1. این پایگاه به ثبت ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران رسیده است.

    مهمان عزیز سپاس بابت بازدید شما از تالار گفتگوی دهه هفتادی ها.

    عضویت در انجمن رایگان بوده و برای عموم باز میباشد . با صرف 30 ثانیه یکی از اعضای دهه هفتادی ها شوید .

انواع و نقش ویتامین های غذایی در بدن انسان

شروع موضوع توسط MahD!ye ‏Jan 22, 2014 در انجمن اخبار و دانستنی های تغذیه

  1. MahD!ye

    MahD!ye مدیربخش زنگ تفریح

    15,168
    16,846
    1,083
    اسید فولیک باعث افزایش دوقلوزایی میشود درست در زمانی که دولت انگلستان در حال تصمیمگیری برای غنیسازی آرد این کشور با اسید فولیک بود،

    نتایج یک پژوهش که در شماره هفته گذشته نشریه انست به چاپ رسید نشان داد که چنین کاری میتواند باعث افزایش آمار تولد دوقلوهایی شود که با روش آی.وی.اف به دنیا میآیند.

    اسید فولیک یا ویتامین b9 یکی از مواد حیاتی و لازم برای تولد نوزادان سالم و جلوگیری از بروز نقایص کانال نخایی در جنین است و به همین دلیل به خانمهایی که قصد باردار شدن دارند یا کمتر از 12 هفته از بارداری آنها میگذرد، توصیه میشود اسید فولیک مصرف کنند، مدتهاست دانشمندان دریافتهاند که کمبود اسید فولیک در دوران بارداری موجب تولد نوزادان کم وزن
    میشود، از آنجا که اغلب زنانی که در انگلستان باردار میشوند از قبل برای این کار برنامهریزی نمیکنند دولت این کشور در نظر داشت تا آرد را با اسید فولیک غنیسازی کند. اما با وجود مفید بودن این ویتامین آن نیز مشکل ساز شناخته شده به طوری که محققان میگویند اسید فولیک در زنانی که از راه آی.وی.اف برای بارداری اقدام میکند، موجب دوقلوزایی میشود.

    آی.وی.اف یکی از روشهایی است که به تازگی برای درمان ناباوری بسیار به کار گرفته میشود، اما با وجود پیشرفتهای اخیر صورت گرفته در این روش، تنها یک بار از هر پنجبار تلاش برای آی.وی.اف به باروری و تولد نوزاد زنده میانجامد. به همین دلیل اغلب پزشکان برای افزایش احتمال موفقیت، بیش از یک جنین را در محیط باروری میکارند.

    پژوهشگران انگلیسی برای انجام این پژوهش 602 زن را که تحت گذراندن دوره آی.وی.اف برای بچهدار شدن بودند مورد پیگیری قرار داده و ارتباط میزان اسید فولیک مصرفی آنها را با نتیجه درمان آی.وی.اف بررسی کردند.

    نتایج تحقیقات نشان داد که پس از انتقال دو جنین، تولد دوقلوها با میزان بالای اسید فولیک در خون مادر و نیز سن کم او ارتباط دارد، اما مقدار زیاد واین ویتامین سبب افزایش شانس موفقیت بعد از آی.وی.اف نمیشود.

    این یافته ها با تجربه واقعی رخ داده در سال 1998 در آمریکا مطابقت دارد، زمانی که غنیسازی آرد این کشور با اسید فولیک منجر به افزایش 11 تا 13 درصدی چند قلوزایی در زنانی شد که تحت درمان نازایی قرار داشتند، دکتر هاگارتی سرپرست این پژوهش میگوید: « باید به زنان توصیه کنیم که در مصرف اسیدفولیک زیادهروی نکنند».

    نکته جالب دیگری که در این پژوهش به دست آمد این است که یکی از ژنهای انسانی که در سوختوساز اسید فولیک در بدن نقش دارد، با احتمال موفقیت آی.وی.اف نیز مرتبط است. نویسندگان این پژوهش معتقدند شاید بتوان روزی از اسرار اسید فولیک برای درمان ناباروری سود جست.
     
    Mr EhSaN از این پست تشکر کرده است.
  2. یا ابرفرض خیلی زیاده ک کلوچه :35:
    ولی سیویدم بشینم مفصل بخونم دستت درد نکنه خیلی ممنونم ازت :35:
     
    MahD!ye از این پست تشکر کرده است.
  3. MahD!ye

    MahD!ye مدیربخش زنگ تفریح

    15,168
    16,846
    1,083
    آشنايي با ويتامين ب ١٢ يا كوبالامين


    اين ويتامين به تنهايي نميتواند بطور كامل جذب گردد و براي جذب كامل نياز به كلسيم دارد.



    مقدار توصيه شده روزانه آن سه ميكرو گرم در روز ميباشد و كمبود آن ميتواند منجر به كمخوني ماكروسيتيك و التهاب دهان و گلوسيت گردد.

    اين ويتامين در بدم موجب تشكيل و تجديد گلبولهاي قرمز خون ميشود, تحريك پذيري روده ها را كاهش داده و منجر به افزايش اشتها در كودكان ميشود. دستگاه عصبي را سالم نگه مي دارد و موجب مي شود بدن در استفاده از پروتئين ها و كربوهيدراتها و چربي ها بهتر عمل نمايد.

    الكل, استروژن, نور خورشيد و و در معرض مواد اسيدي يا قليايي بودن اين ويتامين را از بيم خواهند برد.

    جگر, گوشت گوساله, تخم مرغ, شير, پنير و قلوه از جمله منابع غني آن هستند.
     
    Mr EhSaN از این پست تشکر کرده است.
  4. MahD!ye

    MahD!ye مدیربخش زنگ تفریح

    15,168
    16,846
    1,083
    آشنایی با بيوتين

    ناخن هاي شما بدشكل هستند . آنها را كوتاه كرده ،‌سوهان زده و سپس توسط لاك روي آنها را پوشانيده ايد ؛ اما هنوز نازك ، شكننده و رقت انگيز به نظر مي رسند.



    ناخن هاي شما هرگز در يك مجله مد نشان داده نمي شوند ، ولي وقتي با كسي دست مي دهيد يا حيوانات دست آموز مردم را نوازش مي كنيد ، نخستين چيزي است كه جلب توجه مي كند. براي حل اين مشكل چه مي خواهيد بكنيد؟

    در اين مورد شماممكن است از برخي مردان وزناني كه در نيويورك به يك پزشك متخصص ناخن مراجعه
    كرده اند ، توصيه اي بخواهيد. در يك بررسي كه توسط كالج پزشكان و جراحان دانشگاه كلمبيا در شهر نيويورك و بيمارستان دانشگاه توماس جفرسون در فيلادلفيا انجام شد ، اين افراد به طور متوسط دو ميلي گرم (دوهزار ميكروگرم ) در روز بيوتين مصرف مي كردند، بيوتين يك ويتامين b- كلمپلكس مي باشد كه جهت سوخت وساز چربي و پروتئين مصرفي لازم است.

    بجز افرادي كه ناخنهاي شكننده دارند يا دچار عدم توانايي ژنتيكي براي جذب بيوتين مي باشند، ساير افراد واقعاً نبايد در مورد اين موضوع كه آيا بيوتين به مقدار كافي به بدنشان مي رسد يا نه نگراني داشته باشند. بيوتين يا از طريق مصرف تخم مرغ ، شير و غلات به بدن مي رسد يا آن كه بدن آنچه را نياز دارد خود مي سازد ،‌ بجز در مواردي كه نقص ژنتيكي اي وجود داشته باشد كه مسير بدن را براي استفاده از اين ماده تغيير مي دهد.

    بيماران مبتلا به ديابت نوع ( غير وابسته به انسولين) ممكن است داستان ديگري داشته باشند. وقتي محققان ژاپني سطوح بيوتين و قند خون بيماران ديابتي را مطالعه كردند ، متوجه شدند كه هرچه قند خون فردي بالاتر باشد ، سطح خوني بيوتين وي پايين تر خواهد بود . آن ها همچنين متوجه شدند كه سطح بيوتين در بيماران ديابتي نسبت به افراد سالم كاملاً پايين تر است .

    هيچ كس دليل اين امر را به دقت نم دانست ، اما محققان در صدد بر آمدند تا ببينند اگر سطح بيوتين در افراد ديابتي بالا رود چه روي خواهد داد . بدين منظور آنها به مدت يك ماه هر روز نه ميلي گرم (نه هزار ميكروگرم ) بيوتين به 18 نفر ديابتي تجويز كردند .

    نتيجه ؟ پس از سي روز سطح قند خونشان به نصف سطح اوليه رسيد .

    مقدار نياز روزانه : 300 ميكروگرم

    منابع خوب غذايي : مخمر آبجو ، ذرت ، جو ، دانه سويا ، گردو ، بادام زميني ، شيره قند (ملاس) ، كلم برگ ، شير، ‌زرده تخم مرغ و غلات تقويت شده
     
    Mr EhSaN از این پست تشکر کرده است.
  5. MahD!ye

    MahD!ye مدیربخش زنگ تفریح

    15,168
    16,846
    1,083
    همینه که هست :16:
    زود باش تاپیک رو مهم کن :16:
     
    Mr EhSaN از این پست تشکر کرده است.
  6. MahD!ye

    MahD!ye مدیربخش زنگ تفریح

    15,168
    16,846
    1,083
    مصرف بي خطر بيوتين

    بيوتين يكي از بي خطر ترين ويتامين هاست . هيچ گزارشي از مسوميت ، حتي وقتي با دوزهاي بسيار بالا از سيصد ميكروگرم نياز روزانه مصرف مي شود، وجود ندارد.

    بيوتين توسط روشهاي خاص تهيه غذا نظير كنسرو كردن و حرارت دادن از بين مي رود . لذا هميشه انتخاب ميوه ها و سبزي ها و گوشت تازه بهتر از غذاهاي كنسرو شده و حرارت ديده است
     
    Mr EhSaN از این پست تشکر کرده است.
  7. میگم برمیگردی ب کادر ما در خدمتت باشیم؟ افتخار میدی؟
     
    MahD!ye از این پست تشکر کرده است.
  8. MahD!ye

    MahD!ye مدیربخش زنگ تفریح

    15,168
    16,846
    1,083
    آشنايي با ويتامين ث يا اسيدآسكوربيك



    اين ويتامين جزو ويتامين هاي محلول در آب بوده و از آنجايي كه تقريبا شناخته شده ترين نوع ويتامين است احتياج به معرفي چنداني ندارد.



    تقريبا تمام جانوران به جز انسان و ميمون و خوكچه هندي آنرا در بدن خود ميسازند.اين ويتامين به جذب آهن در بدن كمك مي كند و همچنين در تشكيل كلاژن نيز نقش دارد,زخم و سوختگي و خونريزي لثه را التيام بخشيده و در پايين آوردن كلسترول خون نقش دارد و احتمال ايجاد لخته هاي خوني در سياهرگ را كم ميكند.

    همانطور كه همه شما داستان ملواناني را كه به راههاي دوردست ميرفتند و ... را شنيده ايد و ميدانيد كه كمبود اين ويتامين در بدن منجر به ابتلا به اسكوربوت خواهد شد. همچنين استفاده از مقادير فوق العاده زياد اين ويتامين ميتواند منجر به بروز اسهال متناوب و تكرر ادرار و سنگ هاي كليوي گردد.

    مركبات و سبزيها و ميوه ها از جمله منابع غني اين ويتامين هستند و نگهداري طولاني مدت در يخچالها,پختن, حرارت, اكسيژن, نور و دخانيات از جمله عوامل از بين برنده آن هستند.
     
    Mr EhSaN از این پست تشکر کرده است.
  9. MahD!ye

    MahD!ye مدیربخش زنگ تفریح

    15,168
    16,846
    1,083
    هرچند سرم شلوغه ولی دیگه اصرار میکنی نه نمیتونم بگم:16:
     
    Mr EhSaN از این پست تشکر کرده است.
  10. MahD!ye

    MahD!ye مدیربخش زنگ تفریح

    15,168
    16,846
    1,083
    آشنايي با ويتامين d

    ويتامين d يك ويتامين محلول در چربي است. بدن انسان اين توانايي را دارد كه در مقابل نور خورشيد اين ويتامين را بسازد.



    بديهي است وجود بخار زياد و همچنين هواي آلوده به سبب جلوگيري از تابش مستقيم و كافي نور خورشيد ميتواند موجب كاهش توليد اين ويتامين در داخل بدن گردد.

    مقدار توصيه شده اين ويتامين ۰۰۴ واحد بين المللي(معادل ده ميكروگرم ) در روز ميباشد.

    اين ويتامين موجب تسهيل در جذب و استفاده از فسفر و كلسيم و استحكام اسكلت بندي ميشود و كمبود آن در دوران كودكي منجر به راشي تيسم و در دوران بزرگسالم منجر به استئو مالاسي و هيپوكلسيمي و هيپوفسفاتمي مي گردد.

    روغن ماهي , ساردين, شاه ماهي , ماهي آزاد, ماهي تون,شير و محصولات لبني از جمله منابع طبيعي اين ويتامين مي باشند
     
    Mr EhSaN از این پست تشکر کرده است.