روزه را چگونه باز کنیم

شروع موضوع توسط par.pari ‏Jul 1, 2015 در انجمن اخبار و دانستنی های تغذیه

  1. این پایگاه به ثبت ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران رسیده است.

    مهمان عزیز سپاس بابت بازدید شما از تالار گفتگوی دهه هفتادی ها.

    عضویت در انجمن رایگان بوده و برای عموم باز میباشد . با صرف 30 ثانیه یکی از اعضای دهه هفتادی ها شوید .

  1. par.pari

    ‏Mar 11, 2015
    179
    2,357
    7,210
    زن
    در طب سنتی توصیه فراوان به مصرف آب ولرم در ابتدای افطار شده است.

    توصیه ما به کسانی که در طول روز دچار ضعف شده و توان تحمل گرسنگی را ندارند این است که به یکباره سراغ غذا نرفته و از پرخوری نیز پرهیز کنند. برای این افراد مصرف شیرینی های طبیعی مانند خرمای تازه با آب، شربت عسل ولرم، مصرف چند عدد توت خشک و ... در ابتدای افطار بسیار مفید خواهد بود و ضعف آن ها را به کلی برطرف می کند.


    چند نمونه از خوراکی هایی که در افطار بکار می روند:زولبیا و بامیه:
    زولبیا و بامیه از جمله شیرینی های اصیل و قدیمی ایران هستند. متاسفانه چیزی که در حال حاضر در بازار عرضه می شود به دلیل استفاده از شکر و روغن صنعتی در تهیه آن، مضرات زیادی دارد و بخصوص در ابتدای افطار که بدن نیاز شدید به مواد قندی دارد، می تواند موجب بروز عوارض ناراحت‌کننده و گاهی خطرناک از جمله افزایش فشارخون، مسمومیت و عوارض قلبی و عروقی شود.آش ها و غذاهای آبکی سبک:
    آش جو غذای بسیار مناسبی برای افطار می باشد. این غذا موجب کاهش حرارت بدن و جبران ضعف ناشی از روزه داری می شود. همچنین در پاکسازی دستگاه گوارش و ایجاد لینت مزاج نیز موثر است.روش تهیه آش جو مخصوص
    مواد لازم: جو پوست کنده ۲پیمانه + گندم با پوست ۱پیمانه + بقیه حبوبات ( نخود، عدس، ماش ) از هر کدام نصف پیمانه + یک کیلو سبزی آش + یک عدد پیاز متوسط + ۲قاشق غذا خوری پونه کوهی + ادویه و نمک به مقدار خیلی کم + پودر گردو ۱قاشق غذا خوری برای هر بشقاب
    طرز تهیه :
    همه حبوبات را صبح خیس گذاشته، بعد از ظهر بار بگذارید، بعد پیاز را اضافه کرده تا به مرور بپزد. اندکی بعد سبزی را افزوده تا بپزد و در آخر پونه و نمک را اضافه کرده و به آرامی هم بزنید تا آش جا بیفتد و لعاب دهد.
    آش رشته غذاي مناسبي براي افطار نيست. اگر هم از اين غذا استفاده مي كنيد، به جاي سيرداغ و نعناع داغ، نعناع يا پونه خشك را کف ساب کرده با کمی روغن زیتون مخلوط و روي آش بريزيد.خرما، کشمش، توت خشک و سایر شیرینی های طبیعی:
    حلوای سنتی و خرما از جهات زیادی برای بازکردن روزه مناسب هستند. خرما قوت را به تن روزه دار بر میگرداند و معده را پاک می کند.
    پیامبر خدا (ص) فرمود: بهترين چيزى كه روزه‏ دار با آن افطار مى‏كند، كشمش و خرما و يا يك چيز شيرين است (طب النبي و طب الصادق (روش تندرستى در اسلام) ؛ ص39)
    حریره بادام:
    در تهیه این غذا بهتر است که از آرد برنج قهوه ای و به منظور شیرین کردن آن نیز از عسل یا شیره ی انگور یا شیره خرما استفاده نمایید.


    نان، پنیر و سبزی:
    مصرف مواد زودهضم که به آسانی به اخلاط فاسد معده تبدیل می شوند برای افطار مناسب نیست، از این رو مصرف میوه هایی مانند هندوانه، خربزه، سبزیجات و ... که به آسانی در معده روزه دار فاسد می شوند، توصیه نمی شود. پنیر و سایر لبنیات نیز اگر برای افطار مصرف شوند موجب باقی ماندن اخلاط فاسد معده شده و توصیه می شود آن را از سفره افطارتان حذف کنید.