1. این پایگاه به ثبت ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران رسیده است.

    مهمان عزیز سپاس بابت بازدید شما از تالار گفتگوی دهه هفتادی ها.

    عضویت در انجمن رایگان بوده و برای عموم باز میباشد . با صرف 30 ثانیه یکی از اعضای دهه هفتادی ها شوید .

ترمز های کاسه ای وانواع دیسک ترمز های دیسکی

شروع موضوع توسط M.G.Captain ‏Jul 17, 2015 در انجمن مهندسی مکانیک و اتومکانیک

  1. M.G.Captain

    M.G.Captain تو ای خاتون من ؛تن خسته مرا دریاب M&A عضو کادر مدیریت مدیر ارشد

    10,776
    29,233
    164,451
    انواع دیسک ترمز


    ترمز کاسه ای
    362b77b1779b5c8a2059a39dd5224930.

    این سیستم ترمز اکثرا برای چرخهای عقب بوده و نیز دیگر کمتر خودرویی را در بازارهای جهانی می توان یافت که هنوز از این سیسنم استفاده نمایند . البته ناگفته نماند که این سیستم هنوز برای خودروهای سنگین دارای قابلیت استفاده مناسب خواهد بود و هنوز برای خودروهای سنگین در بیشتر موارد از این سیستم استفاده شده است ، اما دیگر برای خودروهای سنگین نیز دارد کارایی خویش را از دست می دهد .

    6d1749ede925539514c32a2704f81d6c.

    البته این سیستم هنوز کارایی خودش را برای سیستم ترمزهای عقب از دست نداده و کارایی مناسبی داشته است .

    این سیستم چون شبیه به یک کاسه بوده است ، آنرا سیستم کاسه ای می نامند . داخل کاسه چرخ سیستم ترمز پنهان گردیده است . این سیستم ترمز دارای مدلهای : سیمپلکس ، دوبلکس و دوبل دوبلکس می باشد .

    bfb1f98fe33053a2e7452fe345b4f83e.

    در این سیستم که دارای قابلیت نگهداری مناسبی بوده ( ولی دیگر برای چرخهای جلو هرگز توصیه نمی گردد ، زیرا برای فشارهای قوی و تحمل فشار و بار ترمز شدید طراحی نشده اند ) ، البته برای چرخهای عقب . به این صورت عمل مینماید که داخل کاسه چرخ که چرخ خودرو به آن متصل شده است ، دارای 2 وجه است ، این 2 وجه شامل یک بخش ثابت بوده و یک بخش جدا شونده رویه آن ، این 2 بخش به یکدیگر متصل می شوند و یکپارچگی خویش را حفظ می نمایند .

    60f18113dd94f43154e0e5131dd9310b.

    در قسمت ثابت ( یا همان بخش جدا نشونده از چرخ خودرو ) ، سیستم ترمز قرار داشته که این سیستم ترمز ، دارای 2 لنت ترمز بوده که در اطراف دیواره کاسه قرار می گیرند ( البته در شرایطی که کاسه چرخ کاملا متصل بوده است ) .

    به منظور ترمز گیری ، بوستری که با فشار خلاء کار می نماید را داخل محفظه قرار داده اند که این سیستم باعث چسبیدن 2 لنت اطراف کاسه چرخ ، به دیواره کاسه شده و این مکانیزم باعث ترمز گیری خودرو خواهد شد .

    52b0b050def6b60781f6c7429aab626c.

    ترمز دیسکی
    این نوع از سیستم¬های ترمز ، که با دیسک معمولی نیز شناخته می شوند ، رایج ترین سیستم ترمز در دنیای کنونی بوده . اکثر خودروهای امروزی دنیا دیگر در سیستم ترمز جلوی خود از این نوع بهره می جویند و این سیستم با کالیبرهای ترمز مسلح گردیده تا بتواند راننده را در هنگام ترمز گیری کاملا آماده نگاه داشته و باعث نگهداشتن خودرو گردند .

    564679af612180fa2fadc0d186032235.

    این نوع از دیسک ها عموا با کالیبرهای ترمز کوچکتر و اگر دارای سیستم ترمز ABS باشند ، سیستم های چند کاناله ( اکثرا 4 کاناله ) را بیشتر پوشش نمی دهند ، زیرا توان این نوع از دیسک ها به بیش از این میزان نیست .

    5403f03feb16e29ab58dadd9b71c8d30.

    منظور از کالیبر ترمز نیز ، همان بخشی از سیستم بوده که با فشار خلاء کار نموده و یا سیستم های دیگر ، که درون خویش لنت های ترمز را جای داده و این لنت ها در هنگام ترمز گیری با فشار بر روی دیسک ترمز ، باعث کند شدن سرعت خودرو می گردند . زیرا چرخ خودرو به دیسک ترمز متصل می شود ، حتی اگر چرخ محرک نیز باشد ، پلوس ها با سیستمی به این دیسک متصل می شوند .

    f11ebe04de19b22bc881ff3f8b41659e.

    این مدل را با نام دیسک یا ترمز دیسکی و یا ترمزها با دیسک معمولی می شناسند ، چون واقعا به مانند دیسک بوده و آلیاژهای ساخت آن از نوع فلز آهن بوده ولی توان تحمل بسیاری ندارند . زیرا آهن توان مقاومتی خوبی نداشته ( البته در مقابل رقیبان خودش در این زمینه ) . به همین دلیل این نوع از سیستم ترمز را اگر بر روی خودروی نصب گردند ، آن خودرو قابلیت هایی بسیار بالایی نداشته ، به همین دلیل به رانندگانی که این نوع سیستم را بر روی خودریشان نصب گردیده ، توصیه می شود که در رانندگی در شهر مراقب بوده و بیشتر از قابلیت های خودرویشان ، از خودروهای خویش انتظاری نداشته باشند .

    1f0ce7b39108bccd76ee4feab81cdbeb.

    این سیستم در شهر و اگر بدون سیستم ضد قفل باشد ، بسیار راحت داغ شده ( از اصطلاح داغ استفاده شده ، زیرا به گرمایی بیش از حد گفته می شود و این را بدانید که هر سیستمی که با تماس در ارتباط باشد ، گرما و گرم شدن جزئی جدایی ناپذیر آن سیستم خواهد بود ) ، و اگر هر سیستم ترمز حتی خودروهای فرمولا 1 نیز بیش از اندازه داغ گردند ، دیگر هیچ کارایی نداشته و هیچ کمکی به شما در ترمز گیریتان نخواهند نمود ، که در این حالت به اصطلاح ترمز قفل می نماید .

    869eb23a2f5dc0608db5b65f0197b1fe.

    پس باید در این نوع سیستم ها بسیار مراقب خودرو باشیم ، هرچند به قابلیت های آن نیز اعتماد داشته باشیم هرگز از سرعته مطمعنه که همان سرعت مجاز و در برخی موارد کمتر از سرعت مجاز بوده ، تجاوز ننموده و همیشه با احتیاط فراوان به رانندگی ادامه دهیم .

    e5be4665501900d8f3e4a5d65c03950f.

    ترمز دیسکس خنک شنوده
    81be90894da6f6392552fc67f1daecb7.

    این نوع از دیسک های ترمز را دیسک هوا خنک یا خنک شونده با هوا گویند . زیرا قابلیتی برای این نوع از سیستم ها طراحی گردیده است که به راحتی بعد از ترمز گیری و در صورت حرکت خودرو ، می توانند ، کمی از گرمای خود را با مکانیزمی که برای حرکت هوا در اطراف آن ها تعبیه گردیده است ، خود به خود خنک شده و از گرمای دیسک و کالیبر ترمز بکاهند ، این عمل باعث این گردیده است که خودرو دارای این قابلیت باشد که فواصل بیشتری را بدون نیاز به توقف برای خنک شدن دیسک ترمز ، طی نماید .

    fa0613d1bb9987105a9d04708b2b4455.

    این نوع از دیسک ها دارای چندین نوع و چندین طرح می¬باشد .

    برخی از طرح ها شیار دار بوده ، و برخی دیگر دارای سوراخهایی برای خنک کنندگی .

    8633764eff2a8405dff6a81d4e72e0f0.

    این نوع از دیسکها در انواع مختلف مواد و آلیاژها ساخته می شوند ، این آلیاژها شامل فولاد آلیاژی ، دیسکهای سرامیکی ، دیسکهای فیبر کربنی و انواع مختلف دیگر نیز وجود دارند .

    2570fcec6ca36fbc3c98f4e037595dad.

    البته برای برخی سیستمهای ترمزهای خنک شونده با هوا ، سیستم تهویه داخلی قرار داده شده است و نیازی به دیسک های با طراحی خاص برای تهویه وجود نداشته است ، به همین دلیل برخی از دیسک ها را با طراحی ساده مشاهده خواهید نمود که دارای سیستم هوا خنک هستند .
     
    ®ŁáÐɏ §¡£Vë از این پست تشکر کرده است.

کلمات جستجو شده:

  1. سرامیکی بررسی سیستمهای ترمز