1. این پایگاه به ثبت ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران رسیده است.

    مهمان عزیز سپاس بابت بازدید شما از تالار گفتگوی دهه هفتادی ها.

    عضویت در انجمن رایگان بوده و برای عموم باز میباشد . با صرف 30 ثانیه یکی از اعضای دهه هفتادی ها شوید .

تریبون آزاد هفته دوم (موضوع : سبک های مختلف موسیقی)

شروع موضوع توسط New_Sense ‏Feb 28, 2015 در انجمن تریبون آزاد

وضعیت موضوع:
موضوع بسته شده است.
  1. JOUDIaBot

    JOUDIaBot گل همیشه خندون

    737
    3,259
    10,005
    مراسم لهولعب چیه :35:
     
    Mariツ، Niloufar و ΛŁФЛΞ از این ارسال تشکر کرده اند.
  2. اول بگم اشتباه تایپی داره پست قبلیم ندید بگیرینش:35:
    چرا میخندی خب ؟:35:
    منظورم همون مراسمیه که توش یه سری کارای حرام دیگه هم انجام میشه میخوای بازتر بگمش باید دعوتت کنم به یکی از اونا میخوای؟:35:
     
    Mariツ، ΛŁФЛΞ و JOUDIaBot از این ارسال تشکر کرده اند.
  3. JOUDIaBot

    JOUDIaBot گل همیشه خندون

    737
    3,259
    10,005
    یعنی موسیقی تومراسم پارتی حروم درسته:35:
     
    Mariツ، Niloufar و ΛŁФЛΞ از این ارسال تشکر کرده اند.
  4. اینطور میگن
     
    Mariツ و ΛŁФЛΞ از این پست تشکر کرده اند.
  5. JOUDIaBot

    JOUDIaBot گل همیشه خندون

    737
    3,259
    10,005
    نمیدونم چی بگم ولی خومن میگم درکل بایدارزش موسیقی بردبالابه عنوان هنرارزش وبهاداد
     
    Mariツ، ΛŁФЛΞ و Niloufar از این ارسال تشکر کرده اند.
  6. New_Sense

    New_Sense یاد کن گاهی ما را در تنهایی خود ... همراه انجمن

    3,513
    11,263
    31,431
    موسیقی از دیدگاه قرآن کریم

    در آیات قرآن از لفظ «غنا» استفاده نشده، و امر و نهى خاصّى صریحا بدان تعلّق نگرفته‏است؛ بلکه تمسّک‏کنندگان به آیات، آنها را به‏واسطه‏ىِ دلایل خارجى همچون احادیث وارده در این باب دلیل بر حرمت گرفته‏اند. در این آیات الفاظى نظیر «قول زور»، «باطل» و «لهوالحدیث» آمده‏است که برخى آنها را به «غنا» معنا کرده‏اند.
    در باب غنا و موسیقى، آیات و احادیثى دال بر حرمت و حلّیّت وجود دارند که هیچ یک توانایى اثبات حکم مطلق غنا را نداشته و وافى به مقصود قائلان به حرمت مطلق یا حلیّت مطلق نیست.
    در سوره‏ىِ حج از قول زور نهى شده‏است:
    فاجتنبوا الرجس من الاوثان واجتنبوا قول الزور؛(51) از بت‏هاى پلید و «سخن زور» اجتناب کنید.

    در سوره‏ىِ لقمان آمده‏است:
    و من النّاس من یشترى لهو الحدیث لیضل عن سبیل اللّه‏ بغیر علم و یتخذها هزوا اولئک لهم عذابٌ مُهین(53)
    گروهى از مردم، خریدار سخنان بیهوده‏اند، تا به نادانى مردم را از راه خدا، گمراه کنند و راه خدا را لوث کنند. آنان عذابى خوار کننده دارند.



    در سوره‏ىِ فرقان آمده‏است:
    والذین لا یشهدون الزور و و اذا مروا باللغو مروا کراما(56)
    آنان که به دروغ شهادت نمى‏دهند و چون از کنار ناپسندى بگذرند، با بزرگوارى گذر کنند.



    در سوره‏ىِ مؤمنون مى‏خوانیم:
    والذین هم عن اللغو معرضون(58)؛ و آنان از «لغو» اعراض مى‏نمایند.
    این آیه در مقام بیان وصف مؤمنان است که از «لغو» به معناى کارى که غرض عقلایى بر آن مترتب نباشد، پرهیز مى‏کنند.


    (من تفسیر آیات رو نزاشتم فقط میخواستم ببینید و به کلمات قرمز رنگ دقت کنید )

    خب به دلیل اینکه این موضوعیت داره به چالش دین کشیده میشه من مجبور شدم برای پایان دادن به وضعیت موجود به نقل از دانشنامه موضوعی قرآن نوشته هایی رو بزارم و اینکه چون حالت نوشتار شاید واستون سخت باشه خودم توضیح بدم همانطور که در بالا ذکر شده در اصل موسیقی در قرآن به صراحت در موردش صحبت نشده و به هیچ وجه حرام خونده نشده تنها و تنها حرفهایی از روایت کنندگان و مفسران قرآن بیرون اومده که میگن موسیقی معنای غنا میده و اینکه هیچ جوره اثبات و قاطعیتی در مورد موسیقی نیست پس زمانی که شک وجود داشته باشه در چیزی میتونیم بگیم دلیلی بر حرام بودن و گناه بودن اون نیست از همین منبع به این نتیجه میرسیم که موسیقی هیچ مشکلی نداره و نه حرام هست و نه گناه داره گوش دادنش . تنها چیزی که ذکر شده که اگر انسان رو به فساد بکشونه و از خدا دور کنه و من مطمنم هیچکدوم از ما با موسیقی از خدا دور نمیشیم من نوعی برعکس با موسیقی به نظر خودم بهش نزدیکتر میشم .



    لهو و لعب

    اهل لغت در معناى لهو گفته‏اند:
    هر عمل سرگرم کننده‏اى که انسان را از کارى مهمّ و عملى واجب باز دارد.
    «لعب» در اصطلاح به معناى عملىِ نظام‏دار است که غرضِ عقلایى در آن قصد نشده باشد؛ بلکه غرضى خیالى و غیرواقعى در آن فرض شده باشد. در این عمل مفاهیمى موهوم و خیالى همچون پیروزى، سود و زیان و... فرض مى‏گردد. لعب، عبارت از هرگونه سرگرمى و بازى است که معمولاً براى پر کردن فراغت انجام مى‏گیرد.
    به نظر بسیارى از فقها، «لهو» حرام است. البته این گونه برداشت بر نوعى مبانى متوقّف است که مى‏توان بر آنها خدشه کرد؛ چون بسیارى آیات و روایاتِ ناظر به حرمت لهو را با قرائن و شواهد به مواردى خاص، منحصر دانسته‏اند و «لهو» در غیر آن موارد را جایز شمرده‏اند.



    خب در ادامه این موضوع دیدم دوستان گفتن لهو و لعب گفتم یه توضیحی به نقل بالا بزارم و بگم اول خواهش میکنم از کلمات لهو و لعب به هیچ وجه از همین امروز استفاده نکنید سعی نکنید شادی و عیش خودتون رو با مهر لهو و لعب که همگی بد میدونن خراب کنید در اصل در معنای بالا لهو و لعب بستگی به زمان و مکان داره فکر نمیکنم هیچوقت هیچکدومتون کار مهم عملی واجبتون رو بزارید کنار و کار سرگرم کننده ای انجام بدیدی اگر بخوایم این مساله رو بشکافیم شاید اومدن هر شب ما توی انجمن رو یه کار لهو باشه و میبینید که چقدر خنده داره این معانی . همه شرط و شروط در مورد اینها بستگی به زمان و مکان داره پس دیگه هیچوقت هیچ کجا در مورد لهو و لعب صحبت نکنید . ممنون




    نگاهى به تاریخچه‏ىِ غنا و موسیقى


    از پژوهش‏هاى تاریخى، به دست مى‏آید، هنگامى که معماران ایرانى براى تعمیر کعبه و ساختن بناهاى بلند براى مردم مدینه، در بین کار، آهنگ‏هاى ایرانى را زمزمه مى‏کردند، اعراب با شنیدن این آوازها در پى یادگیرى الحان موسیقى ایرانى برآمدند و بدین‏گونه موسیقى از ایران به جهان عرب منتقل شد؛ ولى محقّق معروف، جورج تعارمر،(30) در کتاب خود، پیدایش موسیقى اعراب را به قرن‏ها، قبل از میلاد نسبت مى‏دهد. وى ابراز مى‏دارد که از کتیبه‏اى از آشور بانیپال (قرن هفتم ق.م) استنباط مى‏شود، اسیران عرب، هنگام کار مشقّت‏بار، براى اربابان آشورى خود، آواز (اله له) مى‏خوانده، و موسیقى (ننگوته) مى‏نواخته‏اند.(31)
    تئورى و عمل موسیقى سامیان که از زمانى بس دور، باز مانده بود، منشأ موسیقى عرب را تشکیل مى‏داد.(32)
    اعراب جاهلى، قبل از ظهور اسلام، موسیقىِ خاصّى داشتند که پیشتر، آن را از ملل و اقوامِ دیگر، گرفته بودند؛ امّا چنان که روشن است، این موسیقى از نظامى درست برخوردار نبوده است. شواهد تاریخى نشان مى‏دهد، امیرانِ غسّانى، گروه‏هایى از دخترانِ نغمه‏گر را براى هم‏آوازى به خدمت داشتند. ابوالفرج اصفهانى نیز، نامِ تعداد زیادى از زنانِ دوران جاهلیّت را ذکر مى‏کند که به نغمه‏گرى، مشهور بوده‏اند.(33)


    در مورد تاریخچه هم که همه چیز مشخصه صحت داشتن این مطالب به دلیل اینکه از دانشنامه قرآنی هست پس مطمنا درسته .


    همه این توضیحات رو نوشتم که ازتون خواهش کنم دیگه مساله دین اسلام و احادیث و اعتقادات و .... رو در مورد موسیقی در تایپیک وارد نکنید ممنون .

    برای مشاهده لینک ها لطفا ثبت نام کنید و یا اگر حساب کاربری دارید وارد شوید

     
    Mariツ، Goln@r، ΛŁФЛΞ و یک نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.

  7. ممنون از اطلاعاتتون و چششششششششششششششم دیگه بحثو به اون طرف هدایتش نمیکنیم


    مواقم باهات ولی خودتم گفتی دیگه نه هر نوع موسقی ای رو
    موسقی که یه معنایی داشته باشه نه اینکه صرفا کپی باشه از اهنگهای بقیه و صرفا بخاطر پول جمع کردن
    الان بیشتر اهنگ های پاپ ایرانی متنهاش یکیند شاید 3 یا 4 تاشون با بقیه متفاوت بخونن وگرنه بقیشون دارن از رو دست هم کپی میکنن خب اینو نمیشه حتی بهش گفت موسیقی چون بیشترشون هیچی واسه گفتن ندارن و به نظرم همون بهش ارزش ندن بهتره
    ولی مثلا اهنگ های خواننده های خارجی رو میشنوی مخصوصا اونایی ک خیلی مشهورن همیشه اهنگشون یه موضوعی داره ولی ایرانیا بیشترشون موضوعی نداره خب نمیشه به این دوتا به یه اندازه ارزش داد
    به نظرم بهتره اول اونایی که شعر هارو مینویسن یه خونه تکونی اساسی بدن بعد مطمئنا میبینیم که ارزش موسقی بالا میره
     
    ΛŁФЛΞ، Mariツ و New_Sense از این ارسال تشکر کرده اند.
  8. Goln@r

    Goln@r هیچ....

    2,983
    5,827
    12,663
    قراره دینی نباشه صحبتمون ولی فکر نکنم حلال و حرام رو بشه نظری اعلام کرد...
     
    ΛŁФЛΞ و Mariツ از این پست تشکر کرده اند.
  9. JOUDIaBot

    JOUDIaBot گل همیشه خندون

    737
    3,259
    10,005
    اره خو منم گفتم موسیقی توایران رشدخوبی نکرده متاسفانه
     
    ΛŁФЛΞ و Mariツ از این پست تشکر کرده اند.
  10. JOUDIaBot

    JOUDIaBot گل همیشه خندون

    737
    3,259
    10,005
    نمیش چون بعضی جاهاک ریشه یابی میشه برمیگرده به دین
     
    ΛŁФЛΞ، Mariツ و Goln@r از این ارسال تشکر کرده اند.
وضعیت موضوع:
موضوع بسته شده است.