1. این پایگاه به ثبت ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران رسیده است.

    مهمان عزیز سپاس بابت بازدید شما از تالار گفتگوی دهه هفتادی ها.

    عضویت در انجمن رایگان بوده و برای عموم باز میباشد . با صرف 30 ثانیه یکی از اعضای دهه هفتادی ها شوید .

آموزش زبان فارسی

شروع موضوع توسط H@M!N ‏Nov 18, 2013 در انجمن دوره اول متوسطه

  1. H@M!N

    H@M!N

    577
    915
    244
    درس اول
    زبان

    زبان چيست ؟ 1 – زبان يكي از جنبه هاي راز آميز وجود انسان است. استفاده از زبان آسان نيست چون از سال اول زندگي به تدريج از زبان استفاده مي كنيم و طرز استفاده از زبان را بطور طبيعي فرا مي گيريم.
    2 – زبان پديده اي است كه پس از قرنها بحث و بررسي هنوز آن را آنگونه كه بايد نشناخته ايم . شناخت زبان دشوار است چون : زبان بيش از حد پيچيدگي و گستردگي دارد. از آن جايي كه طرز استفاده از زبان را مي دانيم مي پنداريم كه خود آن را هم مي شناسيم و به همين دليل نيز سعي در شناخت زبان را اغلب بيهوده مي انگاريم.



    چرا لازم است تا زبان را بشناسيم ؟

    1 – ازآنجايي كه زبان پيچيده و گسترده است. بيش از هر موضوع ديگري وقت، فكر و نيرو نياز دارد.
    2 – اگر كسي زبان را به خوبي نشناسد، نمي تواند براي شناخت موضوعات ديگر بخوبي از آن استفاده كند.
    3 – بدانيم چرا نوشتن را بايد مدرسه بياموزيم.
    4 – بدانيم چرا همه مردم شهرهاي گوناگون ايران در حالي كه حرف هاي يكديگر را به زحمت مي فهمند، مي گوئيم به زبان فارسي حرف مي زنند.
    5 – بدانيم چرا «گفتن» از «نوشتن» براي ما آسان تر است.



    اركان اصلي تعريف زبان :

    زبان يك نظام است يعني مجموعه اي بهم پيوسته و مي پيچيد، كار اصلي آن ايجاد ارتباط ميان انسانها است. اين ارتباط زبان عمدتاً انتقال پيام از يك فرد به افراد ديگر است.



    منظور از اين كه زبان يك نظام است يعني چه ؟

    منظور از نظام مجموعه اي بهم پيوسته ولي پيچيده است كه طبق قاعده از اجزاي كوچك تري ساخته شده باشد. اجزاي سازنده نظام زبان در درجه اول نشانه (= لفظ معنادار) است. انتقال پيام در ارتباط زباني معمولاً در قالب «جمله» صورت مي گيرد. پس مي توان هر جمله را نمونه اي كوچك از نظام بزرگ زبان دانست.



    خودآزمايي درس اول :
    1 – چرا استفاده از زبان آسان است؟ با يك مثال توضيح دهيد؟

    استفاده از زبان به اين دلايل آسان است.
    1. ما اين كار را از سال اول زندگي و به تدريج شروع مي كنيم.
    2. طرز استفاده از آن را بطور طبيعي فرا مي گيريم، بي آنكه به درس و مدرسه نياز داشته باشيم. به عنوان مثال : كودك بعد از ماه هاي نوزادي با پدر و مادر نزديكان خود ارتباط برقرار مي كند و حتي با اداي واژه هايي «ماما، بابا ...» از زبان استفاده مي كند.



    2 – سه كلمه بگوييد كه وجود خارجي ندارد اما چون در زبان ما بكار رفته اند براي آنها بيرون از ذهن خود قائل به وجود خارجي شده ايم.

    به جز كلمات سيمرغ، ديو كه درس آمده مي توان كلمه هاي ققنوس ، هيولا، غول و اژدها را نام برد.



    3 - آيا شناخت زبان با توانايي استفاده از آن يكي است؟

    خير، چون ما از زبان به آساني استفاده مي كنيم ولي براي پاسخ به سؤال چرا ، حرف زدن را خود ياد مي گيريم اما نوشتن را در مدسه و پاسخ به سؤالاتي نظير اين، همه در گرو شناخت زبان است.
     
    behnam7503 از این پست تشکر کرده است.
  2. H@M!N

    H@M!N

    577
    915
    244
    درس دوم
    جمله

    ما معمولاً خود را با جمله بيان مي كنيم. ارتباط ميان انسانها و انتقال پيام در ارتباط زباني بيشتر در قالب جمله صورت مي گيرد:
    1 – نظامي پنج گنج را درود
    بخش هاي يك جمله :‌نهاد : كلمه يا گروهي از كلمات است كه درباره آن خبر مي دهيم. يعني صاحب خبر .
    گزاره : خبري است كه درباره نهاد داده مي شود،به عبارت ديگر گزاره بخش اطلاع دهنده ي جمله است.
    هسته ي گزاره فعل است. مانند : پروين اعتصامي از كودكي شعر مي گفت.
    و فعل نيز داراي يك شناسه (= نهاد پيوسته) است. شناسه، نشانه فعل است و مشخص فعل را معين مي كند. شناسه را نهاد اجباري (پيوسته) مي ناميم. زيرا هميشه با فعلي است . شناسه فعل معمولاً دو شعار (= مفرد و جمع) با نهاد هماهنگي مطابقت دارد.

    جمع فعل نهاد جمع مفرد فعل
    نهاد مفرد

    در نهاد جدا

    شناسه جمع شناسه مفرد
    يم مي شنو ما م مي شنو من
    يد مي شنو شما ي مي شنو تو
    ند مي شنو ايشان د مي شنو او

    ضميرها هر گاه جايگزين اسم گردند و نهاد قرار گيرند با شناسه ها در شمار و مشخص هماهنگي و مطابقت دارند:
    مفرد – من -> م
    جمع – ما -> يم
    تو -> ي
    شما -> يد
    او -> د
    ايشاند

    گزاره

    نهاد

    يكي از راه هاي كسب مهارت در نويسندگي است

    خلاصه نويسي

    از زبان بي ادبي بهره مي گيرد.

    شاعر



    بياموزيم «ة» (تاي تأنيث)

    در زبان فارسي ، بر خلاف زبان عربي كاربرد واژه اي براي اسم مذكر(مرد) و مؤنث (زن) هيچ تفاوتي ندارد.
    كلمه ي شاعر : پروين اعتصامي شاعر است ( مؤنث) سعدي شاعر است (مذكر)
    كلمه ي مدير : خانم اسكويي مدير دبيرستان است.
    نبايد به سبك قواعد عربي به اسم ها و صفت هاي منسوب به مؤنث ( زن) «ة» (تاي تأنيث) افزود:
    پروين اعتصامي شاعره نامدار ايران است. پس كاربرد كلمه هاي «شاعره و مديره» در زبان فارسي نادر است. و كلماتي چون : رئيسه، معلمه، محترمه ، عالمه



    الف) جملات زير را اصلاح كنيد.

    1 – از بانوان محترمه تقاضا مي شود حجاب اسلامي را رعايت فرمايند.
    از بانوان محترم تقاضا مي شود حجاب اسلامي را رعايت فرمائيد.

    2 – اين جانبه فاطمه رضايي به استحضار مي رساند.
    اين جانب : فاطمه رضايي به استحضار مي رساند.


    3 – خانم جوادي رئيسه بيمارستان است.
    خانم جوادي رئيس بيمارستان است.



    ب – كاربرد كداميك از گزينه هاي زير درزبان فارسي نادرست است.

    1 – خواهران مجتهده به ارشاد زنان همت گماشتند.
    2 – او يكي از زنان مبلغه است كه در حوزه درس مي خواند
    3 – خانم ايراني مدرس تبليغات ديني است.



    خود آزمايي درس دوم :
    1 – در نوشته هاي زير جمله ها را مشخص كنيد و نهاد و گزاره هر جلمه را تعيين كنيد.

    (علماي بزرگ دائم (نهاد)) در (لشگرگاه، رفت و آمد داشتند(گزاره))، و (غزالي(نهاد)) از (برخورد با آن بهره ها مي يافت(گزاره)).
    ([غزالي](نهاد)) (با بعضي از آن ها مناظره مي نمود(گزاره))
    ([غزالي](نهاد)) شايد (از بسياري از آن ها استفاده(گزاره)) مي كرد.



    2 – براي گزاره ها، نهاد و براي نهادها گزاره هاي مناسب بيابيد.

    سعدي و مولوي دو تن از شاعران بزرگ ايران زمينند.
    شاهنامه ، اثر بسيار ماندگار حكيم ابوالقاسم فردوسي است.
    شناسه، نهاد اجباري جمله است.
    برادر بزرگم امسال به دانشگاه راه يافت.
    دانشگاه پايگاه علم درونش است.



    3 – در هر يك از تمرين هاي زير، واژه هايي داده شده است. اين واژه ها را بطور مناسب دو جمله نمونه، جانشين سازي كنيد. هر جا لازم است تغييرات ديگري نيز بدهيد، در هر تغيير، نهاد و شناسه را مشخص كنيد. جمله هاي جديد را مطابق نمونه بنويسيد

    پيرمرد كودكان را به خانه رساند.

    جمله

    نهاد

    گزاره

    پيرمرد

    پيرمرد

    پيرمرد

    پيرمرد

    پيرمرد

    پيرمرد

    كودكان را به خانه رساند (Øشناسه)

    (Øنشانه به معني نبود شناسه است)

    كودك را به خانه رساند (Øشناسه)

    را به خانه رساند (Øشناسه)

    او را به خانه مي رساند (Øشناسه)

    او را به خانه رسانده بود(Øشناسه)



    2 – انسان آگاه وظيفه اش را به خوبي انجام مي دهد.


    جمله

    نهاد

    گزاره

    انسان آگاه

    اعضاي جامعه

    دانش آموز

    ما

    همه اعضاي خانواده

    شما

    من

    وظيفه اش را به خوبي انجام مي دهد(د : شناسه)

    وظيفه شان را به خوبي انجام مي دهند(ند : شناسه)

    وظيفه اش را به خوبي انجام مي دهد (د : شناسه)

    وظيفه مان را به خوبي انجام مي دهيم (يم : شناسه)

    وظيفه شان را به خوبي انجام مي دهند (يد : شناسه)

    وظيفه تان را به خوبي انجام مي دهيد ( يد :‌شناسه)

    وظيفه ام را به خوبي انجام مي دهم (م :‌شناسه)
     
    behnam7503 از این پست تشکر کرده است.
  3. H@M!N

    H@M!N

    577
    915
    244
    درس سوم
    مرروي بر نگارش دوره راهنمايي



    پرسش هايي از متن : پرسش هاي زير را بخوانيد و به آنها پاسخ دهيد. (به عهده دانش آموز)

    1 – يكي از تمرين هاي مناسب نگارش تبديل .............به نوشتار است.
    2 – در نوشتن چه مواردي را بايد رعايت كنيم.
    3 – در توصيف يك صحنه يا منظره چه مواردي را بايد رعايت كنيم؟
    4 – هر كس در نوشتن .............دارد.
    5 – يكي از راه هاي تمرين نويسندگي نوشتن ..........است.
    6 – گاهي مي توان براي خيال انگيز كردن از شيوه ي ...............استفاده كرد.
    7 – يكي از راه هاي تمرين نويسندگي بازسازي ...... است.
    8 – از نكاتي كه در هنگام نوشتن همواره بايد به آن توجه داشته باشيم، دقت در ........است.



    بياموريم : املاي مناسب تر كلمه هاي همزه دارد :
    كلمات زير را مقايسه مي كنيم.
    الف – رأي – مؤسس – جزء
    ب – رأي – مؤسس – جزء

    چون همزه ( ء) يكي از حروف زبان فارسي است. اين حرف ها مانند ديگرحرف ها در خط فارسي حركت گذاري نمي شود. همان طور كه در نوشتار مي نويسيم «كاتب» نه كاتب منظور اين است كه زير «ت» كسره «-ِ» نمي گذاريم. درباره كلمات رديف «ب» نيز همين كلمه صادق است و اگر «-ِ» گذاشته شود كسره محسوب مي شود در اين صورت «رأي » خوانده مي شود «رأي» و ....
    بايد دانست كه در املاي كلماتي مانند «منشأ حيات» و جزء اول ، نشانه ي «-ِ» (كسره) از نوع حركت گذاري حروف نيست. به اين نشانه، نقش نماي اضافه مي گويند يعني اضافه شدن دو كلمه به يكديگر.



    تمرين : الف : املاي مناسب تر كلمات زير را بنويسيد.
    اهداءِ سلام ، تأليف ، تأليفِ، مسئول، سائل، مسائل، مبدأِ آفرينش، ملاء عامف ملاِعام، مسائل ادبي ، مسائل ادبي.



    خودآزمايي درس سوم :
    با رسم جدول بخش هاي اصلي جملات زبر را مشخص كنيد.
    الف – هيزم شكن به جنگل مي رود.
    ب – زبان يكي از جنبه هاي رازآميز وجود انسان است.


    جمله

    نهاد

    گزاره

    هيزم شكن

    به جنگل مي رود

    زبان

    يكي از جنبه هاي رازآميز وجود انسان است



    متن زير را اصلاح كنيد.
    خانم سعيدي ليسانسيه ي زبان وادبيات فارسي است وي درباره اين ديوان پروين اعتصامي شاعره ي مشهور ايران چنين گفت : ما مدينه ي فاضله اي از ارزش هاي اخلاقي را در ديوان پروين مي بينيم.

    خانم سعيدي ليسانس زبان و ادبيات فارسي است . وي درباره ديوان پروين اعتصامي شاعر مشهور ايران چنين سخن گفت : «ما مدينه ي فاضله اي از ارزش هاي اخلاقي را در ديوان پروين مي بينيم.»
     
    Quf و behnam7503 از این پست تشکر کرده اند.