1. این پایگاه به ثبت ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران رسیده است.

    مهمان عزیز سپاس بابت بازدید شما از تالار گفتگوی دهه هفتادی ها.

    عضویت در انجمن رایگان بوده و برای عموم باز میباشد . با صرف 30 ثانیه یکی از اعضای دهه هفتادی ها شوید .

آشنايي با رشته ي مهندسي رباتيک

شروع موضوع توسط Admin ‏Nov 15, 2012 در انجمن عمومی

  1. Admin

    Admin غواصی فقط تو چشات عضو کادر مدیریت مدیر کل سایت

    12,511
    24,627
    62,787
    به نام خدا

    آشنايي با رشته ي مهندسي رباتيک

    علم آن چه هست را توضيح مي دهد ، مهندسي چيزي را که هرگز نبوده خلق مي کند . رياضيات نه علم است و نه مهندسي بلکه ابزار است . فيزيک و شيمي علم است ولي مهندسي نيستند . رباتيک علم نيست بلکه مهندسي است . براي عالم بودن فقط به يک نوع استعداد يا هوش نياز داريد . اما هوش متفاوتي لازم داريد تا چيزي که نبوده است را خلق کنيد . خلق و نوآوري ، هوش و توانايي مي خواهد . هوش براي حل مسائل و مشکلات و توانايي نفوذ سخن .
    رشته مهندسي رباتيک تلفيقي از رشته هاي مهندسي برق گرايش هاي الکترونيک و کنترل و رشته ي مهندسي مکانيک گرايش طراحي جامدات و مهندسي کامپيوتر گرايش سخت افزار مي باشد ، که مناسب طراحي و ساخت ربات هاي صنعتي مي باشد. چون در 140 واحد کارشناسي ارائه مي گردد تمام دورس رشته هاي مذکور درس داده نمي شود . بنابراين نمي توان از يک مهندس رباتيک انتظار داشت به تمامي رشته ها مسلط باشد . هدف اين رشته الکترونيکي و هوشمند کردن ماشين هاي مکانيکي است . در واقع اين رشته براي ساخت يک ربات صنعتي که در صنايع و کارخانجات مورد استفاده قرار مي گيرد به وجود آمده است و نه براي ساخت ربات هاي تفريحي وسرگرمي . يک جمله معروف وجود دارد که مي گويد : "مهندسي رباتيک ، بهشت رياضيات است." يعني تمام دروس رباتيک بر محور رياضيات شکل گرفته اند.

    درس هاي تدريس شده به دانشجويان به شرح زير است :

    دروس عمومي 21 واحد
    فارسي - زبان خارجه - انديشه ي اسلامي 1 - انديشه ي اسلامي 2 - آيين زندگي - تفسير موضوعي قرآن - انقلاب اسلامي - تاريخ اسلام - تربيت بدني 1 - تربيت بدني 2 - تنظيم جمعيت
    دروس پايه 22 واحد
    فيزيک 1 - فيزيک 2 - آزمايشگاه فيزيک 1 - آزمايشگاه فيزيک 2 - رياضي 1 - رياضي 2 - معادلات ديفرانسيل - برنامه نويسي - محاسبات عددي
    دروس اصلي 61 واحد
    نقشه کشي صنعتي - کارگاه ورق کاري و جوش کاري - کارگاه ماشين ابزار - کارگاه برق - زبان تخصصي - کارآموزي تابستان - الکترومغناطيس - ماشين هاي الکتريکي AC و DC - آزمايشگاه ماشين - مدار هاي الکتريکي 1 - آزمايشگاه مدار هاي الکتريکي - مدار هاي الکترونيکي - آزمايشگاه مدار هاي الکترونيکي - مدار هاي منطقي - آزمايشگاه مدار هاي منطقي - رياضي مهندسي - تجزيه و تحليل سيستم ها - کنترل خطي - آزمايشگاه کنترل خطي - استاتيک - ديناميک - ديناميک ماشين - مکانيک سيالات - مقاومت مصالح 1 - مقاومت مصالح 2 - آزمايشگاه مقاومت مصالح - طراحي اجزاء 1 - طراحي اجزاء 2 - پروژه
    دروس تخصصي 22 واحد
    رباتيک و اتوماسيون - سنسور هاي ربات - کنترل ربات - آزمايشگاه ربات - اصول ميکروکامپيوتر ها - الکترونيک قدرت و محرکه - ارتعاشات مکانيکي - طراحي مکانيزم
    دروس اختياري 13 واحد
    مدار هاي الکتريکي 2 - اندازه گيري الکتريکي - مدار هاي واسطه - کنترل فازي - کنترل مدرن - شبکه هاي عصبي - سيستم هاي محرکه - ياتاقان و روغن کاري - علم مواد - آزمايشگاه ارتعاشات - طراحي ماشين با کامپيوتر

    دانشگاه هاي ايران و رشته مهندسي رباتيک

    در ايران دانشگاه هاي زير در مقطع کارشناسي پيوسته رشته مهندسي رباتيک دانشجو مي پذيرند :

    * دانشگاه صنعتي شاهرود
    * دانشگاه صنعتي همدان
    * موسسه غير انتفاعي اقبال لاهوري مشهد
    * دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهر مجلسي
    * دانشگاه آزاد اسلامي واحد شبستر
    * دانشگاه آزاد اسلامي واحد ارسنجان
    * دانشگاه آزاد اسلامي واحد مرودشت
    * دانشگاه آزاد اسلامي واحد میانه
    * دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
    * دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر
    * دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد
    * دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار
    * دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار
    * دانشگاه آزاد اسلامی واحد اقلید
    * دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون
    * دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت
    * دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول
    * دانشگاه پيام نور مرکز اصفهان
    * دانشگاه پيام نور مرکز تبريز
    * دانشگاه پيام نور مرکز تهران
    * دانشگاه پيام نور مرکز شيراز
    * دانشگاه پيام نور مرکز مشهد

    در ايران دانشگاه هاي زير در مقطع کارشناسي ارشد رشته مهندسي رباتيک دانشجو مي پذيرند :

    * دانشگاه صنعتي اميرکبير (در دست تصويب)

    هفته ملي رباتيک

    رشته مهندسي رباتيک مورخ 29 ارديبهشت 1381 توسط وزارت علوم و فناوري تصويب و ابلاغ گرديد . دانشگاه صنعتي شاهرود اولين دانشگاهي بود که از مهر همان سال در اين رشته دانشجو گرفت . از اين رو هر ساله در هفته اي که 29 ارديبهشت در آن قرار گرفته است جشنواره ملي رباتيک برگزار مي گردد.

    صنعت و رباتيک

    امروزه کمتر کارخانه اي را مي توان يافت که در آن از ربات استفاده نشود . بازو هاي رباتيکي که بدون استراحت قطعات و محصولات را از نقطه اي به نقطه ي ديگر جا به جا مي کنند . ربات هاي جوشکار ، ربات هاي رنگرز ، ربات هاي بسته بند ، ربات هاي تراشکار ، ربات هاي چاپگر ، ربات هاي کنترل کيفيت ، ربات ها سوراخکار ، ربات هاي کنترل دما ، ربات هاي هشدار دهنده ي نشت گاز ، ربات هاي غربال ، سانتريفوژ هاي خودکار و ... همگي نمونه هايي از ربات ها در کارخانه ها هستند .
    کارخانه ها براي افزايش سرعت و کيفيت و دقت و هزينه ي پايين تر به سمت رباتيکي کردن تمامي قسمت هاي کارخانه پيش مي روند و در بعضي از قسمت ها که براي انسان خطرناک است مانند جوشکاري و رنگ پاشي و سموم شيميايي و .... ناچار به استفاده از ربات مي شوند .

    زندگي امروز و رباتيک

    اگر نگاهي به محيط زندگي خود بياندازيم مي بينيم ربات ها همه جا را فرا گرفته اند ، اما شايد تا به حال به آن توجه نکرده ايم . آسانسور هاي هوشمند ، چراغ هاي راهنمايي و رانندگي هوشمند ، ربات هاي جراح و ... همگي ربات هستند . و اگر دقيق تر ببينيم پدافند هاي موشکي ، هواپيما هاي بدون سرنشين ، مريخ نورد ها نيز ربات مي باشند .

    آينده ي رباتيک

    ربات ها هر روز گسترده تر مي شوند بزودي ربات هاي پرستار نظافتچي فوتباليست آشپز مربي و ... به توليد انبوه مي رسند قرار است تا سال 2050 دانشمندان تيم فوتبال رباتيک بسازند که با انسان ها بازي کنند و آن ها را شکست دهند . يک روز فرا مي رسد که در هر خانه اي يک ربات انسان نما و همه کاره وجود داشته باشد و در صنايع و کشاورزي و ... ديگر به انسان نياز نباشد و انسان در آن فقط تفريح و توليد علم کند .

    رباتيک و ايران

    رباتيک در ايران نوپا مي باشد و تمامي ربات هاي مورد نياز وارداتي مي باشد و شرکت هاي فعال در اين زمينه فقط وارد کننده و تعمير کننده مي باشند و متاسفانه هنوز توليد کننده نداريم . هر ساله مسابقات رباتيک بسياري در ايران به منظور علاقه مند کردن دانشجويان به کار در زمينه ي ربات برگزار مي شود.

    وضعيت ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر

    رشته ي مهندسي رباتيک در کارشناسي ارشد در ايران تا کنون در هيچ دانشگاهي تدريس نشده است . دانشگاه صنعتي امير کبير اعلام کرده است بزودي در اين رشته دانشجو مي پذيرد.

    بازار کار

    رباتيک علم طراحي و ساخت ربات است. رشته مهندسي رباتيک جهت پاسخ به نياز صنعت در طراحي و توليد رباتها پديد آمد. هدف اصلي اين رشته الکترونيکي و هوشمندکردن (Autonomous) ماشينهاي مکانيکي مي باشد. از اين رو در هر رسته اي که نياز به خودمختارسازي در آن احساس شود به وجود مهندسين رباتيک نياز است. در صنايعي که کار در محيط آن براي انسان خطرناک است و نيز در صنايعي که کاري مي بايست با دقت فراتر از دست انسان انجام شود استفاده از رباتيک ضروري مي باشد.

    مشاغل رباتيکي در صنايع آب : هوشمند سازي و خودمختاري استخرهاي پرورش و تکثير آبزيان - هوشمند سازي و خودمختارسازي تصفيه خانه هاي آب و فاضلاب - بازرسي خودمختار از کانالهاي انتقال آب و شبکه هاي آبياري و زهکشي - و ...
    مشاغل رباتيکي در صنايع راه و ترابري: کنترل ترافيک هوشمند - طراحي و توليد تابلوهاي هوشمند و علائم متحرک در راه ها - خط کشي خودمختار راه ها - نظافت خودمختار راه ها - ترميم خودمختار راه ها - خود مختاري راه هاي ريلي - و ...
    مشاغل رباتيکي در صنايع توليدي: طراحي ، توليد ، نصب ، نگهداري ، تعمير و هوشمندسازي کليه تاسيسات و تجهيزات (صنايع غذايي - صنايع تبديلي - صنايع نساجي - صنايع پوشاک - صنايع چرم - صنايع چوب - صنايع شيشه - صنايع سلولزي - صنايع شيميايي - صنايع سنگين - صنايع معدني - صنايع فلزي - کارخانجات ابزارآلات و ماشين ها - صنايع توليد وسايل آزمايشگاهي - کارخانجات توليد وسايل حمل و نقل - خطوط انتقال مواد در کارخانجات) - اتوماسيون صنعتي شامل کنترل ، ابزار دقيق ، مانيتورينگ ، اسکادا و نظاير آن - طراحي خطوط توليد - و ...
    مشاغل رباتيکي در صنايع نيرو: هوشمند سازي و خودمختاري کليه عمليات توليد - توزيع و انتقال نيرو اعم از نيروگاه ها - شبکه هاي برق - تاسيسات برقي - پست هاي توزيع - سيستم هاي کنترل ابزار دقيق و نظاير آن - و ...
    مشاغل رباتيکي در صنايع تاسيسات و تجهيزات: هوشمند سازي شبکه گازرساني شهري - هوشمند سازي و خودمختاري سيستم هاي سرد کننده ساختمان - هوشمند سازي و خودمختاري انتقال زباله ها - طراحي و هوشمند سازي وسايل انتقال (مانند آسانسور ، پله برقي و ... ) - طراحي و توليد سيستم هاي خبر و هشدار دهنده هاي هوشمند - طراحي و توليد تجهيزات هوشمند آشپزخانه- سلف سرويس و...
    مشاغل رباتيکي در کاوش هاي زميني: اکتشاف خود مختار - حفاري هاي رباتيک آبي - کاوش هاي رباتيک زميني و دريايي - حفاري هاي رباتيک بستر دريا - نقشه برداري هاي خود مختار - و ...
    مشاغل رباتيکي در صنايع ارتباطات: هوشمند کردن شبکه هاي پستي - هوشمند کردن ايستگاه هاي ماهواره اي - و ...
    مشاغل رباتيکي در کشاورزي: هوشمند سازي و خودمختاري کليه مراحل کاشت داشت برداشت - جنگلداري رباتيک - آبياري رباتيک فضاي سبز - دامپروري رباتيک (شامل طيور ، گاوداري ، گوسفند داري ، شيلات ، آبزيان و نظاير آن) - و ...
    مشاغل رباتيکي در صنايع خدماتي: طراحي و توليد و نصب سيستمهاي اطفاء حريق (شهري - صنعتي - جنگل ها) - نگهباني و حفاظت هوشمند و خودمختار - طراحي و اجراي سيستم هاي امنيتي و نظارتي - و ...
    مشاغل رباتيکي در صنايع نفت و گاز: هوشمند سازي و خودمختاري کليه تاسيسات سر چاهي و خطوط لوله - هوشمند سازي و خودمختاري فرآوري نفت و گاز - هوشمند سازي و خودمختاري کليه فرايند هاي پالايشگاه هاي نفت و گاز و کارخانه هاي پتروشيمي - و ...


    آيين مهندسي رباتيک

    من با فروتني و عنايت پروردگار سوگند مي خورم ؛
    به عنوان يک مهندس رباتيک ، دانش و مهارت حرفه اي خود را در خدمت پيشبرد و بهبود خوشبختي و سلامت انسان مي گذارم ؛
    سوگند مي خورم و شهادت مي دهم ؛
    که همه تلاش خود را در اين را بکنم ؛
    که در هيچ تعهدي مگر شرافتمندانه شرکت نجويم ؛
    که بر مرام انسان زندگي کنم و کارم را در بالاترين حد استاندارد حرفه اي انجام دهم ؛
    که خدمت را برتر از سود بدانم ، ارج و اعتبار حرفه را بيش از بهره گيري شخصي ، و سلامت جامعه بشري را فراي همه ي جنبه هاي ديگر بدانم .


    زير بخش هاي مهندسي رباتيک

    علم رباتيک را مي توان به چهار بخش تقسيم کرد که هر کدام نيز به زير مجموعه هايي تقسيم مي شود .
    1. الکترونيک ( مدارات ديجيتال - مدارات آنالوگ و ... )
    2. کنترل ( کنترل ديجيتال - کنترل خطي - کنترل فازي و .... )
    3. کامپيوتر ( برنامه نويسي - هوش مصنوعي - الگوريتم - شبکه و ... )
    4. مکانيک ( حرکت شناسي - نيرو شناسي - مواد و مقاومت - ديناميک - سيالات - ارتعاشات و ... )
    يک ربات بدون در نظر گرفتن هر يک از آن ها نمي تواند اقتصادي و ايمن و بهينه باشد .
    بنابراين براي ساخت بهينه يک ربات بايد تمام محدوديت ها و جوانب کار را در نظر بگيريم .

    طراحي ربات

    طراحي ، تدوين نقشه اي براي ساخت يک محصول رباتيک به بهترين نحو ممکن مي باشد . طراحي بر خلاف علوم محض ، پاسخ منحصر به فرد ندارد و يافتن جواب کاملا مطلق امکان ندارد در طراحي هميشه خطا وجود دارد .
    محصول نهايي بايد کارامد ، وظيفه مند ، ايمن ، اعتماد پذير ، رقابت پذير ، قابل ساخت ، با کيفيت ، دقيق ، اقتصادي ، بازدهي زياد ، سازگار ، چابک ، انعطاف پذير ، تکرار پذير ، زمان کار طولاني ، مشتري پسند و همسو با کارگران باشد .
    محصول بايد با هدف حل يکي يا چند مشکل جهاني طراحي شود . در طراحي از ابزار هاي مختلفي چون نقشه کشي هندسه رياضيات رايانه و ... استفاده مي شود .
    طراحي در واقع يک ابتکار خلاقانه اي مي باشد که موجب حل مشکلي يا بهبود وضع موجود مي شود .
     
    مهربون، zhigol، SHAPARAK و 3 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  2. Admin

    Admin غواصی فقط تو چشات عضو کادر مدیریت مدیر کل سایت

    12,511
    24,627
    62,787
    رباتیک و جایگاه آن در ایران

    مقدمه

    رباتیک علمی است که با هدف راحتی انسان و افزایش وقت مفید او به وجود آمده است . متاسفانه در کشور ما آن طور که شایسته است شناخته نشده است . در این مقاله سعی می کنیم به وضعیت ایران در علم رباتیک در ایران بپردازیم . بدین منظور ابتدا تاریخچه و تعریف مختصری از ربات ارائه می نماییم . سپس به و ضعیت رباتیک در کشور های صنعتی می پردازیم و سرانجام و ضعیت ایران را بررسی می نماییم و برای بهبود آن راهکاری را مشخص می نمایییم .


    تاریخچه ی رباتیک

    در گذشته کشورهای استعمارگر برای افزایش سرمایه وپیشرفت خود به کشور های ضعیف حمله می کردند و با تصرف کشور قربانی ، مردم آنجا را به عنوان برده به خدمت می گرفتند و از آنها به عنوان نیروی کار رایگان بهره می بردند و آنها را در مزارع کارخانه ها آشپزخانه ها و... به کار می گرفتند . اما این برده ها چند عیب بزرگ داشتند . مهمترین عیب آن اسارت یک انسان و ظلم به او بود و دیگر عیب آن خستگی برده ها بود . برده ها نمی توانستند 24 ساعت شبانه روز کار کنند . باید به آن ها وقت استراحت می دادند . دیگر عیب آن ها این بود که ارباب باید آن ها را مداوم کنترل می کرد . در آن زمان آرزوی اربابان این بود که برده ای غیر انسانی داشته باشند که بتواند 24 ساعته کارکند و دچار خستگی نشود و نیاز به کنترل مداوم نداشته باشد . با توجه به علم آن زمان این رویایی بیش نبود و فقط در تئاتر به نمایش در می آمد و به این برده های آسمانی (( ربات )) می گفتند .
    با پیشرفت علوم در طی گذشت زمان و انقلاب صنعتی اروپا ، نیاز به برده هایی بیشتر با سرعت بالاتر دقت بیشتر و خستگی کمتر ، بیشتر احساس می شد . بنابراین دانشمندان به فکرساخت ماشین های خود کار افتادند . (تا آن زمان علم در زمینه ی برق و مکانیک مقداری پیشرفت کرده بود . ) از آن به بعد در قسمت هایی از کارخانه ها از ماشین های الکترومکانیکی استفاده می شد . بدین شکل مکانیزاسیون صنعتی آغاز شد . عیب بزرگ این دستگاه ها تک منظوره بودن و عدم انعطاف پذیری آن ها بود . یعنی با تغییر قسمتی از کارخانه یا محصول تولیدی می بایست کل دستگاه ها دوباره طراحی می شدند . با پیشرفت هر چه بیشتر علم ، کامپیوتر ها اختراع شدند و گسترش یافتند . تا حدی که در خانه ها نیز یافت می شد . سپس صنعت گران به فکر ترکیب ماشین ها ی الکترومکانیکی با کامپیوتر ها افتادند تا بتوان آن ها را برنامه نویسی کرد [ یکی از ویژگی های کامپیوتر قابل برنامه نویسی بودن آن است ] و بایک دستگاه بتوان چندین کار را انجام داد (مثلا دستگاهی که یک نوع ماشین را رنگ می زند بتواند با عوض شدن مدل و طرح آن ، آن ها را نیز رنگ بزند ) . بدین صورت ربات ها ساخته شدند


    تعریف ربات و رباتیک و مزایای آن

    با توجه به توضیحاتی که داده شد :
    ربات ماشینی هوشمند ، قابل برنامه نویسی و انعطاف پذیر است که برای بدست آوردن اطلاعاتی از محیط خود دارای حسگرهایی است .
    رباتیک علم طراحی ، ساخت ، نگهداری و تعمیر ربات ها است
    مهندسی رباتیک علم هوشمند کردن و الکترونیکی کردن ماشین ها ی مکانیکی است ( در جهت مصارف صنعتی ) [مهندسی رباتیک = مهندسی برق + مهندسی مکانیک]
    مزایای ربات عبارتند از : افزایش بهره ، افزایش تولید ، بهبود کیفیت کار ، افزایش دقت ، جلوگیری از اتلاف نیروی انسانی ، افزایش سرعت ، کاهش هزینه ، کاهش ضایعات ، چند منظوره بودن ، هوشمند بودن ، عدم خستگی


    مثال هایی از ربات

    کلمه ربات مانند کلمه ی ماشین ، یک کلمه ی کلی است و به چند مورد خاص خلاصه نمی شود . به عنوان نمونه چند مورد را ذکر می نماییم :
    بازو های ربات های صنعتی ، ربات کنترل چاه های نفت ، یخچال های خانگی ، آسانسور ها ، اسباب بازی کودکان ، هواپیما های بدون سرنشین ، سیستم های دفاع ضد موشکی ، پرینتر ها ، دستگاههای تراش خودکار ، نوشابه پرکن ها و ...
    این ها فقط نمونه هایی از بی نهایت انواع ربات بود . ربات ها آنقدر گسترده اند که امروزه نمی توان بدون آن ها زندگی کرد . ولی در مهندسی منظور از ربات ، ربات های صنعتی می باشد .


    رباتیک و کشور های صنعتی

    کشور ها صنعتی به این حقیقت رسیده اند ، که کشوری پیشرفت نمی کند مگر این که در تمام علوم پیشرفت کند . بنابراین ، با توجه به این که رباتیک یکی از علوم اصلی سرنوشت ساز قرن است و به آن احساس نیاز می کنند . در این راستا فعالیت های بسیاری را انجام داده اند. آن ها آن قدر پیشرفت کرده اند که هدف خود را اینگونه ذکر می کنند " در سال 2050 ربات هایی خواهیم ساخت شبیه انسان که بتواند با قوی ترین تیم فوتبال انسان ها بازی کند و بدون انجام خطا ، انسان ها را شکست دهد ."
    آن ها هر ساله مسابقات رباتیک جهت کسب علم و استفاده نمودن از آن در صنعت برگزار می نمایند .
    همچنین در راستای تربیت نیروی انسانی جهت گسترش این علم ، رشته ی مهندسی رباتیک را ایجاد نمودند . مهندسی رباتیک در واقع تلفیقی از رشته ی مهندسی برق و مهندسی مکانیک است که هدف آن تربیت نیرویی که بتواند به تنهایی ربات های صنعتی را طراحی کند و آن را بسازد . این رشته در اکثر دانشگاه های کشور های صنعتی تدریس می شود .
    کارخانه های خصوصی آن ها علاوه بر رباتیکی کردن فرایند تولید ، مقداری از درآمد های ناخالص خود را جهت تحقیق و گسترش رباتیک صرف می نمایند .


    وضعیت رباتیک در ایران

    وضعیت رباتیک در ایران فاجعه بار است . به طوری که می توان گفت : رباتیک در ایران هنوز شناخته شده نیست . این وضعیت در حالی است که ایران یکی از بزرگترین وارد کنندگان ربات های صنعتی است . هر ساله ارز زیادی بابت خرید ربات ، از کشور خارج می شود . در بیشتر کارخانه های ما از رباتها استفاده می شود . کارخانه هایی مانند فولاد ، خودروسازی ، مواد غذایی و ... را می توان تقریبا تمام رباتیک دانست . اما متاسفانه تمام ربات های آن وارداتی است و حتی نصب و کنترل و تعمیر آن بر عهده ی خارجی ها می باشد
    به منظور عقب نماندن کشور در علم رباتیک ، رشته ی مهندسی رباتیک در سال 1381تاسیس شد و متاسفانه تا امسال (1387 ) تنها دانشگاه ارائه کننده ی آن دانشگاه صنعتی شاهرود بود . اکنون این رشته در دانشگاه صنعتی همدان نیز تدریس می شود . اما آیا دو دانشگاه کافی است ؟ پاسخ روشن است با توجه به اهداف کشور و سند چشم انداز 20 ساله هم اکنون باید در تمام دانشگاه های صنعتی ، تدریس شود .
    یکی از مشکلات دانش آموختگان این رشته در کشور این است که کسی این رشته را نمی شناسد و اصلا نمی داند ربات چیست . وقتی از ربات صحبت می شود به یاد اسباب بازی آدم آهنی کودکان و فیلم های سینمایی می افتند . دیگر مشکل دانش آموختگان عدم اعتماد صنعت کشور به آن ها است . صنعت گران حاضرند چندیدن برابر آن هزینه کنند ولی از نیروی خارجی استفاده نمایند .دیگر مشکل این رشته کمبود امکانات دانشگاهی و قدیمی بودن امکانات فعلی آن ها است .
    بعضی از افراد در ایران استفاده از ربات را مساوی اخراج نیرو کار می دانند و با توسعه ی آن مخالفت می کنند . اما آنها از این قافل هستند که گماردن نیروی انسانی به کار های روزمره و تکراری ، اتلاف نیروی انسانی است . به جای انجام کار بیهوده می توان آن ها را در جایی دیگر به خدمت گرفت .
    هر ساله چندین مسابقات رباتیک در سطح کشور برگزار می شود که می توان گفت همه ی آن ها دارای قوانین ثابت و یک شکل و تکراری است و هیچ کدام قوانین بومی ندارند . متاسفانه در ایران به این مسابقات به چشم هدف نگریسته می شود . (بر عکس کشور های صنعتی که مسابقات را ، وسیله ای برای ارتقاء صنعت خویش می دانند . ) و تمام وقت دانشجویان را می گیرند که رباتی با هدف پوچ ( مانند مسیریاب که در این مسابقات ربات باید مسیر خط سیاه را دنبال کند ) بسازند .
    متاسفانه هیچ یک از ما ، هیچ روز یا هفته ای در سال را به عنوان هفته ی رباتیک ، حداقل برای یادآوری اهمیت آن بر نگزیده ایم . و برای بهبود وضعیت آن کوششی نکردیم و نمی کنیم .


    نتیجه گیری

    اگر می خواهیم ایران به پیشرفت شایسته ی خود برسد . باید موانع را از جلو آن برداریم . در اولین قدم بهتر است در موارد زیر گامی محکم برداریم .
    1- آشنایی مردم با علم رباتیک و مزیت استفاده از ربات ها
    2- تاسیس رشته ی مهندسی رباتیک در تمامی دانشگاه های صنعتی کشور
    3- برگزاری هدفمند مسابقات رباتیک در رشته های بومی در راستای تولید ثروت از راه علم
    4- جلب اعتماد صنعت به نیرو های داخلی
    5- مشخص کردن هفته ای خاص به نام هفته ی رباتیک
    6- و ... .
     
    zhigol، SHAPARAK، Shiva و 2 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  3. مهربون

    مهربون تخریبگر!! امید وارم امیدوار...

    3,500
    6,508
    2,380