1. این پایگاه به ثبت ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران رسیده است.

    مهمان عزیز سپاس بابت بازدید شما از تالار گفتگوی دهه هفتادی ها.

    عضویت در انجمن رایگان بوده و برای عموم باز میباشد . با صرف 30 ثانیه یکی از اعضای دهه هفتادی ها شوید .

اسوه بشریت : امام حسن عسگری(ع)

شروع موضوع توسط *امين* ‏Feb 18, 2013 در انجمن مذهبی

  1. *امين*

    *امين* *امین*

    8,446
    23,155
    1,128
    ولادت


    امام حسن بن علي عسکري عليه السلام يازدهمين امام شيعيان، بنا به نقل مرحوم کليني در ماه رمضان يا ربيع الآخر 232 ق چشم به جهان گشود و 28 سال زندگي کرد. ابن خلّکان تولد ايشان را روز پنجشنبه يکي از ماههاي سال 231 ق دانسته و قول ديگري نيز که ششم ربيع الآخر از سال 232 باشد، نقل کرده است. شيخ مفيد و سعد بن عبدالله، ربيع الآخر را پذيرفته‌اند. مسعودي سن آن حضرت را به هنگام شهادت 29 سال دانسته است بنابراين، او بايد تولد آن حضرت در سال 231 را معتبر دانسته باشد.
    رحلت امام عسکري(ع) بنا به گزارش اکثريت روات، هشتم ربيع الاول از سال 260 ق اتفاق افتاده و جمادي الاولي همين سال نيز به عنوان قولي ديگر در اين مورد نقل شده است.
    از آنجا که رحلت امام هادي(ع) در سال 254 ق اتفاق افتاده، طبعاً دوران امامت حضرت عسکري(ع) طبق روايت شيخ مفيد، شش سال و براساس نقل سعد بن عبدالله پنج سال و هشت ماه بوده است.
    در مورد نام مادر آن حضرت که ام ولد نيز بوده گزارشهاي مختلفي وجود دارد. در برخي از مصادر، «حديث» يا «حديثه» و در برخي ديگر نام آن بانو«سوسن» ذکر شده است. عيون المعجزات نام صحيح او را«سليل» دانسته و با عبارت «کانْت مِن العارفات الصّالحات» وي را ستوده است.
    القاب خود آن بزرگوار را «الصّامت»، «الهادي»، «الرّفيق»، «الزّکي» و «النّقي» ذکر کرده‌اند و برخي از مورخين لقب«الخالص» را نيز بر القاب آن حضرت افزوده‌اند. «ابن الرضا» نيز کنيه‌اي بوده که امام جواد و امام عسکري(ع) هر دو با آن مشهور شده بودند. چنانکه امام هادي و امام عسکري(ع) به لقب عسکريين معروف شده‌اند. نقش انگشتري امام عسکري(ع) به دو صورت«سبحان من له مقاليد السّموات والارض» و«إنّ الله شهيد» ذکر شده است.
    احمد بن عبيدالله بن خاقان مشخصات ظاهري آن بزرگوار را چنين وصف کرده است: او داراي چشماني سياه، قامتي نيکو، صورتي زيبا و بدني خوب بوده است.
    امامت آن حضرت


    با رحلت امام هادي(ع) در سال 254ق و به تنصيص آن حضرت، فرزندش امام عسکري(ع) به سِمت امامت شيعيان اثني عشري منصوب گرديد.رواياتي که در وصيت و تنصيص امام هادي(ع) دربار امامت فرزندش وارد شده در بسياري از کتب حديث و تاريخ شيعه، فراوان به چشم مي‌خورد و با نظر به اين وصيت و تنصيص که از نظر شيعيان نشانه صحت امامت است، آنان امام حسن عسکري(ع) را به امامت پذيرفتند.
    بنا به نقل سعد بن عبدالله جز عده‌اي که به امامت محمد بن علي ـ که در زمان حيات پدرش امام هادي(ع) وفات کرد ـ گرويدند و تعداد انگشت شماري که جعفر بن علي را امام خود دانستند، اکثريت ياران امام هادي(ع) به امامت حضرت عسکري گردن نهادند. پيروان جعفر بن علي«جعفريه خُلَّص» لقب يافته‌اند. مسعودي، جمهور شيعه را از پيروان امام عسکري و فرزندش مي‌داند که اين فرقه در تاريخ به لقب«قطعيّه» معروف شده‌اند.
    امام عسکري (ع) در سامرا


    بنا به گزارش شيخ مفيد امام هادي(ع) مدت ده سال و اندي در عسکر(سامرا) تحت نظر عباسيان زندگي کرده است بنا بر اين روايت طبعاً ورود آن حضرت همراه فرزندش حضرت عسکري(ع) به سامرا بايد در سال 244 و يا 243 رخ داده باشد ولي ابن خلّکان اين مدت را بيست سال و نه ماه ذکر کرده و همين را دليل شهرت اين دو امام همام به عسکريين دانسته است.
    آنچه مسلم است آوردن اين دو امام بزرگوار به«سامرا» ـ مرکز خلافت عباسي در آن عصر- از جهاتي شبيه سياست مأمون در آوردن امام رضا(ع) به شهر خود بود؛ زيرا اين نزديکي کنترل روابط امام با شيعيان و شناسايي شيعياني را که در سر تا سر بلاد اسلامي مناسبات نزديکي با امام خود داشته و خطري براي حکومت به حساب مي‌آمدند، براي دستگاه حاکمه آسانتر مي‌کرد، مدتي که امام در اين شهر مي‌زيست بجز چند نوبتي که به زندان افتاد به صورت يک شهروند عادي در آنجا حضور داشت و طبعاً رفتار وي زير نظر کامل و محتاطانه حکومت قرار داشت؛ زيرا ائمه شيعه از جمله امام عسکري(ع) اگر از آزادي عمل برخوردار بودند مدينه را براي زندگي اختيار مي‌فرمودند. از اين رو اقامت طولاني ايشان در سامرا به جز نوعي بازداشت از طرف خليفه با چيز ديگري توجيه پذير نيست. اين مسئله بخصوص به علت وجود شبکه منظم و متشکل شيعيان که از مدتها قبل شکل گرفته بود در نظر خليفه از اهميت فراواني برخوردار بوده و موجبات نگراني و وحشت او را فراهم مي‌آورد که مي‌بايست به نحوي کنترل مي‌شد.
    به همين جهت از امام خواسته بودند حضور خود را در سامرا مرتباً به اطلاع حکومت برساند چنانکه طبق نقل يکي از خدمتکاران امام، آن حضرت هر دو شنبه و پنجشنبه مجبور بود در دارالخلافه حاضر شود. چنين حضوري گرچه ظاهراً احترام براي آن حضرت تلقي مي‌شد ولي در واقع تنها وسيله کنترل او از نظر خليفه بود به طوري که يک بار موقعي که خليفه براي ديدن صاحب البصره مي‌رفت امام را نيز همراه خويش مي‌بَرد و اصحاب امام تنها در طول راه خود را براي ديدن آن حضرت آماده مي‌کنند. از اين روايت بخوبي مي‌توان فهميد که در زندگي امام حداقل دوراني وجود داشته که کسي را امکان ديدار مستقيم با آن بزرگوار در خانه‌اش نبوده است.
    اسماعيل بن محمد مي‌گويد: براي طلب پول در سر راه آن حضرت نشستم و هنگام عبور امام تقاضاي کمک مالي از وي کردم.
    ابوبکر فهفکي مي‌گويد: براي کاري ـ ديدن امام ـ از سامرا خارج شدم و در روز«موکب» در خيابان ابي قطيعه بن داود منتظر رسيدن امام شدم تا او را در حال حرکت به دارالعامه ملاقات کنم.
    محمد بن عبدالعزيز بلخي نيز هنگام حرکت امام به دارالعامه در خيابان الغنم منتظر تشريف فرمايي آن حضرت بوده است.
    محمد بن ربيع شيباني مي‌گويد: به منظور ديدن امام، در باب احمد بن خضيب نشسته بودم که او را در حال عبور ديدم.
    علي بن جعفر از حلبي نقلي مي‌کند: در يکي از روزهايي که قرار بود امام به دارالخلافه برود ما در عسکر به انتظار ديدار وي جمع شديم، در اين حال از طرف آن حضرت توقيعي بدين مضمون به ما رسيد:
    ألّا يسلّمنّ علىّ أحد و لا يشير إلىّ بيده و لا يؤمى فإنّكم لا تؤمنون على أنفسكم.
    کسي بر من سلام و حتي اشاره‌اي هم به طرف من نکند؛ زيرا شما خودتان در امان نيستيد.
    اين روايت بخوبي نشان مي‌دهد که دستگاه خلافت تا چه حد روابط امام با شيعيانش را زير نظر گرفته و آن را کنترل مي‌کرده است. البته امام و شيعيانش در فرصتهاي گوناگوني همديگر را ملاقات مي‌کرده‌اند و سر پوشهايي نيز براي اين تماسها وجود داشته است. يکي از بهترين راههاي ارتباطي شيعيان با امام مکاتبه بود که در مصادر نيز فراوان به آن بر مي‌خورديم.
    رحلت امام عسکري(ع)


    چنانکه گذشت رحلت امام عسکري(ع) در هشتم ربيع الاول سال 260 رخ داده است و در اين باره که آيا امام به مرگ طبيعي بدرود حيات گفته و يا به شهادت رسيده است کماکان اختلاف نظر وجود دارد گرچه بنا به نقل طبرسي و ديگران اکثريت علماي شيعه با الهام از امام صادق(ع) که فرمود: ما منّا الّا مَسموم أو مَقتول حتي درباره اماماني که روايتي داير بر شهادتشان در دست نيست عقيده‌ دارند که خلفاي جور، آنان را به شهادت رسانده‌اند. البته روايتي دربار شهادت امام عسکري(ع) در يکي از منابع تاريخي قرن ششم وجود دارد. از اين روي شهادت آن حضرت امري کاملاً محتمل است. سوابق بازداشت و خطري که همواره از طرف دستگاه حاکم متوجه جان حضرتش بود و اينکه آن حضرت يک شخصيت مخالف سياسي به حساب مي‌آمده و رحلت او در سنين جواني رخ داده همگي مي‌تواند مؤيد اين معني باشد. از آنجا که امام يک چهره کاملاً شناخته شده در سامرا بود هنگام رحلتش هاله‌اي از غم و بهت‌زدگي فضاي سامرا را فرا گرفت. احمد بن عبيدالله در روايتي که قسمتي از آن پيش از اين ارائه شد اين صحنه غم انگيز را چنين وصف کرده: وقتي امام عسکري رحلت کرد صداي شيون و فرياد همه جا را در برگرفت مردم فرياد مي‌زدند: ابن الرضا رحلت کرد آنگاه براي تدفين آماده شدند، بازار به حال تعطيل درآمد، پدر من (وزير معتمد عباسي)، بني هاشم، شخصيت‌هاي نظامي و قضائي و منشيان ومردم به سوي جنازه هجوم آوردند، آن روز در سامرا قيامتي بر پا بود.
    با حضور امام(ع) و پدرش ـ به مدت حداقل 17 سال ـ در سامرا نه تنها مردم جذب آنان شده بودند بلکه بسياري از شيعيان نيز بدين شهر هجوم آورده بودند، در چنين شرايطي طبيعي بود که هنگام رحلت آن حضرت، سامرا يکپارچه در ماتم فرو رفته و در سوگ از دست دادن فرزند پيامبر(ص) بي تابي کند و عزا بگيرد.
     
    مهربون، SHAPARAK، Sonya و 4 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  2. *امين*

    *امين* *امین*

    8,446
    23,155
    1,128
    [​IMG]ولادت با سعادت امام حسن عسگری بر در دانه خانوم فاطمه ، حضرت صاحب الزمان و تمامی مسلمین جهان مبارک باد[​IMG]

    برای مشاهده لینک ها لطفا ثبت نام کنید و یا اگر حساب کاربری دارید وارد شوید

    برای مشاهده لینک ها لطفا ثبت نام کنید و یا اگر حساب کاربری دارید وارد شوید

    برای مشاهده لینک ها لطفا ثبت نام کنید و یا اگر حساب کاربری دارید وارد شوید

    برای مشاهده لینک ها لطفا ثبت نام کنید و یا اگر حساب کاربری دارید وارد شوید

    برای مشاهده لینک ها لطفا ثبت نام کنید و یا اگر حساب کاربری دارید وارد شوید

    برای مشاهده لینک ها لطفا ثبت نام کنید و یا اگر حساب کاربری دارید وارد شوید


    [​IMG]

    برای مشاهده لینک ها لطفا ثبت نام کنید و یا اگر حساب کاربری دارید وارد شوید




    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    مهربون و Sonya از این پست تشکر کرده اند.
  3. *امين*

    *امين* *امین*

    8,446
    23,155
    1,128
    [​IMG]
    آن كه می آید، شكوه آسمان، عظمت زمین، صداقت ایمان و نجابت آب است.
    بهار از نامش شكوفا و عشق از یادش لبریز است!

    آمدی تا شب های بی ستاره را در ماه غرق كنی و دست های تنها مانده را بگیری و تا خدا بالا بكشی.
    آقا میلادت مبارك


    [​IMG]
     
    مهربون، Sonya، Seyed Mahdi و یک نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  4. *امين*

    *امين* *امین*

    8,446
    23,155
    1,128
    [​IMG]
     
    Sonya از این پست تشکر کرده است.
  5. *امين*

    *امين* *امین*

    8,446
    23,155
    1,128
    [​IMG]
     
    Sonya از این پست تشکر کرده است.
  6. Seyed Mahdi

    Seyed Mahdi من عاشق محمد (ص )هستم....

    1,868
    5,929
    1,311
    آمد؛ سیزدهمین حلقه از منظومه نور، سیزدهمین آیه از سوره عترت و سیزدهمین ساقی میخانه عشق.
    ولادت امام حسن عسکری(ع) مبارک باد.
     
    مهربون، Sonya و ا مین از این ارسال تشکر کرده اند.
  7. ولادت با سعادت امام حسن عسگری بر در دانه خانوم فاطمه ، حضرت صاحب الزمان و تمامی مسلمین جهان مبارک باد
     
    ا مین، مهربون و Sonya از این ارسال تشکر کرده اند.
  8. مهربون

    مهربون تخریبگر!! امید وارم امیدوار...

    3,500
    6,508
    2,380
    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
    میلاد با سعادت یازدهمین اختر تابناک ولایت بر تمام مسلمین جهان و حضرت ولی عصر (عج) فرخنده وتهنیت باد[​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
    ا مین از این پست تشکر کرده است.