• این پایگاه به ثبت ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران رسیده است.

    مهمان عزیز سپاس بابت بازدید شما از تالار گفتگوی دهه هفتادی ها.

    عضویت در انجمن رایگان بوده و برای عموم باز میباشد . با صرف 30 ثانیه یکی از اعضای دهه هفتادی ها شوید .

بیوگرافی: خلبانان شهید دفاع مقدس

خودم هم نمیدونم

نوشتم نامه با برگ چایی، کلاغ پر میرم مادرجان کجایی
ارسال ها
59
لایک ها
103
سن
22
محل سکونت
تهران، کنار پارک ارم
#1
آتشی بیرون پرید از بال او،
بعد آن، آتش بگردید حال او


a16228a627c0fa86f53df5a46797cd11.jpg

ستوان یکم خلبان مفقودالجسد شهید حسین ناری



در روز اول فروردین ماه سال 1335 در قم متولد شد پس از پایان تحصیلات در آذرماه سال 1354 وارد نیروی هوایی گردید و پس از پایان دوره پیشرفته پرواز در آمریکا به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف 4 انتخاب و به پایگاه نهم شکاری منتقل گردید . با شروع جنگ به مقابله با دشمن پرداخت . در آّبان ماه بعنوان افسر کنترل شکاری به دسک اهواز مامور گردید . سوم اسفند ماه سال 1359 تعدادی از مزدوران عراقی در منطقه به اسارت در می آیند و رزمندگان درخواست هلی کوپتر جهت انتقال آنان می کنند . ستوان حسین ناری قمی یکی از نفرات داخل هلی کوپتر می باشد . با رسیدن به منطقه هلی کوپتر جهت انتقال اسرا فرورد می آید غافل از اینکه نیروهای دشمن در کمین آنها هستند به محض پیدا شدن نفرات درگیری آغاز می گردد هلی کوپتر سریعا پرواز می کند ولی او که به کمک رزمندگان آمده بود موفق به سوار شدن مجدد به هلی کوپتر نمی گردد . درگیری شدت گرفته ولی تمام نفرات در زمین مسطح بدون سنگر به سر می برند . در نهایت حسین ناری قمی بر اثر اصابت گلوله مستقیم دشمن به شهادت می رسد و پیکر مطهرش در منطقه نبرد باقی می ماند و هنوز هم کشف نشده است.​
 

پیوست ها

خودم هم نمیدونم

نوشتم نامه با برگ چایی، کلاغ پر میرم مادرجان کجایی
ارسال ها
59
لایک ها
103
سن
22
محل سکونت
تهران، کنار پارک ارم
#2
آنان که جنت مسکن و ماوایشان بود سقف بلند آسمان کوتاهشان بود
به یاد دلیر مردی از دیارشیراز

3d8528264f1a657d881336f871002e8b.jpg
ستوانیکم خلبان شهید محمد حسین روزی طلب

سوختم، سوختم، ...



در آذر ماه سال 1332 در شیراز متولد شد با پایان تحصیلات در بهمن ماه سال 1352 وارد نیروی هوایی گردید و پس طی دوره پیشرفته پرواز در آمریکا در سال 54 به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف 4 انتخاب و در پایگاه یکم شکاری مشغول به خدمت شد پس از چندی به پایگاه هفتم شکاری و با تشکیل پایگاه بوشهر به این پایگاه منتقل گردید و در نهایت به پایگاه سوم شکاری منتقل شد با شروع جنگ در عملیات کمان 99 شرکت جست . صبح روز دهم مهر سال 1359 ساعت 9/45 یک فروند اف 4 به خلبانی سروان لقمان نژاد و کمک ستوانیکم حسین روزی طلب به قصد بمباران نیروهای دشمن در خطوط مرزی به پرواز در می آیند پس از بمباران موفق در راه بازگشت فانتوم مورد اصابت یک تیر موشک قرار می گیرد جنگنده نزدیک همدان می باشد و خلبان سعی می کند هواپیما را به زمین بنشاند . روزی طلب اعلام می کند آتش به کابین عقب رسیده و گرمای آنرا حس می کند . هواپیما در راستای باند قرار دارد و خلبان چرخها را پایین می زند که حسین فریاد می زند سوختم سوختم . لقمان نژاد می گوید کمی طاقت بیار داریم فرود می آییم . سرهنگ گلچین در کاروان حضور دارد و آخرین تذکرات را به خلبان گوشزد می کند سیستم هیدورلیک به خوبی کار نمی کند پرسنل فنی سریع بریر پهن می کنند حدود ساعت 11 صبح هواپیما با سرعت زیاد به زمین می نشیند . هوک با بریر درگیر می شود ولی بدلیل سرعت بالای جنگنده بریر پاره می شود بلافاصله موتور سمت راست هواپیما نیز آتش می گیرد و پس از طی 8000 پا هواپیما از باند خارج شده و متوقف می شود خلبان کابین جلو سریع از جنگنده بیرون می آید ماشین های آتش نشانی به کنار هواپیما می رسند ولی آتش کاملا در کابین عقب رخنه کرده لقمان نژاد فقط کف دست حسین را می بیند که به صورت مداوم و با تمام قدرت محکم به کاناپی می خورد لقمان نژاد به دور هواپیما می چرخد ولی کاری نمی شه کرد در همین حین آتش به راکتهای صندلی پران رسیده و صندلی عمل می کند متاسفانه صندلی از خلبان جدا نمی شود و حسین در حالی که صندلی به او وصل می باشد محکم با زمین برخورد می کند لقمان نژاد و یک نفر دیگر اولین کسانی هستند که بالای سر او می رسند قفسه سینه باد کرده و یکی از پاها از ساق فقط به پوست بند است و شدت سوختگی بخصوص در پشت خلبان بسیار زیاد است . حسین روزی طلب براثر شدت سوختگی و اصابت به زمین در دم به شهادت می رسد . کنار باند غوغایی برپاست ولی حسین خندان در حال اوج گیری برای پروازی دیگر است .​
 

پیوست ها

خودم هم نمیدونم

نوشتم نامه با برگ چایی، کلاغ پر میرم مادرجان کجایی
ارسال ها
59
لایک ها
103
سن
22
محل سکونت
تهران، کنار پارک ارم
#3
044c67c3104cfcd5f0e3405d6fa2bd32.jpg

سرهنگ خلبان مفقودالاثر شهید ابوالقاسم آزادنام - هوانیروز - خلبان هلیکوپتر 214
تاریخ تولد: 1333


محل تولد: شهر بیجار گروس


تاریخ شهادت: مفقودالاثر از تاریخ 07/02/1366


محل و نحوه شهادت: سقوط هلی کوپتر در منطقه عملیاتی ماووت عراق


خلبان جاویدالاثر ابوالقاسم آزادنام در سال 1333 در خانواده متدین و فرهنگی در شهر بیجار گروس دیده به جهان گشود پدرش فریدون فرهنگی بود و در آموزش و پرورش خدمت می کرد و مادرش بهجت خانه دار و از زنان پاکدامن و از خانوادهای مذهبی بیجار بودند.


ایام کودکی ابوالقاسم همچون سایر کودکان به تفریح و بازی گذشت و با رسیدن به سن هفت سالگی در یکی از مدارس شهر ثبت نام کرد. مقاطع تحصیلی را با موفقیت و با کسب نمرات عالی به پایان رساند و با اخذ مدرک دیپلم به خدمت نظام وظیفه فرا خوانده شد و خدمت سربازی را در ارتش و در شهر اصفهان گذارند و با اتمام خدمت در اواخر سال 1352 به استخدام هوا نیروز در آمد و دوره های مختلف را در رسته خلبانی پشت سر نهاد. با شروع به کار در هوا نیروز به سنت نبوی(ص) لبیک گفت و به امر مقدس ازدواج اهتمام ورزید.


با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) در صف مدافعین نظام و انقلاب قرار گرفت و با آغاز جمگ تحمیلی در سال 1359 شجاعانه در عملیات های متعدد حضور پیدا کرد و دشمن زبون و بعثی را بارها در هم کوبید در فروردین ماه سال 1364 به درجه ستوانیار یکمی ارتقا پیدا کرد و سرانجام پس از فداکاری های فراوان در دفاع از میهن اسلامی در روز هفتم اردیبهشت ماه سال 1366 در حالی که ساعت چهارده و چهل و پنج دقیقه بعدازظهر را نشان می داد هلی کوپتر حامل وی مورد اصابت گلوله های دشمن بعثی قرار گرفت و در منطقه عملیاتی حوالی شهرک ماووت عراق سقوط کرد و علی رغم مصاحبه رادیویی به هنگام سانحه هوائی در لیست مفقودین جنگ تحمیلی قرار گرفت.


سرانجام پس از سقوط رژیم بعث، شهادت وی در اسارت دشمن تایید گردید و در نهم آذرماه سال1382 به عنوان شهید مفقود الجسد اعلام گردید. اگر چه سال ها از شهادت این خلبان فداکار می گذرد اما نام رشادت و شجاعت او امروز هم در بین نیروهای قرارگاه تاکتیکی گروه رزمی کرمان زبان زد همگان هست. از این خلبان جاویدالاثر2 فرزند دختر و یک پسر به یادگار مانده است.
 

پیوست ها

خودم هم نمیدونم

نوشتم نامه با برگ چایی، کلاغ پر میرم مادرجان کجایی
ارسال ها
59
لایک ها
103
سن
22
محل سکونت
تهران، کنار پارک ارم
#4
اين بار سخن از رادمردی است كه در سراسر زندگي پرافتخارش، چونان عقابی تيزچنگ پاسدار حريم هوايي اين كشور بود و آن زمان كه روح بی قرارش راه پروازی بلندتر را در پيش گرفت، كالبد خاكيش را به آغوش گرم آبی نيلگون خليج فارس سپرد تا ترجمان پيوندی معنادار بين آسمان و دريا باشد. او كه طنين صداي مردانه اش، آرامش بخش و قوت قلب خلبانان اف-4 و اف-5 و هواپيماهاي ترابري بود. عقاب سرفراز آسمان ايران زمين،
امیر سرتیپ خلبان مفقودالجسد شهيد سید محمد هاشم آل آقا.



زندگی نامه

نام: سید محمد هاشم

نشان: آل آقا

تاريخ تولد: 27 آبان 1324

تاريخ ورود به نيروي هوايي: 1344

تاريخ تكميل دوره عالي پرواز در آمريكا: 1349

شروع به خدمت به عنوان خلبان فانتوم: 1349

اعزام به امريكا جهت طي دوره خلباني هواپيماي تامكت: 1356

برخی از مسئوليت های مهم

1ـ افسر خلبان كابين جلو گروه يكم گردان 12 پايگاه يكم شكاري تهران

2ـ معاونت عمليات پايگاه هشتم شكاري اصفهان

3ـ معاونت عمليات پايگاه هفتم شكاري شيراز

4ـ جانشين فرمانده پايگاه هشتم شكاري اصفهان

5ـ طراح جنگي دفتر مخصوص نيروي هوايي

6- مسئول پست فرماندهي معاونت عمليات نيروي هوايي

زندگینامه کامل امیر سرفراز ارتش اسلام،

سرتیپ خلبان شهید آل آقا، در لینک زیر:

 

خودم هم نمیدونم

نوشتم نامه با برگ چایی، کلاغ پر میرم مادرجان کجایی
ارسال ها
59
لایک ها
103
سن
22
محل سکونت
تهران، کنار پارک ارم
#8


سرهنگ دوم خلبان جاویدالاثر شهید سید ابوالمجد احمدی علون آبادی

تاریخ و محل سانحه: 28 تیر 1366 - خیلج پارس​
 

خودم هم نمیدونم

نوشتم نامه با برگ چایی، کلاغ پر میرم مادرجان کجایی
ارسال ها
59
لایک ها
103
سن
22
محل سکونت
تهران، کنار پارک ارم
#10
c5215ccb32175a0d886a1fa86370b632.jpg

ستوان یکم خلبان شهید خالد حیدری

اولین خلبان شهید نیروی هوایی در جنگ تحمیلی

تاریخ و محل سانحه: یکم مهر 1359 - عملیات انتقام​
 

پیوست ها

بالا