1. این پایگاه به ثبت ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران رسیده است.

    مهمان عزیز سپاس بابت بازدید شما از تالار گفتگوی دهه هفتادی ها.

    عضویت در انجمن رایگان بوده و برای عموم باز میباشد . با صرف 30 ثانیه یکی از اعضای دهه هفتادی ها شوید .

برترین فیلم های دنباله دار با سوژه انتقام

شروع موضوع توسط New_Sense ‏Aug 24, 2014 در انجمن اخبار سینما

  1. New_Sense

    New_Sense یاد کن گاهی ما را در تنهایی خود ... همراه انجمن

    3,513
    11,263
    31,431
    [​IMG]



    اگر بخواهیم فهرستی از ۱۰ سوژه تهیه کنیم که بیشتر از همه در طول تاریخ سینما تکرار شده و براساس آنها فیلم ساخته شده است قطعا انتقام یکی از آنها خواهد بود. انتقام و کین خواهی از جمله سوژه های قدیمی و کلاسیک تاریخ سینما است که همواره مورد علاقه بسیاری از فیلمسازان قرار داشته و دارد.



    فیلم های زیادی را در تاریخ سینما می توان سراغ گرفت که در آنها انتقام محور یا یکی از محورهای اصلی داستان است و به بهانه انتقام مواردی از قبیل اجرای عدالت در سطح بالاتر و پاکسازی جامعه از شر جنایتکاران نیز مطرح می شوند.



    در واقع قهرمانان داستان در ظاهر برای اصلاح ناهنجاری های موجود دست به خشونت می زنند اما محرک اولیه آنها در اصل انتقامجویی است. نکته مشترک اینکه تقریبا در عمده این فیلم ها شاهد اعمال خشونتی شدید و بی رحمانه از سوی شخصیت های داستان هستیم اما مواردی هم وجود دارد که این انقام جویی به شیوه ای کمیک و طنزآمیز اتفاق می افتد.



    علاقه به مقوله انتقام در فیلم های وسترن نمود بسیار واضح تری داشته و موارد متعددی را می توان برشمرد که در آنها یا شخصیت مثبت به دنبال انتقام جویی است و یا هدف انتقامجویی بدمن های داستان قرار گرفته است.



    در برخی از آثار دنباله دار سینمای جهان به خصوص فیلم های مربوط به ابرقهرمان ها بعضا با بحث انتقام روبرو هستیم. اسپایدرمن جدا از تعقیب مرد شنی به دنبال انتقام خون قاتل عموی خود هم هست. بتمن نیز در شرایطی مشابه بین اجرای عدالت و انتقام قتل والدینش معلق می ماند. جیمز باند نیز به طور خاص در دو فیلم «جواز قتل» و «ذره ای آرامش» به دنبال انتقام است و بی رحمانه عاملان معلولیت دوستش (جواز قتل) یا مرگ معشوقش (ذره ای آرامش) را به مجازات می رساند.



    در سینمای ایران نیز این سوژه بارها دستمایه فیلمسازان مختلف قرار گرفته که شاید معروفترین نمونه آن آثار مسعود کیمیایی باشد. شخصیت های کله شق و انتقام جوی کیمیایی در فیلم های مختلف او به قیمت ازت دست رفتن جان خودشان در پی انتقام هستند. برشمردن فیلم های مطرح تاریخ سینما با محوریت انتقام فهرست بلندبالایی را شامل می شود. ما در اینجا به سراغ فیلم های دنباله داری رفتیم که در آنها انتقام یکی از محورهای اصلی ماجرا و محرک کنش و واکنش های شخصیت های داستان باشد.



    [​IMG]



    ۱ سری فیلم های «آرزوی مرگ»

    «آرزوی مرگ» یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین سری فیلم های اکشن ده ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ محسوب می شود که اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته برایان گارفیلد است. پل کرسی با بازی چارلز برانسون یک آرشیتکت و کهنه سرباز جنگ کره است که در فیلم «نخست» (۱۹۷۴) پس از حمله دسته ای از اوباش به همسر و دخترش اسلحه به دست برای انتقام و اجرای عدالت پا به خیابان گذاشته و بی ترحم جنایتکاران را از بین می برد. رویه ای که در سایر فیلم های این مجموعه به همین شکل ادامه می یابد.

    فیلم نخست با موفقیت تجاری بی نظیری روبرو شده و برخی از منتقدان نیز فیلم را ستودند. سپس با فاصله ای طولانی قسمت دوم آن در سال ۱۹۸۲ روانه اکران شده و به رغم برخورد منفی منتقدان باز هم در گیشه با اقبال فراوان روبرو شد. در سال ۱۹۸۵ قسمت سوم باز هم با داستانی بسیار شبیه به دو قسمت قبلی ساخته شد.

    قسمت سوم به نسبت دو فیلم قبلی فروش کمتری داشت ولی آنقدر چشمگیر بود که دو قسمت دیگر نیز در سال های ۱۹۸۷ و ۱۹۹۴ در ادامه این مجموعه ساخته شدند. فیلم چهارم فروشی پایین داشت و فیلم پنجم با چنان شکست تجاری و هنری سنگینی روبرو شد که پرونده ساخت فیلم های «آرزوی مرگ» و «پل کرسی انتقامجو» را بست. سه فیلم نخست توسط مایکل وینر کارگردانی شد.


    [​IMG]



    ۲ سه گانه اوشن (استیون سودربرگ)

    استیون سودربرگ کارگردان مطرح آمریکایی ابتدا قصد ساخت یک سه گانه براساس فیلم کلاسیک «دار و دسته ۱۱ نفره اوشن» (۱۹۶۰ ساخته لوییس مایلستون) را نداشت اما موفقیت فیلم نخست او را به ساخت دو فیلم دیگر نیز ترغیب کرد. موضوع هر سه فیلم نیز جدا از سرقت های پیچیده، نوعی انتقام گیری است.

    در فیلم نخست اینطور به نظر می رسد که «اوشن» (جورج کلونی) و گروهش صرفا قصد دزدی از سه کازینو بزرگ در لاس وگاس را دارند اما خیلی زود مشخص می شود اوشن جدا از سرقت پول با هدف انتقام گیری از تری بندیکت، صاحب این کازینوها، (اندی گارسیا) و بازگرداندن مجدد همسرش (جولیا رابرتز) این نقشه را طراحی کرده است.م

    در فیلم دوم حال این بندیکت است که به قصد انتقام و بازگرداندن پول هایش به سراغ آنها می آید اما در فیلم سوم شاهد خالص ترین فرم انتقام گیری این سه گانه هستیم. اوشن و دوستانش صرفا به قصد انتقام گیری از آل پاچینو که به دوستشان نارو زده وارد بازی می شوند. هر سه این فیلم ها با اقبال مناسبی از سوی منتقدان روبرو شده و در گیشه نیز فروش بسیار چشمگیری داشتند. نکته جذاب هر سه فیلم طنز و شیطنت فراوان آنهاست که دزدی و انتقام گیری را به کاری مفرح و بامزه تبدیل می کند، در حدی که شعار تبلیغاتی فیلم سوم این است: انتقام مفرح است!



    [​IMG]


    ۳ تریلوژی انتقام (پارک چان ووک)

    بسیاری از علاقمندان سینما این کارگردان کره ای را به واسطه سه گانه انتقامش می شناسند. سه فیلم بسیار تلخ، شوکه کننده و دیوانه وار با داستان هایی مالیخولیایی و شنیع، شخصیت هایی روانپریش و صحنه هایی بسیار خشن و مملو از خون و خونریزی که تاثیر آنها تا مدت ها مخاطب را رها نمی کند.

    فیلم نخست «همدردی با آقای انتقام» (محصول ۲۰۰۲) داستان مرد کر و لالی است که برای تامین هزینه عمل پیوند کلیه خواهرش، دختر کارفرمایش را می دزدد اما در اثر حادثه ای خواهرش و آن دختر می میرند و حالا پدر دختر دیوانه وار در پی انتقام است.

    در فیلم دوم «دوست/ همکلاسی قدیمی» (محصول ۲۰۰۳) مردی در شب تولد دخترش ربوده شده و ۱۵ سال بدون تماس با هیچ انسانی زندانی می شود. او ناگهان آزاد شده و در پی انتقام گرفتن از فردی می رود که او را اسیر کرده غافل از اینکه او به تلافی کاری که سال ها قبل انجام داده زندانی شده است. رازی که برملا شدنش به یک فاجعه ختم می شود.

    در فیلم سوم «همدردی با بانوی انتقام» (محصول ۲۰۰۵) که شاید ملایم ترین فیلم این سه گانه است، دختر جوانی که به ناحق به قتل یک کودک متهم شده بعد از آزادی از زندان به دنبال انتقام گرفتن از مرد حیوان صفتی است که او را به زندان فرستاده است. پارک بابت هر کدام از این فیلم ها جوایز بین المللی مهمی را از آن خود کرده است.



    [​IMG]


    ۴ سری فیلم های جیسون بورن

    شاید در نگاه نخست این مجموعه ۴ فیلمی میانه ای با انتقام جویی نداشته باشنداما تم انتقام در خط داستانی آنها حضور چشمگیری دارد. سه فیلم نخست اقتباس از تریولوژی «جیسون بورن» نوشته رابرت لودلوم و روایتگر ماجرای یک آدمکش سازمان سیا است که حافظه خود را از دست داده و حال به دنبال هویت گمشده خود است.

    در انتهای فیلم نخست، جیسون بورن (مت دیمن) بعد از قلع و قمع مامورانی که قصد کشتن او و ماری (فرانکا پوتنته) را دارند به هند می رود تا از همه چیز دور باشد اما کشته شدن ماری به دست یک آدمکش مزدور روس، بورن را وامی دارد به انتقام مرگ او مجددا پا به دنیای کثیف و تاریک جاسوس ها گذاشته و کل فیلم دوم حول محور انتقامجویی بورن شکل می گیرد.

    همین تم به نوعی به فیلم سوم نیز تسری می یابد، جایی که ماموران سیا به جای رها کردن بورن باز هم سعی در کشتنش دارند و این بار او جدا از یافتن پاسخی برای هویت فراموش شده اش به قصد نابودی و انتقام گرفتن از سیستمی که او را به یک آدمکش بدل کرده وارد نبرد می شود.

    سری فیلم های بورن به خصوص دو فیلم دوم و سوم آن از جمله بهترین و محبوب ترین اکشن های دهه اخیر محسوب می شوند و سبک خاص آنها در همین مدت کوتاه بارها مورد استفاده قرار گرفته است.



    [​IMG]


    ۵ ربوده شده (Taken)

    در چندس ال گذشته لیام نیسون با بازی در چند اکشن پرفروش در اواخر دهه ۵۰ عمرش نام خود را به عنوان یک ستاره اکشن مطرح کرد. یکی از معروفترین این آثار «ربوده شده» است که فیلمنامه آن توسط لوک بسون نوشته شده. فیلم داستان ربوده شدن دختر برایان (لیام نیسون) یک مامور سابق سیا در فرانسه است. ربایندگان که از گروه های مافیایی قاچاق انسان و اهل آلبانی هستند قصد دارند این دختر را به شیوخ عرب بفروشند. پدر اما یک تنه به نجات دخترش می آید و انتقام سختی از این گروه تبهکار می گیرد.

    در فیلم دوم این سری در حالی که ظاهرا همه چیز به روال عادی و مطلوب خود بازگشته، این بار خانواده برایان هدف انتقام و کینه جویی سرکرده باند قاچاق انسان قرار می گیرد که پسرانش به دست برایان کشته شده اند. او برایان و همسرش لنور (فمکه یانسن) را می رباید اما در دزدیدن دختر آنها ناکام می ماند.

    حالا این دختر است که باید به نجاتوالدینش بیاید. برایان با کمک دخترش فرار کرده و مشابه فیلم قبلی تک تک افراد باند را قلع و قمع می کند. هر دو فیلم ربوده شده گرچه اکشن های کاملا تجارتی بوده و صرفا با هدف فروش بالا ساخته شده اند اما ضمن موفقیت در گیشه با اقبال کمابیش مناسبی از سوی منتقدان هم روبرو شده اند.



    [​IMG]


    ۶ بیل رابکش (کوئنتین تارانتینو)

    تارانتینو با ساخت دو فیلم «بیل را بکش» اگر نه بهترین، دست کم یکی از بهترین فیلم های دوران کاری خود را ساخت. داستان هر دو فیلم بر مبنای انتقام گیری عروس/ مامبای سیاه (اوما ترمن) از بیل (دیوید کاراداین) و سایر همکارانش است که در روز عروسی اش قصد جان او را کردند.

    همه آنها عضو یک گروه تروریستی بودند و با خروج مامبای سیاه از گروه تصمیم به قتل او می گیرند. او مدتی طولانی به کما رفته و بعد از به هوش آمدن همه آنها را تعقیب کرده و به قتل می رساند.

    تارانتینو برای این فیلم ها نیز مشابه اغلب فیلم هایش روایتی غیرخطی با شکست های زمانی متعدد را انتخاب کرده است. سوژه این دو فیلم بهانه ای برای تارانتینو فراهم می کند تا دو ژانر پرطرفدار سینمای رزمی شرق آسیا و وسترن را با شیوه پست مدرنیستی خاص خود روایت کند. این درهم آمیزی و تلفیق ژانرهای مختلف در بیل را بکش تا جایی پیش می رود که حتی تارانتینو سبک های رزمی کونگ فو چینی را با سبک های شمشیربازی سامورایی ژاپنی (ای آی دو و کن دو) ترکیب می کند.

    در فیلم دوم نیز همین اتفاق در مورد سینمای وسترن و کلاسیک هالیوود رخ می دهد. فیلم ها غنی از دیالوگ های ناب، میزانسن های چشمگیر، خشونت فوق اشباع و کارتونی و شخصیت های خاص تارانتینو است و می توان آنها را جزو نمونه ای ترین فیلم های تارانتینو برشمرد.






    منبع : روزنامه هفت صبح
     
    ײַҊIⱤѦⱢײַ و ︻╦̵̵͇̿̿̿̿ AnDiYa TeH╤─── از این پست تشکر کرده اند.
  2. ︻╦̵̵͇̿̿̿̿ AnDiYa TeH╤───

    ︻╦̵̵͇̿̿̿̿ AnDiYa TeH╤─── ツ▂▃▄▅▆▇█▓▒░♥♥ی دخی چت مخ و شیطون♥♥░▒▓█▇▆▅▄▃▂ツ

    12,018
    103,093
    134,982
    میسی کلی دوسته گله من!
     
    New_Sense از این پست تشکر کرده است.