1. این پایگاه به ثبت ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران رسیده است.

    مهمان عزیز سپاس بابت بازدید شما از تالار گفتگوی دهه هفتادی ها.

    عضویت در انجمن رایگان بوده و برای عموم باز میباشد . با صرف 30 ثانیه یکی از اعضای دهه هفتادی ها شوید .

بیوگرافی: خلبانان شهید دفاع مقدس

شروع موضوع توسط خودم هم نمیدونم ‏Sep 1, 2016 در انجمن تاریخ

  1. خودم هم نمیدونم

    خودم هم نمیدونم نوشتم نامه با برگ چایی، کلاغ پر میرم مادرجان کجایی

    59
    103
    871
    آتشی بیرون پرید از بال او،
    بعد آن، آتش بگردید حال او


    a16228a627c0fa86f53df5a46797cd11.

    ستوان یکم خلبان مفقودالجسد شهید حسین ناری



    در روز اول فروردین ماه سال 1335 در قم متولد شد پس از پایان تحصیلات در آذرماه سال 1354 وارد نیروی هوایی گردید و پس از پایان دوره پیشرفته پرواز در آمریکا به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف 4 انتخاب و به پایگاه نهم شکاری منتقل گردید . با شروع جنگ به مقابله با دشمن پرداخت . در آّبان ماه بعنوان افسر کنترل شکاری به دسک اهواز مامور گردید . سوم اسفند ماه سال 1359 تعدادی از مزدوران عراقی در منطقه به اسارت در می آیند و رزمندگان درخواست هلی کوپتر جهت انتقال آنان می کنند . ستوان حسین ناری قمی یکی از نفرات داخل هلی کوپتر می باشد . با رسیدن به منطقه هلی کوپتر جهت انتقال اسرا فرورد می آید غافل از اینکه نیروهای دشمن در کمین آنها هستند به محض پیدا شدن نفرات درگیری آغاز می گردد هلی کوپتر سریعا پرواز می کند ولی او که به کمک رزمندگان آمده بود موفق به سوار شدن مجدد به هلی کوپتر نمی گردد . درگیری شدت گرفته ولی تمام نفرات در زمین مسطح بدون سنگر به سر می برند . در نهایت حسین ناری قمی بر اثر اصابت گلوله مستقیم دشمن به شهادت می رسد و پیکر مطهرش در منطقه نبرد باقی می ماند و هنوز هم کشف نشده است. ​
     
    pirane و Admin از این پست تشکر کرده اند.
  2. خودم هم نمیدونم

    خودم هم نمیدونم نوشتم نامه با برگ چایی، کلاغ پر میرم مادرجان کجایی

    59
    103
    871
    آنان که جنت مسکن و ماوایشان بود سقف بلند آسمان کوتاهشان بود
    به یاد دلیر مردی از دیارشیراز

    3d8528264f1a657d881336f871002e8b.
    ستوانیکم خلبان شهید محمد حسین روزی طلب

    سوختم، سوختم، ...



    در آذر ماه سال 1332 در شیراز متولد شد با پایان تحصیلات در بهمن ماه سال 1352 وارد نیروی هوایی گردید و پس طی دوره پیشرفته پرواز در آمریکا در سال 54 به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف 4 انتخاب و در پایگاه یکم شکاری مشغول به خدمت شد پس از چندی به پایگاه هفتم شکاری و با تشکیل پایگاه بوشهر به این پایگاه منتقل گردید و در نهایت به پایگاه سوم شکاری منتقل شد با شروع جنگ در عملیات کمان 99 شرکت جست . صبح روز دهم مهر سال 1359 ساعت 9/45 یک فروند اف 4 به خلبانی سروان لقمان نژاد و کمک ستوانیکم حسین روزی طلب به قصد بمباران نیروهای دشمن در خطوط مرزی به پرواز در می آیند پس از بمباران موفق در راه بازگشت فانتوم مورد اصابت یک تیر موشک قرار می گیرد جنگنده نزدیک همدان می باشد و خلبان سعی می کند هواپیما را به زمین بنشاند . روزی طلب اعلام می کند آتش به کابین عقب رسیده و گرمای آنرا حس می کند . هواپیما در راستای باند قرار دارد و خلبان چرخها را پایین می زند که حسین فریاد می زند سوختم سوختم . لقمان نژاد می گوید کمی طاقت بیار داریم فرود می آییم . سرهنگ گلچین در کاروان حضور دارد و آخرین تذکرات را به خلبان گوشزد می کند سیستم هیدورلیک به خوبی کار نمی کند پرسنل فنی سریع بریر پهن می کنند حدود ساعت 11 صبح هواپیما با سرعت زیاد به زمین می نشیند . هوک با بریر درگیر می شود ولی بدلیل سرعت بالای جنگنده بریر پاره می شود بلافاصله موتور سمت راست هواپیما نیز آتش می گیرد و پس از طی 8000 پا هواپیما از باند خارج شده و متوقف می شود خلبان کابین جلو سریع از جنگنده بیرون می آید ماشین های آتش نشانی به کنار هواپیما می رسند ولی آتش کاملا در کابین عقب رخنه کرده لقمان نژاد فقط کف دست حسین را می بیند که به صورت مداوم و با تمام قدرت محکم به کاناپی می خورد لقمان نژاد به دور هواپیما می چرخد ولی کاری نمی شه کرد در همین حین آتش به راکتهای صندلی پران رسیده و صندلی عمل می کند متاسفانه صندلی از خلبان جدا نمی شود و حسین در حالی که صندلی به او وصل می باشد محکم با زمین برخورد می کند لقمان نژاد و یک نفر دیگر اولین کسانی هستند که بالای سر او می رسند قفسه سینه باد کرده و یکی از پاها از ساق فقط به پوست بند است و شدت سوختگی بخصوص در پشت خلبان بسیار زیاد است . حسین روزی طلب براثر شدت سوختگی و اصابت به زمین در دم به شهادت می رسد . کنار باند غوغایی برپاست ولی حسین خندان در حال اوج گیری برای پروازی دیگر است .​
     
    Admin از این پست تشکر کرده است.
  3. خودم هم نمیدونم

    خودم هم نمیدونم نوشتم نامه با برگ چایی، کلاغ پر میرم مادرجان کجایی

    59
    103
    871
    044c67c3104cfcd5f0e3405d6fa2bd32.

    سرهنگ خلبان مفقودالاثر شهید ابوالقاسم آزادنام - هوانیروز - خلبان هلیکوپتر 214
    تاریخ تولد: 1333


    محل تولد: شهر بیجار گروس


    تاریخ شهادت: مفقودالاثر از تاریخ 07/02/1366


    محل و نحوه شهادت: سقوط هلی کوپتر در منطقه عملیاتی ماووت عراق


    خلبان جاویدالاثر ابوالقاسم آزادنام در سال 1333 در خانواده متدین و فرهنگی در شهر بیجار گروس دیده به جهان گشود پدرش فریدون فرهنگی بود و در آموزش و پرورش خدمت می کرد و مادرش بهجت خانه دار و از زنان پاکدامن و از خانوادهای مذهبی بیجار بودند.


    ایام کودکی ابوالقاسم همچون سایر کودکان به تفریح و بازی گذشت و با رسیدن به سن هفت سالگی در یکی از مدارس شهر ثبت نام کرد. مقاطع تحصیلی را با موفقیت و با کسب نمرات عالی به پایان رساند و با اخذ مدرک دیپلم به خدمت نظام وظیفه فرا خوانده شد و خدمت سربازی را در ارتش و در شهر اصفهان گذارند و با اتمام خدمت در اواخر سال 1352 به استخدام هوا نیروز در آمد و دوره های مختلف را در رسته خلبانی پشت سر نهاد. با شروع به کار در هوا نیروز به سنت نبوی(ص) لبیک گفت و به امر مقدس ازدواج اهتمام ورزید.


    با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) در صف مدافعین نظام و انقلاب قرار گرفت و با آغاز جمگ تحمیلی در سال 1359 شجاعانه در عملیات های متعدد حضور پیدا کرد و دشمن زبون و بعثی را بارها در هم کوبید در فروردین ماه سال 1364 به درجه ستوانیار یکمی ارتقا پیدا کرد و سرانجام پس از فداکاری های فراوان در دفاع از میهن اسلامی در روز هفتم اردیبهشت ماه سال 1366 در حالی که ساعت چهارده و چهل و پنج دقیقه بعدازظهر را نشان می داد هلی کوپتر حامل وی مورد اصابت گلوله های دشمن بعثی قرار گرفت و در منطقه عملیاتی حوالی شهرک ماووت عراق سقوط کرد و علی رغم مصاحبه رادیویی به هنگام سانحه هوائی در لیست مفقودین جنگ تحمیلی قرار گرفت.


    سرانجام پس از سقوط رژیم بعث، شهادت وی در اسارت دشمن تایید گردید و در نهم آذرماه سال1382 به عنوان شهید مفقود الجسد اعلام گردید. اگر چه سال ها از شهادت این خلبان فداکار می گذرد اما نام رشادت و شجاعت او امروز هم در بین نیروهای قرارگاه تاکتیکی گروه رزمی کرمان زبان زد همگان هست. از این خلبان جاویدالاثر2 فرزند دختر و یک پسر به یادگار مانده است.
     
    Admin از این پست تشکر کرده است.
  4. خودم هم نمیدونم

    خودم هم نمیدونم نوشتم نامه با برگ چایی، کلاغ پر میرم مادرجان کجایی

    59
    103
    871
    اين بار سخن از رادمردی است كه در سراسر زندگي پرافتخارش، چونان عقابی تيزچنگ پاسدار حريم هوايي اين كشور بود و آن زمان كه روح بی قرارش راه پروازی بلندتر را در پيش گرفت، كالبد خاكيش را به آغوش گرم آبی نيلگون خليج فارس سپرد تا ترجمان پيوندی معنادار بين آسمان و دريا باشد. او كه طنين صداي مردانه اش، آرامش بخش و قوت قلب خلبانان اف-4 و اف-5 و هواپيماهاي ترابري بود. عقاب سرفراز آسمان ايران زمين،
    امیر سرتیپ خلبان مفقودالجسد شهيد سید محمد هاشم آل آقا.

    [​IMG]

    زندگی نامه

    نام: سید محمد هاشم

    نشان: آل آقا

    تاريخ تولد: 27 آبان 1324

    تاريخ ورود به نيروي هوايي: 1344

    تاريخ تكميل دوره عالي پرواز در آمريكا: 1349

    شروع به خدمت به عنوان خلبان فانتوم: 1349

    اعزام به امريكا جهت طي دوره خلباني هواپيماي تامكت: 1356

    برخی از مسئوليت های مهم

    1ـ افسر خلبان كابين جلو گروه يكم گردان 12 پايگاه يكم شكاري تهران

    2ـ معاونت عمليات پايگاه هشتم شكاري اصفهان

    3ـ معاونت عمليات پايگاه هفتم شكاري شيراز

    4ـ جانشين فرمانده پايگاه هشتم شكاري اصفهان

    5ـ طراح جنگي دفتر مخصوص نيروي هوايي

    6- مسئول پست فرماندهي معاونت عمليات نيروي هوايي

    زندگینامه کامل امیر سرفراز ارتش اسلام،

    سرتیپ خلبان شهید آل آقا، در لینک زیر:

    برای مشاهده لینک ها لطفا ثبت نام کنید و یا اگر حساب کاربری دارید وارد شوید

     
  5. خودم هم نمیدونم

    خودم هم نمیدونم نوشتم نامه با برگ چایی، کلاغ پر میرم مادرجان کجایی

    59
    103
    871
    af596fdb33670a02918c2cf33431897a.

    ستوان یکم خلبان شهید ایرج عیوضی

    تاریخ و محل سانحه: 23 تیر 1361 - شرق بصره​
     
  6. خودم هم نمیدونم

    خودم هم نمیدونم نوشتم نامه با برگ چایی، کلاغ پر میرم مادرجان کجایی

    59
    103
    871
    786aaa53a8ce672626f3151531a3dfd1.

    سرهنگ دوم خلبان شهید محمود ترابی نژاد

    تاریخ و محل سانحه: 15 اسفند 1362 - جزیره مجنون​
     
  7. خودم هم نمیدونم

    خودم هم نمیدونم نوشتم نامه با برگ چایی، کلاغ پر میرم مادرجان کجایی

    59
    103
    871
    f2451e367cb0c9b1e10515735f411774.

    ستوان یکم خلبان شهید سید عبدالجلیل موسوی زاده

    تاریخ و محل سانحه: 14 بهمن 1376 - اصفهان​
     
  8. خودم هم نمیدونم

    خودم هم نمیدونم نوشتم نامه با برگ چایی، کلاغ پر میرم مادرجان کجایی

    59
    103
    871
    [​IMG]

    سرهنگ دوم خلبان جاویدالاثر شهید سید ابوالمجد احمدی علون آبادی

    تاریخ و محل سانحه: 28 تیر 1366 - خیلج پارس​
     
  9. خودم هم نمیدونم

    خودم هم نمیدونم نوشتم نامه با برگ چایی، کلاغ پر میرم مادرجان کجایی

    59
    103
    871
    8cbc5f0913ebcd5303ad0cea5c035238.

    ستوان یکم خلبان شهید حسین بهرام

    تاریخ و محل سانحه: 12 مهر 1359 - العماره​
     
  10. خودم هم نمیدونم

    خودم هم نمیدونم نوشتم نامه با برگ چایی، کلاغ پر میرم مادرجان کجایی

    59
    103
    871
    c5215ccb32175a0d886a1fa86370b632.

    ستوان یکم خلبان شهید خالد حیدری

    اولین خلبان شهید نیروی هوایی در جنگ تحمیلی

    تاریخ و محل سانحه: یکم مهر 1359 - عملیات انتقام​