1. این پایگاه به ثبت ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران رسیده است.

    مهمان عزیز سپاس بابت بازدید شما از تالار گفتگوی دهه هفتادی ها.

    عضویت در انجمن رایگان بوده و برای عموم باز میباشد . با صرف 30 ثانیه یکی از اعضای دهه هفتادی ها شوید .

ایرانیان از دیدگاه قرآن و احادیث معصومین علیهم السلام

شروع موضوع توسط sina1221 ‏Oct 9, 2014 در انجمن مذهبی

  1. سورة الشعراء/ الآية 198 و 199.وَ لَوْ نَزَّلْناهُ عَلى‏ بَعْضِ الْأَعْجَمِينَ* فَقَرَأَهُ عَلَيْهِمْ ما كانُوا بِهِ مُؤْمِنِينَ (سوره شعرا آیه 198 و 199)و اگر قرآن را بر برخى از غير عرب‏ زبانان (عجمان) نازل میكرديم،و (پيامبر) آن را بر عرب ها میخواند، آنها به قرآن ايمان نمیآوردند.
    امام صادق عليه السّلام فرمود: اگر قرآن بر عجم نازل شده بود عرب به آن ايمان نمی آورد، ولى بر عرب نازل شد و عجم به آن ايمان آورد و اين خود براى عجم فضيلتى نسبت به عرب بشمار می‏رود.تفسیر القمی ج2 ص124
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    مائده، 54"یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکافِرینَ یُجاهِدُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ لا یَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتیهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ".
    "وَ قَالَ الطَّبْرِسِیُّ رَحِمَهُ اللَّهُ وَ رَوَى أَبُو هُرَیْرَةَ أَنَّ نَاساً مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ ص قَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ مَنْ هَؤُلَاءِ الَّذِینَ ذَکَرَ اللَّهُ فِی کِتَابِهِ وَ کَانَ سَلْمَانُ إِلَى جَنْبِ رَسُولِ اللَّهِ ص فَضَرَبَ یَدَهُ عَلَى فَخِذِ سَلْمَانَ فَقَالَ هَذَا وَ قَوْمُهُ وَ الَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ لَوْ کَانَ الْإِیمَانُ مَنُوطاً بِالثُّرَیَّا لَتَنَاوَلَهُ رِجَالٌ مِنْ فَارِسَ".
    اصحاب از پیامبر اکرم(ص) پرسیدند: این گروهى که خداوند در این آیات به آنها اشاره کرده کیانند؟! در این هنگام که سلمان در کنار پیامبر(ص) بود، پیامبر(ص) دست بر پاى - و طبق روایتى بر شانه سلمان زد و فرمود: «منظور این مرد و قوم اوست، سوگند به آن کس که جانم به دست اوست، اگر ایمان در ثریا باشد گروهى از مردان فارس آن را به دست مى‏آورند»
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    سورة الأنعام : 89

    فَإِن يَكْفُرْ بِهَا هَؤُلاء فَقَدْ وَكَّلْنَا بِهَا قَوْمًا لَّيْسُواْ بِهَا بِكَافِرِينَ .

    پس اگر اين قوم (اعراب) به این مقام كافر شوند، ما قومى را كه هرگز بدان كافر نشوند بر گماريمعلامه مجلسى رحمة الله عليه ميگويد منظور از قوم در این آيه شيعیان هستند يا فرزندان عجم (بحار الانوار ج24 ص309)و منظور از مقام ، همان مقام ولایت است. (تفسیر القمی ج1 ص209)
    (فَإِنْ‏ يَكْفُرْ بِها هؤُلاءِ يعني أصحابه و قريش و من أنكروا بيعة أمير المؤمنين ع‏)

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    در المستدرک الصحیحین آمده است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:

    لو کان الإیمان معلقا بالثریا لناله رجال من العجم و أسعدهم به الناس.
    اگر ایمان در زمین نباشد و از ستاره ثریا آویزان باشد، مردانی از ایران به آن دسترسی پیدا می‌کنند و مردم را با آن ایمان به سعادت می‌رسانند.
    المستدرک الصحیحین للحاکم النیشابوری، ج4، ص395 ـ مجمع الزوائد للهیثمی، ج10، ص64 ـ مسند أبی یعلى، ج3، ص23 ـ صحیح ابن حبان، ج16، ص298 ـ المعجم الکبیر للطبرانی، ج18، ص353 ـ تخریج الأحادیث و الآثار للزیلعی، ج1، ص411 ـ کنز العمال للمتقی الهندی، ج12، ص91 ـ تفسیر السمرقندی، ج3، ص292 ـ تفسیر الثعلبی، ج9، ص39 ـ تفسیر النسفی، ج1، ص288 ـ تفسیر أبی السعود، ج3، ص51 ـ إمتاع الأسماع للمقریزی، ج8، ص127)

    حاکم نیشابوری هم می‌گوید:هذا حدیث صحیح على شرط البخاری.

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    المائدة: 54يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرينَ يُجاهِدُونَ في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليم‏اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، هر كس از شما از دين خود برگردد، به زودى خدا گروهى [ديگر] را مى‏آورد كه آنان را دوست مى‏دارد و آنان [نيز] او را دوست دارند. [اينان‏] با مؤمنان، فروتن، [و] بر كافران سرفرازند. در راه خدا جهاد مى‏كنند و از سرزنش هيچ ملامتگرى نمى‏ترسند. اين فضل خداست. آن را به هر كه بخواهد مى‏دهد، و خدا گشايشگر داناست.رسول خدا ص فرمود مراد از فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ قومی است که علی علیه السلام آنها را دوست دارد و آنها نیز علی علیه السلام را دوست دارند.عمدة العيون ص 289 / اقبال الاعمال ج1 ص525چند تن از اصحاب رسول اللَّه صلّى اللَّه عليه و آله گفتند: يا رسول اللَّه كيانند آنان كه خدا در قرآنش ياد كرده و سلمان در پهلوى رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله بود و آن حضرت دست بر شانه او زد و فرمود: اين و هم نژاد او، به آنکه جانم بدست او است، اگر ايمان آويزان به ستاره ثريا باشد مردانى از فارس بدان دست يابند.بحار الانوار ج64 ص168شخصى از حضرت صادق عليه السّلام معنى آيه شريفه‏ «فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرِينَ» را سؤال كرد امام عليه السّلام فرمود: مقصود از آنها ایرانیان هستند.بحار الانوار ج64 ص180

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    امیرمومنان علی علیه السلام فرمودند:
    شما با اهل فارس در مورد تنزیل قرآن جنگ كرديد، اما بدانید که دنیا به پایان نمیرسد تا اینکه ایرانیان برای تاويل آن با شما خواهند جنگید.

    قرب الاسناد ص442

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    امام صادق علیه السلام فرمودند:

    كداميك از آن دو گرامى‏تر هستند، كسى كه از نفس رسول خدا صلّى اللَّه عليه و اله مى‏باشد و يا از نفس يك عرب جاهل و بی‏عقلى كه جلو پايش ادرار مى‏كند؟! بعد از آن فرمود: آنها كه از روى ميل و رغبت مسلمان شدند (ایرانیان) بهترند از كسانى كه از روى ترس مسلمان شدند منافقان از ترس اسلام اختيار كردند ولى ایرانیان با ميل وارد اسلام شدند.
    بحار الانوار ج64 ص168

    دفاع امیرمومنان علی علیه السلام از اسیران ایرانی:هنگامى كه اسيران فارس در مدينه وارد شدند عمر تصمیم گرفت زنان اسير را بفروشد و مردان اسير را غلام ملت عرب قرار دهد. نيز عمر تصميم گرفت: مردان اسير فارس افراد عليل و ضعيف و پير عرب را در موقع طواف بدوش بگيرند و طواف دهند. حضرت على بن ابى طالب عليه السلام به این حکم اعتراض کرد و به او فرمود: پيامبر اعظم اسلام فرموده است: افراد شريف هر گروهى را گرامى بداريد. و لو اينكه با شما مخالفت نمايند. اين افراد فارس مردمانى حكيم و گرامى هستند. زيرا بما سلام كردند و بدين مقدس اسلام رغبت پيدا نمودند. من آن سهمى را كه خودم و بنى هاشم از اين اسيران داريم در راه خدا آزاد كردم. مهاجران و انصار گفتند: اى برادر رسول خدا! ما نيز سهم خود را بتو بخشيديم: حضرت امير فرمود: پروردگارا! اينان سهم خود را بخشيدند و منهم قبول كردم و اسيران را آزاد نمودم. عمر گفت: على بن ابى طالب در اين عمل (مخالفت با من) سبقت گرفت و تصميمى را كه من در باره مردم عجم داشتم در هم شكست.سفينة البحار ج 1 ص164
     
    parimah، red lady، diamondpower و 4 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  2. مستفیض شدیم، ممنون
     
  3. parimah

    parimah P & S

    1,314
    7,166
    5,044
    خوب بود :22:
     
    sina1221 از این پست تشکر کرده است.