها
3,188
لایک ها
9,923
#1
عزت نفس دقیقا چیست؟
عزت نفس سالم، حالتی است که در آن فرد خود را فردی ارزشمند می بیند که می تواند به گونه ای موفقیت آمیز با چالش های زندگی اش رو به رو شود و ارزش و لیاقت آن را دارد که شاد باشد. عزت نفس دو ویژگی اصلی دارد:

448111_960.jpg

1- خودکفایی

یعنی به توانایی تان اعتماد دارید و می دانید که قادرید فکر کنید، بیاموزید، انتخاب کنید و تصمیم های مناسب و درست بگیرید.

2- حرمت نفس

یعنی به حقتان برای شاد و خوشبخت بودن اعتماد دارید و مطمئن هستید که پیشرفت، موفقیت، دوستی، احترام، عشق و رضایت، شایسته و مناسب شماست.

عزت نفس، برای رشد طبیعی و سالم فرد ضرورت دارد و بدون آن، رشد روان شناختی متوقف می شود. درواقع عزت نفس مثبت مانند دستگاه ایمنی روان عمل می کند و مقاومت، قدرت و ظرفیت رشد و بهبود دوباره را فراهم می آورد. وقتی عزت نفس پایین باشد، انعطاف پذیری شما در رویارویی با مشکلات زندگی کاهش می یابد. اگر به خودتان، به کارایی، کفایت، خوبی و مهربانی خود باور نداشته باشید، دنیا مکانی ترسناک برای شما خواهدبود.

اگر شما اعتمادی واقع بینانه به ذهنتان و ارزش خودتان داشته باشید، اگر شما از درون احساس امنیت کنید، برای مواجهه درست با چالش ها و فرصت های زندگی خود، آمادگی بیشتری می یابید. عزت نفس به شما انگیزه پیشرفت می بخشد و اجازه می دهد از پیشرفت هایتان لذت ببرید و به آن افتخار کنید.
 

پیوست ها

ارسال ها
3,188
لایک ها
9,923
#2
اگر عزت نفس داشته باشید...

هرچه عزت نفس شما بالاتر، سالم تر و باثبات تر باشد:


1- در مقابل مشکلاتی که در شغل یا در زندگی شخصی تان با آن ها رو به رو می شوید، مجهزتر هستید. بعد از افتادن، هرچه سریع تر از جا بر می خیزید و برای شروع دوباره انرژی بشتری دارید.

2- بلندپروازی تان بیشتر خواهدبود، نه فقط در شغل یا مسائل مالی، بلکه در آنچه امید دارید در زندگی از نظر هیجانی، عاطفی، هوشی، اخلاقی و روحی تجربه کنید.

3- قدرتمندانه تر ابراز وجود می کنید و احساس غنای درونی تان را بروز می دهید و نیازی ندارید خودتان را ثابت کنید یا در زندگی به شیوه ای ماشینی و ناهوشیارانه خودتان را از یاد ببرید.

4- احتمال این که ارتباطتان بازتر، صادقانه تر و مناسب تر باشد، بیشتر خواهدبود، چون باور دارید افکارتان ارزش دارند و از این رو به جای ترسیدن از ارتباطات، آشکارا از آن ها استقبال می کنید.

5- برای رشددادن ارتباطی پرورش دهنده آمادگی بیشتری دارید. شما به عنوان فردی سالم جذب افراد سالم می شوید. زنان و مردان دارای عزت نفس به طور طبیعی یکدیگر را جذب می کنند.

شما عاشق خودتان هستید و به خودتان احترام می گذارید. تنها در این صورت است که می توانید عشق بورزید و اجازه دهید دیگری به شما عشق بورزد. بدون چنین اعتمادی، عشق فردی دیگر هرگز برای شما واقعی یا متقاعدکننده نخواهدبود.

6- شما گرایش دارید با دیگران خوب رفتار کنید و دیگران را نیز ملزم می کنید با شما خوب رفتار کنند. شما درباره مرزهایتان و این که این مرزها چه هستند و چه رفتاری در فردی که انتخاب می کنید قابل پذیرش نیست، روشن و شفاف هستید. شما به صرف این که عاشق هستید، رفتارهای نادرست را نمی پذیرید. شما عشق را با شادی و لذت تعریف می کنید، نه رنج و عذاب. شما خودتان را شایسته عشق می دانید.
 
ارسال ها
3,188
لایک ها
9,923
#3
اصول عزت نفس سالم

عزت نفس سالم بر شش اصل استوار است:

1- زندگی آگاهانه

یعنی به واقعیت احترام بگذارید، بدون طفره رفتن و انکار. هنگام انجام هر کاری از آن آگاه باشید. سعی کنید بفهمید چه چیزهایی علایق، ارزش ها و اهداف شما را تحت تاثیر قرار می دهد. هم از دنیای بیرونی و هم از دنیای درونی خود آگاه باشید.

2- پذیرش خویشتن

یعنی قبول این واقعیت که افکار، احساسات و اعمالتان متعلق به شماست، مهربانانه و محترمانه رفتار کردن با خودتان، حتی وقتی برخی احساسات یا تصمیم هایتان را تحسین نمی کنید یا از آن ها لذت نمی برید و نیز پرهیز از ماندن در ارتباطی طردکننده یا خصومت آمیز.

3- مسئولیت پذیری

یعنی درک کنید شما در انتخاب ها و اعمالتان مختارید و باید منبع نهایی احساس رضایت تان باشید. هیچ کس جز خودتان به شما خدمت نمی کند، کسی قرار نیست بیاید زندگی تان را برای شما سروسامان دهد، شما را خوشحال کند یا به شما عزت نفس بدهد.

4- ابراز وجود

یعنی به خواسته ها و نیازهایتان احترام بگذارید و شکل های مناسب ابراز آن ها را در واقعیت جستجو کنید. با خودتان در برخورد با دیگران با احترام و مناسب رفتار کنید. از کسی که هستید راضی باشید به دیگران اجازه دهید این واقعیت را ببینند و از باورها و ارزش ها و احساساتتان حمایت کنید.

5- زندگی هدفمند

یعنی برای تعیین اهدافتان مسئولیت بپذیرید، اعمالی را انجام دهید که به شما اجازه می دهد آن ها را به دست آورید. خودتان را در مسیر موفقیت نگه دارید و در جهت تکمیل اهداف خود حرکت کنید.

6- زندگی همراه با راستی و درستی

یعنی از اصولی رفتاری پیروی کنید که شما را در اقدام هایتان وفادار نگه دارد؛ ایجاد سازگاری و تجانس بین آنچه می دانید، آنچه می گویید و آنچه انجام می دهید، به قول هایتان پایبند باشید، به تعهدات خود احترامب گذارید و به گفته های خود عمل کنید.
 
ارسال ها
3,188
لایک ها
9,923
#4

چگونه عزت نفس را افزایش دهیم؟


عزت نفس ارزشي است كه ما براي خود قائليم. اگر براي خود به عنوان يك انسان با ويژگي‏ها، توانايي‏ها و محدوديت‏هايي كه داريم ارزش قائل شويم، فردي هستيم كه عزت نفس بالايي داريم. فردي از عزت نفس زياد، برخوردار است كه به دنيا نگرش مثبت داشته باشد، از استعدادهاي خود به خوبي استفاده ‏كند و نه تنها براي خود احترام و ارزش قائل شود بلكه احساس ‏كند ديگران نيز او را دوست دارند. اين افراد شايسته محبت هستند و انتظار دارند اطرافيان نيز براي آنها احترام قائل شوند و آنها را دوست داشته باشند. عزت نفس پديده‏اي اكتسابي است نه ارثي. يعني با تولد كودك، عزت نفس پا به دنيا نمي‏گذارد بلكه اين پديده طي دوران زندگي او، بخصوص در دوران كودكي و نوجواني تحت تاثير محيط بيروني شكل گرفته و ساخته مي‏شود.
 
ارسال ها
3,188
لایک ها
9,923
#5
عزت نفس تحت تأثير عوامل بسياري ساخته مي‏شود، از جمله:

1- شيوه فرزندپروري:
در سال‏هاي اوليه زندگي، كودك به شدت تحت تأثير برداشت ديگران بخصوص والدين خود قرار دارد. اگر احترام كودك را حفظ نمائيم، به حرف‏هاي او گوش دهيم، براي او وقت بگذاريم، رفتار خوب او را تشويق كنيم و نه اينكه فقط به دنبال تصحيح اشتباهات او باشيم، از تهديدهاي بي‏اساس اجتناب كنيم و بسياري از موارد ديگر كه پدران و مادران به خوبي از آنها آگاهند، به تدريج پايه‏هاي يك عزت نفس بالا را در او تقويت نموده‏ايم.
2- ظاهر جسماني: به نظر مي‏رسد كودكاني كه ظاهري جذاب و خوشايند دارند، بيشتر مورد توجه همگان قرار مي‏گيرند تا بچه ‏هايي كه ظاهر خوشايندي ندارند. اما براي افراد بالغ كيفيت ظاهر، اهميتي ندارد بلكه برداشت او از ظاهر خود، مهم تلقي مي‏شود. بنابراين يكي از عواملي كه در بزرگسالي باعث مي‏شود فرد عزت نفس بالا يا ضعيفي داشته باشد، خصوصيات و ظاهر فيزيكي او است كه تحت تأثير برداشت‏هاي اطرافيان قرار مي‏گيرد.
3- جنسيت:ديدگاه‏هاي مختلفي در اين خصوص وجود دارد. درگذشته اعتقاد بر اين بود كه زنان از عزت نفس پايين‏تري نسبت به مردان برخوردارند. اما پژوهش‏هاي جديد هيچگونه تفاوتي براي عزت نفس ميان دو جنس قائل نمي‏شود.
4- رويدادهاي جاري: بايد بپذيريم كه حتي افرادي هم كه از عزت نفس بالايي برخوردارند، روزانه به واسطه رويدادها و وقايع پيش‏بيني نشده‏اي مانند پذيرفته نشدن در دانشگاه، اخراج از كار يا رد درخواست كار و يا تحقير شدن از سوي اطرافيان، در خطر از دست دادن اعتماد به نفس خود هستند. اما اين نكته را نيز بايد مورد توجه قرار دهيم كه اين عوامل موقتي و گذرا هستند و نبايد اجازه دهيم كه اين تزلزل، دائمي شود.
 
ارسال ها
3,188
لایک ها
9,923
#6
• مهمترين خصوصيات افرادي كه اعتماد به نفس پاييني دارند به اين قرار است:‌

1- خود را قبول ندارند.
2- اطرافيان را قبول ندارند و نمي‏پذيرند.
3- به ديگران وابسته‏اند چون تحمل ترك شدن از سوي او را ندارند.
4- خود را با ديگران مقايسه مي‏كنند.
5- همه چيز را در حد مطلوب و با كيفيت بالا مي‏خواهند. و به عبارتي كمال‏گرا هستند.
6- در تصميم‏گيري‏هاي هر چند ساده، ناتوان مي‏باشند.
7- در برقراري ارتباط با اطرافيان، ناتوان هستند.
8- در برخورد با انتقاد از سوي ديگران، منطقي نيستند و برخورد تدافعي دارند.
 
ارسال ها
3,188
لایک ها
9,923
#7

• اگر مي‏خواهيد عزت نفس مطلوبي داشته باشيد:

1- خود را به عنوان شخصي منحصربه فرد با توانايي‏هاي خاص دوست داشته باشيد.
2- به ويژگي‏ها و توانايي‏هاي هر چند كوچك كه تنها از عهده شما برمي‏آيند، افتخار كنيد.
3- براي غلبه بر ترس‏ها و نگراني‏هاي خود از يك موقعيت خاص، با آن موقعيت روبرو شويد.
4- احساسات خود را مخفي نكنيد و سعي كنيد به شيوه‏اي مناسب آن را بروز دهيد.
5- روزانه در هنگام انجام هرگونه فعاليتي، به خود اطمينان داشته باشيد.
6- سعي در تغيير دادن افكار و رفتار ديگران نداشته باشيد.
7- بر شغل يا موقعيت اجتماعي خود كنترل داشته باشيد، نه اينكه موقعيت‏ها بر شما حكمراني كنند.
8- به عنوان يك انسان با ويژگي‏هاي منحصر به فرد، به رشته تحصيلي، شغل و مقام خود ارزش بدهيد نه اينكه رشته يا شغل به شما ارزش دهد.
9- در برقراري روابط با ديگران پيشقدم شويد.
10- از پيشداوري عجولانه و قضاوت‏هاي بي‏اساس در مورد ديگران دوري كنيد.
11- در موقع صحبت با ديگران، تماس چشمي با مخاطب خود برقرار كنيد.
12- به جاي تكيه بر نتايج سنجش ديگران، بهتر است به معيارها و ارزش‏هاي محكم خود در زندگي تكيه كنيد. 
 
بالا